Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja, det tror jeg.
Mulig hytteprisene blir værende høye, men jeg tror Ola Nordmann ville bruke penger på å reise mye igjen etter pandemien. Kan nok være at utgiftene ved å ha en hytte blir målt opp mot dette.

Og kanskje høyfjellshoteller får tilbake sin storhetstid?

I mitt hyttefelt er det 8 hytter og alle har 2,5 mål tomt med luft mellom tomtene (grunneier). Flott utsikt til sjø, men 300m å gå ned til naust og molo. Hunden min trenger ikke bruke bånd :heart_eyes: stod 4 hjort på tomta mi sist helg :heart_eyes::chipmunk::deer::rabbit2::eagle:

5 Likes

Min nærmeste hyttenabo kommer innom nesten hver dag

7 Likes

Du har vel hørt historien om hva den første nordmann ropte da han opplevde at det sto et helt annet menneske enn ham selv på fjelltoppen bortenfor?
“Gå vekk!”

1 Like

Går vi inn i en lavkonjuktur med 5% økning i rentene+ inflasjon og skatteøkninger, er vel «luksusting» som hytter det første folk prøver å kutte kostnader på? Tror det eneste som vil holde seg bra i verdi er småbruk der folk kan være selvforsynt med mat :blush:

2 Likes

Spørsmålet er vel heller hva som skjer ved 3-4% rente som nå ser ganske sannsynlig ut. Styringsrente på 1,75% + 1,25% påslag fra banken gir rente på 3%. En hytte til 4m går fra å koste 60k0,78=47k i året i renter til 120k0,78=94k. Ved 4%, 125k i året i renter. Dette skjer samtidig som renten på huslånet går opp. Plutselig sitter folk med 250k i økte renteutgifter i året.

Spørsmålet da blir jo om renten blir så høy som de “skremmer” med.

1 Like

Løpende utgifter på lån øker vesentlig mindre enn man skulle tro pga. dynamikken i annuitetslån.

Eksempel:

Annuitetslån med nedbetalingstid 30 år på 5 000 000.

Effektiv rente 1,5% gir månedlig kostnad etter skattefradrag på ca. 15 885.

Effektiv rente 3,0% gir månedlig kostnad etter skattefradrag på ca. 18 270.

Det er en økning på ca. 15%.

4 Likes

En ting kommer sjelden alene i en lavkonjuktursperiode så det er ikke kun rentene som kan ødelegge festen tror jeg.
Dårlig børs, moderat boligfall, økt rente, høy skatt etc.
kan vel hende de må kompensere litt med høyere renter siden covid holdt rentene ekstra lave litt lenge ?

2 Likes

Om jeg får 3-4% avkastning ved nedbetaling av lån vil jeg betale ned en god del dersom aksje og eiendomspriser er like høye eller høyere enn i dag.

Når man tar utgangspunkt i seg selv og multipliserer opp til hele befolkningen kan man selv trekke slutninger om hva konsekvensene blir.

3-4% gjør ikke livet verdt å leve :wink:

2 Likes

Spørsmålet er hva alternativet er

Ref innlegg i makrotråden

  • Boligprisene er høye fordi renta er nesten null
  • Renta vil øke
  • Strømprisene er høye
  • Boligskatt i mange kommuner
  • Økt formueskatt og økte ligningsverdier
  • Mange sekundærboliger vil selges for de har blitt enda dyrere skattemessig
  • Den politiske stemningen virker å gå mot høyere beskatning av eiendom

Er gullalderen i boligmarkedet bak oss ?

3 Likes

Det har jeg ikke noe tro på. Hvor mange da? Mer enn 50 stk i hele Norge?

Tja, jeg skal egenhendig selge en bra andel av de 50, så det virker lite.
Andelen sekundærboliger i Oslo faller ganske raskt.

1 Like

Høres ut som du har valgt din side i denne diskusjonen, når du har bestemt deg for å selge. Hvis du tar en titt på det lange chartet av boligprisutvikling over tid så ser du at det kun er en trend på prisene og det er oppover. Ja, det har vært bratt stigning i 2020-2021, men det var det også etter finanskrisen i 2008, og med mindre du prøver å time markedet så ser jeg ingen grunn til at man skal selge - annet enn personlige behov selvfølgelig. I tillegg kan det nevnes at investering i bolig er den tryggeste hedge mot inflasjon. Blir ganske bra lønnsoppgjør på nordmenn neste år, som gir 5x ekstra på finansieringsbeviset.

1 Like

Det stemmer som du skriver - at antall sekundærboliger reduseres, men jeg tror nå fortsatt det vil være gunstig å være investert i boligmarkedet i det lange bildet. At det kan komme en kortsiktig korrigering nå, ser jeg derimot ikke bort fra

Det er fortsatt gunstig å eie 1-4 utleieboliger hvis man kan gjøre en del vedlikehold selv.
Har man flere enn 4 og har formue har jeg kommet til at det ikke lønner seg med mindre vi får fortsatt verdistigning. Det er jeg mindre overbevist om nå enn noengang før fordi rentefallet er bak oss og skattene øker.

3 Likes

Ja, dersom du leier ut via AS så blir det en del dyrere nå

Mange har også flere enn 4 utenfor AS. Da blir det full innteksskatt av overskuddet pluss full formueskatt av verdiene.
Ligningsverdiene er i realiteten 100% fordi utleieboliger ofte har lavere standard enn naboene.

2 Likes

Hvor mange det er vet jeg ikke, men for de av oss som har under 5 sekundærboliger og leier de ut privat, så er det nok primært økte renteutgifter som treffer mest nå. En liten økning i formuesverdi er nok ikke det som tipper lasset for de av oss som leier ut privat. Det som jo vil skje er at kostnadene lempes videre over på de som leier innenfor rimelighetens grenser, og over tid nå så vil nok leieprisene øke.

1 Like