Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Tenker at det blir litt som den small cap / large cap diskusjonen i bjørnetråden, faller boligprisene vil alle rammes, men i kroner blir det jo større tap for den i Oslo som går fra 10 til 5 millioner enn 4-2 på et mindre sted.

De som rammes hardest økonomisk er de som akkurat har hatt råd til å kjøpe noe litt dyrt, mens for den som har vært med lenge blir det kanskje mer et tall på papiret som endrer seg - best blir det såklart for den som er utenfor og ønsker seg inn på boligmarkedet.

1 Like

Med bare 10% fall vil mange få problemer. Det er deres egenkapital som forsvinner. Dermed kan de heller ikke flytte, for uten E.K får de ikke lån.

4 Likes

Går fint uten å eie bil også. Utleiebiler er det i hopetall utenfor døra. Skal man noen ærender eller større utflukter som hyttetur etc. er det bare å bruke en av bildelingstjenestene. Innad i byen i det daglidagse finnes det et utmerket kollektivtilbud.

2 Likes

Høres rett og slett ut som en drømmeplass:)

1 Like

Ja, det er fint i en kort fase i livet. Selv ønsket jeg ikke at barna skulle gå på skole i Oslo. Jeg flytter aldri tilbake men jeg håper folk flest blir boende i byene slik at vi kan beholde den uberørte naturen som er igjen. Selv foretrekker jeg å se ut av vinduet og se sjø og natur istedenfor å se inn vinduet i naboens “fuglebur” (leilighet).

2 Likes

Å bo veldig sentralt, spise god mat på GODE restauranter(som bare er i de store byene) hver dag frokost, lunsj og middag er megatrender. Folk vil bli latere og latere. Mer og mer kresne og ønsker alt så praktisk som mulig. Alt skal leveres på døren gratis etterhvert og bilkjøring blir dyrt og unødvendig.

Det som kan stige godt utenfor byene er spektakulære hytter tenker jeg. Ellers er byen/metropolen fremtiden.

3 Likes

Man sparer seg for mye vedlikehold når man har huset familien i en 60kvm leilighet også. Det er jo et gode det også.

1 Like

Jeg merker mange kjøpere fra Oslo for tiden. Så det virker for meg som mange i 30 årene flytter ut av byen. At alle de beste restaurantene er i byene tviler jeg på. De er nok dyrest ja, men best? Nei det er gode restauranter i så små tettsteder som ned i 2500 innbyggere. Det er også anmelderne enige i.

8 Likes

Hvor er det, Morti ?

Jeg har kjøpt mine boliger på Jessheim. Startet med 1 når jeg var 20 år, 10 år senere har jeg 3 stk, en primær og to utleieboliger.

Jessheim var veldig billig en tid og hatt kjmpe utvikling. Jessheim ligger litt etter lørenskog og lillestrøm når det gjelder boligpriser og utleiepriser derfor et perfekt sted å kjøpe utleieboliger.

Det viktigste er å betale ned lånet fort, da trenger du ikke egenkapital når du kjøpr neste bolig. Da kan banken ta pant i tidligere bolig :slight_smile:

Det er viktig å følge med på kommuneplaner slik at du kjøper bolig der det er utvikling fordi det drar opp prisen ekstra opp.

Når det gjelder Oslo tror jeg at utvikling der vil være bra, men kanskje mindre i prosenter da prisene er høye. Men når man regner dette i kroner så blir det ok utvikling uansett.

Til slutt så er det livsstilen og prioriteringer som bestemmer hvor du velger å kjøpe bolig.

5 Likes

Haugesund :grinning:

2 Likes

Når det gjelder hyttemarkedet er jeg skeptisk til den fremtidige utviklingen. Ja, hjemmekontor gjør at man kan bruke hytta mer og mye oftere.

Men, med et økt behov for miljøtiltak vil dette bli utslagsgivende for hytteutbyggingen. Å opprette stadige nye hyttefelt for hyttebygging med stadig større hytter er intet annet enn på samme nivå som når politikerne la motorvei tvers gjennom Oslo sentrum på 60-70-tallet.

Vi må om vi vil eller ikke være nødt til å gjøre drastiske tiltak med hensyn til natur og miljø, derfor tror jeg dette vil bli gjeldende i hyttemarkedet.

3 Likes

Vil ikke redusert hyttebygging øke verdien på de som allerede finnes ?

2 Likes

Så du tenker det blir vanskeligere å sette opp hytte i framtiden? Da vil prisene på de hyttene som finnes gå opp.

3 Likes

Hytteutbygging kan også gjøre et område mer attraktivt siden man gjerne får tilgang på mer infrastruktur og tjenester. Litt som at en bystruktur gjerne gir høyere pris enn grisgrendte strøk

3 Likes

Høres ut som oppskriften på økte hyttepriser det der

1 Like

Bor i Kongsberg, 25 min fra Blefjell som har veldig fine løyper oppe på en vidde, 700 - 900 moh. Det er masse hytter der og smekk fullt i løypene når alle er på hytta. Det er veldig fint å være der på hverdager når det nesten er folketomt. Litt av poenget med å dra på hytta er jo å oppleve naturen, ikke gå oppå hundrevis av andre skiløpere. :see_no_evil:

4 Likes

Noen venner trives best på cafe på Grynerløkka og helst skal det være stappfullt av folk. Når de er på fjellet vil de helst på afterski. De vil ha “by” både i byen og på fjellet.
Jeg foretrekker uberørt natur og synes fjellet er best på hverdager. Sørlandet er best utenom fellesferien.
Det fine med Norge er naturen. Jeg er motstander av befolkningsvekst.
Optimal beliggenhet på hus/hytte er slik at man ikke ser et eneste annet hus eller hytte.

6 Likes

Ved sjøen er det ikke slik. Der vil du ha badevenner til ungene i nærheten. Enig i at ro og fred er viktig på fjellet.

Seilere liker godt Blindleia. Det som gjør det kjekt å seile gjennom Blindleia på sørlandet er at der er det mange fine hytter med flott beliggenhet. Hadde det ikke vært hytter i Blindleia hadde ingen brydd seg.

Jeg liker hyttebygging, men syns det er bra at myndighetene begrenset størrelsene på hyttene slik at vanlige folk har råd til å kjøpe de. Boliger burde de tillate å bygge større. Enkelte familier med mine og dine barn gjerne 7-8 personer i husstanden sliter med å finne hus med god nok plass. Enkelte nye boligfelt får du kun 3-4 soverom inn i hvert hus. Det er alt for lite for mange.

5 Likes

Enig i at det er fint å se på flotte hytter når jeg er på båttur, men fra min egen hytte vil jeg helst bare se sjøen og båtene. Hyttefelt ved sjøen er helt uaktuelt.

3 Likes