Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

“Det var flere kunder som skal ha stått i kø, men de rakk aldri å komme til bordet.”

Føler det er noe triksing her alså, men for all del kudos til hun

edit:

2 Likes

Ja, det er jo ikke Aylar i seg selv som er fokus her. Det er det folk misforstår. Det er Mybank og styret der man stiller spørsmål ved.

6 Likes

Dette er klanderverdig. Og selvsagt det styreleder gjorde. Men det er nok egentlig ganske vanlig, god gammel hverdagskorrupsjon vi har i Norge.

5 Likes

Var nok vanligere i gamle dager at banksjefen i den lokale sparebanken var rundhåndet overfor venner og kjente, men slikt er strengt regulert nå.

Spørsmålet jeg stiller meg som utenforestående er:
På hvilket grunnlag gir en forbrukslånbank et boliglån på flere titalls millioner kroner til en person uten formue og inntekt?

3 Likes

Spekulativt, men det tror ikke jeg.

Når det kommer til regler eller normer innen finans så finnes det de for de med nettverk eller/og ressurser, og de for retail. Sånn er det.

Kanskje på grunnlag av at de ser at leiligheten er underpriset og kan få en stor kunde på et kortsiktig lån som tross alt gir dem en del omsetning, tipper det ikke er så mange som tar forbrukslåne på 23 mill eller hva det var.

Det er kanskje ikke “lov” men en del av meg mener at en bank bør kunne gi ut store forbrukslån, de må bare ta støyten selv om det skulle gå dårlig.

Hadde det BARE vært snakk om lån mellom privatpersoner ville man bare tenkt; heldiggris som fikk private lån. Sånn skapes og opprettholdes forskjeller her i landet.

Vi får se hva Finanstilsynet evt. har å si om den saken.

Ja, men nå var det ikke BARE det. Folk har heldigvis lov til å låne/gi penger til hvem de vil privat.

Det er fordi dette havnet i media, det er forutsetningen her.

Hadde bare dette gått uten oppmerksomhet og banken hadde fått pengene sine, så ville ikke dette vært noe å snakke om. Tror det ender med null konsekvenser nå også, men de uinnvidde må få kvestet spydene sine litt mens det snakkes om «urettferdighet».

1 Like

Det samme kan sies om enhver innsidehandel eller skattefusk. Hadde ingen funnet ut av det så hadde det jo ikke vært noe å snakke om.

Sier ikke at det har skjedd noe kriminelt i denne saken, men styreleder var nå ganske kjapt ute med å trekke seg.

1 Like

Det er alltid de små utfordrerene som blir tatt. En storannonsør som DNB…og saken hadde aldri sett dagens lys.

4 Likes

Har et autosøk på Finn som er ganske bredt. Nå kommer det nesten ikke noe nytt ut. Er det kun pga November eller er det plutselig blitt upopulært å bytte bolig ? :grinning:

2 Likes

Ingen som vil flytte i desember. Kun de desperate. Vent til januar og februar, så kommer det masse nytt.

Det er vel det ja. Godt poeng. Meglere har tatt kontakt i det siste med råd om å selge i år pga endringene neste år som visstnok skal gjøre at selgerne får det tøffere om det skulle dukke opp ting. «Selges som den er» teksten blir ikke lenger tillatt bla

Det blir også vedlagt en grundigere og dyrere tilstandsrapport. Som er meningen at skal redusere konfliktnivået. Gjenstår å se :sweat_smile:

Legger du ut huset med den gamle nå og ikke har solgt ved nyttår vil boligselgerforsikringen kreve at du innhenter ny rapport. Kan bruke den nye allerede. Det gjør jeg.

1 Like

Hva går de store forskjellene ut på?

Spørsmål. Jeg fikk en takst i September - og vi skal legge ut boligen på nytt nå i Januar.
Har avtalt med takstmann at han skal komme å “oppdatere” til ny versjon.
Hatt noen tilsvarende tilfeller av dette enda, og vet du hva som blir fakturert i tillegg for å “refreshe” en nylig “gammel” takst? :smiley:

100 ekstra kontrollpunkter. Krav til dokumentasjon. Alle bad fra før 1997 eller manglende dokumentasjon får TG 3. Takstmannen MÅ opp på tak. Trekke frem dusjkabinett og sjekke alle sluker. Må bore hull i vegg. Stakkars de husene som blir solgt ofte. Kommer til å se ut som en Jarlsberg ost på vegger mot bad. Kravet er å bore hull og sjekke. Så om det er et hull, er det krav om å bore nytt :man_facepalming:

Mye mer. For mye å skrive.

10 Likes

Leilighet her. Så det er stort sett bad?. Jeg la bare mikrosement over gamle fliser. Tror ikke det er membran. Så takstmannen må borre hull i vegg?

Kan ikke brukes av de fleste forsikringsselskap. Det er en helt ny og mer omfattende rapport. Men du kan skippe forsikringen. Noe jeg aldri ville gjort.

Jeg tar fullt betalt for å refreshe. Men de slipper kjøregebyr og besøk om jeg nylig har vært der. Det er fader ikke min feil at bankene krever dette. Da får kundene deres betale for det. Helt tullete at de bare varer i 6 mnd. I hvertfall her som prisene er så stabile.

1 Like