Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Du byr med forbehold om at finansiering går iorden.

3 Likes

Ring de. Jeg har fikset det på dagen tidligere.

Fastpris på prosjektet? Isåfall kan du ringe eiendomsmegler, som kan hjelpe deg via banken de bruker. Det har eiendomsmegler fin egeninteresse av å få i orden også.

I tillegg er det samme hvilken bank du får finansieringsbevis. Hvis banken du bruker til vanlig er trege, så ringer du noen andre. Så fikser du med banken du bruker i etterkant.

Eller som skrevet over, forbehold om finansiering. Men da ville jeg også forklart eiendomsmegler at det er pga tiden finansieringen ikke er i orden.

Dette løser seg.

1 Like

Så lenge en megler kan ringe og snakke med banken som bekrefter at du vil få finansieringsbevis så kan du by uten forbehold. Man trenger ikke selve beviset. Man trenger bare å få finansieringen bekreftet. Dersom du derimot er i tvil om du vil få dette i orden bør du ha forbehold om finansiering.

5 Likes

Banker kan ikke bekrefte at det kommer et finansieringsbevis. Enten så har du, eller så har du ikke. Om det ikke er på plass, så kan du by med forbehold om finansiering innen feks 48 timer.

1 Like

Jeg ser et finansieringsbevis ca 1-5 gang i året og selger nesten 100 hus i året. Så det jeg normalt gjør er å ringe banken og høre om kunden har finansiering gjennom dem. Så sier de ja. Da noterer jeg hvem jeg snakket med og at alt er ok. Finansieringsbevis er det omtrent bare kjøpere fra Oslo som kommer med.

Ofte så står det på finansieringsbeviset hva kunden får låne. Og det står på at megleren ikke skal få det. Men de gir det fra seg likevel. Alt jeg derimot ber om er en kontaktperson i banken som kan bekrefte at de finansierer kunden. Det er alt jeg trenger.

5 Likes

Med finansieringsbevis så betyr ikke det at det foreligger et skriftlig/elektronisk dokument som viser låneevne. Slik praksisen er i dag så foreligger de som regel internt i banken - hvor meglere ringer som du sier å bekrefter finansiering i banken. Det er jo heller ikke fordelmessig at megler ser hvor høyt potensielle kjøpere har mulighet til å gå i en budrunde.

1 Like

Hva tenker folk om å kjøpe og leie ut leilighet, mens man bor hjemme til utdanningen er ferdig (2 år igjen)? Kontra å bare spare, eller bestille nybygg ferdig om 2-3 år?

Grunnet at jeg går skole på kveldstid, er det lite tid til oppussing og slikt. Men er elektriker så slipper de utgiftene hvertfal… :slight_smile:

Ja, og dette er jo et finansieringsbevis.

Poenget er at man er nødt til å avklare med banken FØR man byr.

Hadde gått for kontrakt for nybygg, å kjøpe en leilighet for utleie ut i perioden går ca break even. Oppside er eventuell prisstigning. Men nedsidene er mange, og en eventuell prisstigning vil du ha som oppside ved nybolig også.

3 Likes

Drømmen av et oppdrag. Tvangssalg med 14 dagers frist med stadig nye folk som legger inn bud :stuck_out_tongue_winking_eye:

Eller hva synes du @Morti :sunglasses:

1 Like

Nei tvangssalg er det lenge siden jeg sluttet med. Det er ikke like gøy, selv om budfrist på normalt 6 uker er behagelig. Dessuten er det dårlig betalt :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

220.000 per kvm

1 Like

Helt hinsides. Hvem i den kjøpegruppen vil heller bo i en dyrere, mindre leilighet i sentrum enn i en stor villa på Holmenkollen til 5 mill mindre?!

1 Like

Er nok 2 forskjellige kjøpegrupper. Noen vil bo på «landet» og noen vil bo i byen😀

3 Likes

4km i luftlinje :smiley: uforståelig for en som ikke bor i Oslo :wink:

3 Likes

Det er to helt forskjellige liv man er ute etter da😀 Byliv eller mer tilbaketrukket oppe i åsen med naturen rett utenfor døren. Men helt hinsides pris ja. Det er så vilt blitt at enkelte kan nesten betale hva som helst for det de har lyst på og show of leiligheter går i helt i taket. Samme i Bjørvika og Tjuvholmen også.

2 Likes

Er det mulig å leie ut skattefritt med flere boenheter i samme hus? F.eks 2.5 etasjer, der man har 2-3 hybler i kjelleren så lenge man selv disponerer mer enn 50%

Enig i at det er dyrt, men som Bingo sier er det to veldig forskjellige områder. Skal du bo urbant må du innenfor Ring 2 og der bygges det ikke noe nytt annet enn et lite infill-prosjekt her og der.
Ser ikke ut som de har spart på noe i dette prosjektet heller + eksepsjonell utsikt og takterrasse.

Delen du selv bor i må, ha en utleieverdi på mer enn 50% for å leie ut skattefritt, det er ikke arealet som bestemmer dette.

4 Likes

Det er dessverre en alminnelig misforståelse at utleieverdi på 50% er det eneste kravet.

Dersom boligen din kategoriseres som en “flermannsbolig” er utleie skattepliktig fra første krone. Tre boenheter som tilfredsstiller kravet til en såkalt “familieleilighet” i samme hus vil altså medføre skatteplikt fra første krone. Det samme gjelder et hus med to “familieleiligheter” og en “selvstendig hybel”.

2 Likes