Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Full gjennomgang av alt mulig. Nå må takstmannen sjekke det elektriske anlegget. Men det er ingen krav til å bli takstmann. Så det kan du begynne med i morgen. Har du en sønn på 12 år så kan han utføre rapporten for naboen din.

2 Likes

Det var jo nyttig! :crazy_face:

Seriøst? Bore hull på bad, da ryker jo membran.

Nei de borer på baksiden. Fra tilstøtende rom.

1 Like

Hvorfor skal de borre hull? Høres helt merkelig ut.

For å måle etter fukt inni vegg mot våtrom.

1 Like

Hvis man bor i en leilighet så borrer de hull i veggen fra i mitt tilfelle kjøkken/stue?

1 Like

Det stilles for eksempel krav om at den bygningssakyndige skal bore et hull på minimum 73 mm fra et tilstøtende rom eller fra undersiden, for å undersøke om et våtrom har fuktskader.

Du kan lese mer her: Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) - Lovdata. Som du ser er kravene meget spesifiserte.

Og mer om problematisering rundt dette her:

4 Likes

Takk
Fra artikkelen

«Dersom den bygningssakkyndige ikke tar hull, skal det opplyses om årsaken til dette, og våtrommet skal i stedet fuktkontrolleres med egnet fuktmåleverktøy. Den bygningssakkyndige skal vurdere konstruksjonen ut fra målinger, observasjoner, materialvalg, alder og andre opplysninger som foreligger. »

Dette tolker jeg dithen at ok; Den bygningssakkyndige kan sløyfe hullboring, så lenge en årsak blir gitt.

Hvis tilstøtende rom er feks kjøkken/stue, så er kanskje det grunn god nok til å ikke måtte borre hull?

Stue/kjøkken er nok ingen god grunn… kanskje hulltaking kan gjennomføres bak skuffer i kjøkkenmoduler?
-hvis du ikke deler kjøkken/stue med naboen da :wink:
Hulltaking kan unnlates dersom det ikke er praktisk mulig å gjennomføre, for eksempel fordi det krever tilgang til bygningskonstruksjon som er en del av flere boligers fellesareal eller til en boenhet med en annen eier, eller fordi boligen inngår i bygningskonstruksjoner av mur, betong eller totale prefabrikkerte konstruksjoner slik som baderomskabin. »

2 Likes

Bare nevner at linken fra Lovdata er bra. Ingen trykket på den. Men aldri noen gang har jeg sett en mer spesifikk forskrift. Detaljstyring av politikere får en ny dimensjon :joy:

3 Likes

Takk for deling! Så igjennom nå. Ikke noe småtteri akkurat nei.

1 Like

Hei. Jeg og en kamerat får kanskje muligheten til å kjøpe en tomt på 2,5 mål med havutsikt (fra andre etasje) østover på Nesoddtangen ikke så veldig langt fra ferga for 4 millioner. Det er et gammelt hus der, men dette burde med tiden bygges nytt. Kan dette være interessant? Hva går tomter for der ute?

Takk for svar.

1 Like

ingen? @Morti? :sweat_smile:

Det er vanskelig å finne ut av tomteprisene fra et annet sted i landet da det ikke er en egen “boligtype” som jeg kan sortere på. Så for å hjelpe deg må man ha lokalkunnskap. Du bør rett og slett ta kontakt med en megler som har mange tomter for salg i det lokale området.

Okei, takk! Da skal jeg få gjort det.

Hva tenker dere om å binde renta i disse høyinflasjonstider?

1 Like

Man kunne binde for rundt 1.5-17% for halvannet år siden, og for rundt 2.2% for 2-3 måneder siden. Nå er 3-års binding 2.69% med DNB Ung.

Utenfor et black swan event-scenario så er det vel usannsynlig at renta skal veldig mye lenger opp enn 2.7 i et treårsperspektiv, så da måtte man vel bundet enda lenger for at det skal være vits, om man tror at renta vil gå betydelig opp fremover.

1 Like

Som oftest er det bare 10 år eller oppover jeg føler frister, men lander alltid på flytende likevel.

3 Likes

Enig. Tror det viktigste ifbm boliglån nå er å kjøre avdragsfritt dersom man tror inflasjonen vil vedvare

1 Like