Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Bare kjøp den :slight_smile: Edit: om det er i nærheten av fergen. Du får trolig tre boligtomter på denne om du deler opp, og kanskje kan du bygge tre tomannsboliger, eller prøve å prosjektere rekkehus; Nesodden kommune er kjent for å være vanskelige å ha med å gjøre når det gjelder byggesak. Uansett, om det er på Nesoddtangen i nærheten av fergen er dette gull. Og… ikke stol på megleren, vedkommende vil sikkert gjerne få salget. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg nok slått til, nærmest usett. Hilsen en som nylig har solgt tomt på Nesodden.

1 Like

Strømprisene gjør det sikkert ikke enklere å selge store, eldre eneboliger.

3 Likes

Tenkt det samme.

De økte strømprisene kan vel være med på å pushe prisen på hus bygget etter tek17?:thinking:

2 Likes

TEK10 og TEK17 er vel nogenlunde like?

Eller hva er forskjellen, jeg trodde TEK17 hadde en del lemping på krav/forenklinger?

Boliger med energimerking A eller B får gjerne gunstigere lån også - i tillegg til lavere strømregning🥳

Selv har jeg valgt Grønt boliglån i OBOS-banken.
1,54%…de har ikke justert opp…ennå…

Digg å ha «grønn» bolig​:pray::four_leaf_clover:

2 Likes

Det har aldri skjedd :sweat_smile: Men god idé!

Hvis strømprisen skal kraftig ned igjen i løpet av ikke altfor lang tid så kan det være god rabatt på gamle hus nå? Men i populære områder i Oslo er det ikke noe vanskelig å selge gamle hus til skyhøye priser nå heller, det er sikkert og visst

1 Like

Tredje boligsektor - 1000 nye boliger

Bakteppe: Oslo kommune vil få flere inn på boligmarkedet: Starter nytt boligselskap sammen med Obos.

Stjeler dette innlegget fra brukeren Traktor94 på HO ettersom jegr er helt enig med han. Nå er det vanlige folks tur :wink:

Nå skal Oslo kommune begynne å kjøpe opp nye og prosjekterte boliger for å videreselge de til folk som egentlig ikke hadde råd til å kjøpe de i utgangspunktet. Dette fremstiller de som om de vil lage 1000 nye boliger. Etter mitt syn vil vel dette bare føre til ytterligere prispress, ved at enda flere vil kunne kjøpe de få boligene som er tilgjengelig i hovedstaden. Videre vil det vel også føre til at de som tjener akkurat for mye til å benytte seg av denne ordningen, blir den nye gruppen som skyves ut av markedet, av Oslo kommune selv.
Er ikke det egentlige problemet at det rett og slett ikke bygges nok boliger i Oslo?

2 Likes

Ikke for å banne i kirken, men hvorfor tenker dere boligmarkedet i Oslo ikke skal svekke seg? Enorm prisvekst de siste årene, og nå kommer kombinasjon med høy gjeld, økte renter, høye strømpriser, inflasjon i matpriser, økt bruk av hjemmekontor, netto utflytting fra Oslo er vel og registrert(?). Og ikke minst, er olje-industrien på vei opp som var grunnen til mange fra Vestlandet flyttet til Oslo de siste 7år. Og på toppen kommer vel koronatiltak.
Hva tilsier stabile priser eller videre vekst?

5 Likes

Mye avhenger vel av jobbmarkedet og lønnsvekst, men ellers enig. Spesielt strøm og bensinpriser gir mindre igjen i lommeboka til vanlig folk, og så kommer rentene i tillegg.

2 Likes

Oslo,

Flest jobber i Norge
Størst kollektivtilbud i Norge
Størst utdanningstilbud
Best kulturliv
Hovedstad med det som måtte komme med det

Tror kanskje andre byer kan ta igjen noe av veksten vi har hatt i Oslo, men har fortsatt trua på god vekst fremover. Det har blitt en by for unge mennesker, på godt og vondt. Er selv i 30 årene og er ikke interessert i å bo andre steder (mulig Bergen, Oslo, Trondheim men for langt unna).

1 Like

Helt enig i dette.
Men kan de unge betale for landets dyreste eiendommer ?
Hvis det først begynner å falle tror jeg Oslo kan oppleve et ras pga høy belåning.
Det er byer med høy belåning som vil merke mest til rentene.

2 Likes

Jeg er enig i alt dette, men det kan vel fremdeles være et dårlig boligmarked og opprettholde alle de punktene som du nevner.
Samme i aksjemarkedet, på et eller et punkt er aksjekursen dyr uansett hvor bra ledelse og selskapet er.

2 Likes

Fikk noen nye naboer for et par år siden. Kjøpte enebolig i sentrum for 4-5m, gangavstand til barnehage, skole og sentrum. Fjellet 25m kjøring unna. Litt, men ikke veldig mye lavere lønninger. De skulle ha barn og flyttet fra Oslo. :slightly_smiling_face:

3 Likes

Du har ikke barn?

Oslo vil nok alltid være høyt priset. Men pandemien har gitt veksten en ørliten pust i bakken, og ikke minst bidratt til småbarnsfamilienes uttogsmarsj. Det merkes godt i nabokommunene.

Det siste året har f.eks. Nesodden, to gode steinkast fra Aker Brygge, utmerket seg spesielt. Boligprisveksten har vært på hele 17,3 prosent over de siste fire kvartalene – mest i hele Norge.
Boligprisindeksen fra Eiendom Norge viser en økning på 243 prosent siden 2003. Indeksen viser også at prisveksten virkelig har tatt av de siste tre årene.

Gamle Akershus, som antagelig snart tar en Lasarus, er også fylket med høyest befolkningsvekst.

2 Likes

Joda, men kun ett barn! Helt konge å bo i Oslo i bhg-alder, men vil nok vurdere å flytte ut i skolealder :relieved:

1 Like

Hehe, her går firåringen hjem fra barnehagen selv. Han gidder ikke vente på lillesøster på to. Nå er barnehagen og huset i hver sin ende av en blindgate. Synes det er veldig fint samme hva. :slightly_smiling_face:

1 Like

Alle er nok ikke like heldige/selvstendige 4åringer, kjenner folk som ikke har ungene i samme barnehage, og de har et helvete. Endte med at det ene paret flyttet ut fra Oslo.

Men folk har ulike behov og ønsker, jeg tror uansett Oslo vil utvikle seg svakere fremover enn mange andre byer fremover, gitt den fantastiske veksten som har vært i Oslo (Nå snakker jeg boligpriser igjen ;))

4 Likes

Oslo er fantastisk for unge, single uten bil. I den perioden kan man leie leilighet sammen med venner.

1 Like