Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

La oss si at økningen i dollar tilsvarer inflasjon (som det ikke gjør), så gir dette inflasjon på 4,9% i året, ikke 30%. Så, man må klare 4,9% avkastning i året for å ha like stor % av dollar utstedet nå som i 2010.

PS hvis noen ønsker å regne ut 11-roten til noe og ikke finner 11-roten knappen på kalkulatoren så kan du også gjøre slik 1,7 ^(1/11). Windows-kalkulatoren har i hvert fall en x opphøyd i y knapp. :slight_smile:

5 Likes

Dette innlegget minner meg om når en fyr på jussen prøvde seg på makroøkonomi i 2011. Mye fake news på youtube.

Da ble leiligheten solgt til prisantydning, godt over det jeg kjøpte for. Halleluja :partying_face::partying_face:

17 Likes

Gjett hvem som kan juble dersom Berlin fatter politisk vedtak om å ekspropiere til markedspris her…

2 Likes

28.766 leiligheter med snittpris 2 mill = 57,5mrd, 3mill = 86,3mrd, 4 mill = 115mrd. Prislappen var 92mrd, så da spørs det vel hva staten betaler da? :slight_smile: (klar over at ca. 8766 av leilighetene ikke er i Berlin.)

Det er jo greit å gå i forhandlinger når man vet kjøperen må kjøpe. Derfor tror jeg ikke dette blir noe av. Tyskerne fikk økonomisk utdannelse på skolen. Hadde nok lett gått gjennom i Norge da. Bare til å vente på venstrebølgen som kommer når de som har gått gjennom dagens skolesystem vokser opp.

Tror ikke leieboerne hadde fått noe bedre tilbud heller.

*Olga i Strase21 3. etasje spør utleier om de kan pusse opp badet. *
Svar fra utleier: Ok det kan ta ca 3 år når vi er ferdig med vedtakene og har utlyst jobben på anbud i hele EU. Om alle ankefrister løper ut. Hvis noen anker beslutningen kan det ta 4.

2 Likes

Staten kan ekspropiere til hvilke vilkår de vil. Men det er vel bare når det er vanlig småfolk skal til pers at prisen presses.

Når milliardærer skal kjøpes ut så blir det vel til markedspris + 30 %.

4 Likes

Olga i Strase21 3. etasje spør privat utleier om de kan pusse opp badet:
Svar fra utleier: Nei.

4 Likes

Jeg kjenner ikke EU regelverket godt nok til å støtte deg på dette. Eller avvise det.

Aner ikke hva den tyske grunnloven sier. Men blir disse selskapene/eiendommene ekspropriert til under markedspris så vil det vel være krise for den tyske økonomien. Da snakker vi om konfiskering av privat eiendom. Og privat eiendomsrett være satt fullstendig tilside. Hvem vil investere i en slikt system.
Kommer uansett til å ta noen år.

1 Like

Også kalt ekspropriering.

1 Like

Regjeringen foreslår å øke verdsettelsen av de dyreste primærboligene (normalt den ene boligen man bor i selv), slik at den delen av boligens verdi som overstiger 15 millioner kroner, verdsettes til 50 prosent av beregnet eller dokumentert omsetningsverdi. Boliger med en verdi under 15 millioner kroner får ingen endringer.

Formuesskatt – sekundærboliger

Regjeringen foreslår å øke verdsettelsen av sekundærboliger med 5 prosentenhet, til 95 prosent av beregnet eller dokumentert omsetningsverdi.

hva betyr dette egentlig?

At i beregningen av formueskatt får du nå 5% rabatt på formuesverdien av en sekundærbolig, istedenfor 10% rabatt tidligere.

En minimal skatteskjerpelse av eiendom altså.

Aksjer og næringseiendom skal verdsettes til 80 prosent, i tråd med skatteforliket fra 2016.

Bull for boligmarkedet

2 Likes

Hva skjer hvis jeg byr på en leilighet uten at jeg har finansieringsbevis?

1 Like

Hvis det er slik at du plutselig har funnet ut at du skal kjøpe noe. Så går forøvrig veldig fort å skaffe et finansieringsbevis. Finansiering blir sjekket av eiendomsmegler også.

I forrige uke snublet jeg over et nybygg med budfrist i morgen. Ser dessverre ikke ut som at banken klarer å ordne finansieringsbevis i tide. Derfor lurer jeg på om jeg kan by når jeg vet at finansieringen er i orden, selv om jeg ikke har mottatt finansieringsbeviset enda.

Slik jeg forstår det så trenger jeg altså ikke finansieringsbevis for å by, så lenge jeg vet at finansieringen er i orden?

Tar gjerne en KS på dette @Morti :slight_smile: