Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Vet heller ikke hvor mange, men jeg har 3 kamerater i Oslo som alle er i ferd med å selge for å komme under 5.

Ok. Det er uansett aldri feil å realisere gevinst - og det tror jeg gjelder i boligmarkedet også :slight_smile:

Hvis det er slik at du personlig sitter med godt over 4 sekundærboliger som du leier ut så er det vell et luksusproblem du står i :slight_smile: De jeg kjenner som ønsker å bygge seg (videre) opp innen eiendom er alltid på utkikk etter gode deals, de bryr seg lite om rente, politikk osv. Tror det er gode tider for bra prisvekst i andre byer enn Oslo fremover. Avstanden mellom storbyene og Oslo tror jeg kommer til å krympe, slik de var før 2011-2012.

1 Like

Ja, du kan kalle det luksusproblem. Men jeg skjønner ikke politikernes kamp mot sekundærboliger. Hvorfor skal de gi høyere formueskatt enn f.eks børs eller annen business ?
Det er ikke bare eiendomsbesittere som taper, det gjør også leietagere. Med mindre tilbud vil leieprisene øke.

1 Like

Er forskjell på boligmarked og dedikerte boliginvestorer. Boliginvestorer som vet hva de holder på med og har tid/ressurser til å tjene penger på eiendom vil sikkert gjøre det bra.

Gode stockpickere som kan aksjemarkedet kan sikkert gjøre gode deals i aksjer de neste årene, men aksjemarked (eller indeksfond) kommer til å gjøre det vesentlig dårligere, tror jeg

Skjønner ikke hvorfor de gikk over fem i første omgang siden det er næringsinntekt så fort du leier ut fem eller flere. Det mest økonomiske er å kjøpe større enheter og leie ut i bofellesskap.

Både jeg og de andre 3 hadde flere enn 4 da regelendringen kom.
Jeg valgte å ikke opprette AS for da kan man ikke bo i noen av dem og selge uten skatt. Da blir det uttaksbeskatning.

1 Like

Skjønner men det er vel 10 år siden, hvert fall, at regelen med 5 eller fler kom…?

Hvis jeg skal selge en utleieleilighet så må jeg betale skatt ved gevinst, finnes det noen lure triks?
Planen er å kaste ut de som bor der og deretter “bo” der selv i 1 år også selge. Er det kun flyttemelding som trengs som bevis eller hvordan fungerer det?

1 Like

Dette vil vel svekke litt etterspørsel flere steder?

Det er mer enn 10 år siden regelendringen. Tipper ca 15 år.
Flyttemelding er ikke nok. Man må faktisk flytte. Alt annet er skattejuks. Det kan bli dyrt.

9 Likes

Blir ikke disse bare erstattet av folk fra Litauen osv?

1 Like

I London, Paris, Berlin, Nederland og andre tettbefolkede strøk har vi nok mange som nå ser Norge som en attraktiv plass å bo. For de tror jeg ikke det er Oslo som frister, men vestlandet. Med sin vakre natur, spredte bebyggelse, gode fiber utbygging og lave eiendomspriser.

Korona har lært oss at vi kan jobbe hjemmefra. Trenger ikke bo i kosmopoler.

3 Likes

Dama er fra Bergen og orket ikke tanken på å flytte hjem til det dårlige været :joy:

1 Like

Hvis du er ansatt i utlandet er det ikke veldig lukrativt å jobbe fra Norge pga høy skatt og høyt kostnadsnivå

1 Like

De kan jobbe fra fritidsboliger i Norge

1 Like

Det var lange perioder under pandemien da utlendinger ikke fikk lov å reise til Norge selv om de hadde hytte der, men nå går jo det an.

Det kommer en tid i livet du vil roe ned og cashe ut vanvittig gevinst, bytte rekkehus i storby med enebolig i sjøkanten på Vestlandet. Og bli gjeldsfri samtidig. Er nok en del som er lei av å bo så tett med asfalt over alt og ulyder selv på natta :grinning: Korona frykten kommer nok oss til gode nå fremover.

4 Likes

Stor Oslo Eiendom spår tosifret boligprisvekst i Oslo i 2022 og 2023 ref finansavisen artikkel nå

stor oslo eiendom lite bias :crazy_face:

Sjefsøkonom Kari Due-Andresen (Akershus Eiendom) og sjefsøkonom Marius Gonsholt Hov (Handelsbanken) spådde forøvrig Bergen og Stavanger til å ha størst vekst neste år med 6 %, mens Oslo var rundt 3 %

3 Likes