Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Sikkert mye som Finansavisen som ble referert til, men har ikke abo her. Hva sies det om Bergen?

På samme måte som Erdogan vil senke inflasjonen ved å senke renta og øke minstelønna med 50% så vil Raymond senke boligprisene ved å kjøpe 1000 stk på en gang :laughing:

4 Likes

Kunne kanskje bygget den i stedet. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Utfra hva jeg har lest her, så er det en god del utleiere som vil ut av markedet nå. De er sikkert fornøyd :see_no_evil:

Ja kommunen er fin å ha i budrunden. Men hva vil skje med prisen på leilighetene i samme prisklasse? Og hva når de 1000 er kjøpt og solgt? Kjøpe 1000 nye da eller??

I mens i Kina…

Evergrande må «sprinte raskt» for å nå målet om å levere 39.000 leilighetsenheter ved 115 prosjekter denne måneden

Glad jeg ikke jobber som assisterende visningsassistent for Evergrande. Hørtes travelt ut :slight_smile:

2 Likes

Kina: vi bryr oss ikke om dere er teknisk konkurs, dere må bygge ferdig ellers blir det sosial uro og det går ikke.

1 Like

Norge: vi bryr oss ikke om dere vil bygge tusenvis av boliger, det vil vi ikke ha noe av. Men vi kjøper boliger som allerede finnes for å presse ned prisen. Hør her, ikke vær ugrei nå…

8 Likes

Har vokst opp på et svært, men genialt lagt opp sted. Tror det er 10-12k som bor i leiligheter der. Parkering under bakken, lekeplass utenfor blokkene. Ingen veier med gjennomkjøring. Husker jeg gikk til barnehagen selv det siste året. Hele greia smekket opp på noen få år på 70-tallet.

… Problemet var at det var billig og familievennlig, så det var masse småbarnsfamilier som flyttet inn det samtidig, så man fikk en ræva ungdomskultur etterhvert. For lite dataspill på 80-tallet. :see_no_evil:

Bonusen var at når du skulle leke boksen går, så fikk du med deg 6-10. :joy:

Her jeg bor nå, så er de fleste blokkene helt ubrukelige for barn. Dvs at parkeringen tar opp 80% av uteområdet. Ikke et sted du slipper 4-5 åringen din løs på. Er flaut å se på.

13 Likes

Som jeg har skrevet her tidligere,- jeg begriper ikke politikernes politikk mot private utleiere.
Her er forsiden på DN i morgen

Endret formuesverdi fra 90 til 95%, er det alt eller har jeg misset noe her?

For ikke mange år siden var formueverdien likt med primærbolig.
I tillegg kom full inntektsskatt av overskudd hvis man eier flere enn 4. det betyr toppskatt. Før var skatten på overskudd 28%. Nå er den altså over 50%.
Så har det bl.a i Oslo kommet boligskatt.
Ettersom verdiene på boligene har steget kraftig (salgsverdi) har jeg kommet til at det er bedre å sette pengene i indeksfond. Aksjer må heller ikke vedlikeholdes slik man må med eiendom. Slipper også visninger og kontakt med leietagere. (Har >4)

Rentesenkingene er også bak oss. Fremover vil de øke. Det betyr trolig at den sterkeste prisveksten er bak oss.
Et annet poeng er at verdier på børs er likvide. Det er ikke verdier i eiendom.
De største taperne er ikke oss utleiere, men leietagerne. Leieprisene må opp. Samfunnet er ikke tjent med at det blir vanskeligere å leie. Studenter og folk med midlertidige jobber,.,.,.,

4 Likes

Høres ikke så dumt ut det. Dog er leieinntekter fortsatt 22% i motsetning til aksjer og fond på 35%, så helt mørkt er det vel ikke så lenge yielden er god nok.

Vanskelig å spå hvor boligmarkedet skal hen synes jeg. Enig i mye du sier, spesielt dette med rentenivået. Men en joker oppi dette er jo inflasjonen. Om vi får en økning i konsumpriser og lønnen følger noenlunde etter så trenger det ikke bli så dumt. Vi er inne i litt ukjent territorium her

1 Like

Ser ikke ut som dere er helt enige her? :stuck_out_tongue:

Når han sier 50% så tenker han på utbytte fra AS, jeg snakker om vanlige leieinntekter som privatperson😊 Med andre ord, for «vanlige» folk uten AS så er det ikke helsvart som bamse sier.

Oss «vaaanlige» nordmenn kan fortsatt leve like fint med våre 2-3 utleieenheter :sunglasses:

4 Likes

Nei. Hvis man eier flere enn 4 blir overskuddet lagt på toppen av lønna du har fra vanlig jobb. Da vil de fleste få så høy lønn at toppskatten blir over 50%.
Utleie er nå bare lønnsomt for personer som ikke har formue. Man må heller ikke ha flere enn 4. Da blir skatten på overskuddet 22%

1 Like

Da burde du opprettet AS for nr 5 og utover så hadde det problemet vært løst😊

Jeg vurderte det men kom til at det ikke var smart. Da kan man aldri bo i dem og deretter selge uten å betale skatt av gevinst.

Hva med å starte et utleiefirma, istedenfor et som eier leilighetene… Går det? Da kan du sørge for at alle inntekter og utgifter går igjennom det selskapet…

Dermed er 12-månedersveksten i Oslo på 2,2 prosent.

– Dette innebærer at hovedstaden har hatt realprisnedgang i 2021, sier administrerende direktør Henning Lauridsen i Eiendom Norge.

Sterkest blant de aller største byene er Trondheim, med 8,7 prosent, trekker Lauridsen frem. Også Stavanger har en sterk 12-månedervekst, med 7 prosent, selv om prisene falt 2,1 prosent i desember, og 0,2 prosent sesongkorrigert.

– Boligprisveksten i Norge i 2021 endte på 5,2 prosent, men det er store forskjeller i landet. Blant de største byene hadde Kristiansand den største veksten gjennom året på 9 prosent, sier Eiendom Norge-sjefen.

Jeg lurer på om den svake økningen i priser i Oslo kommer av at det har vesentlig færre har fått jobb på restauranter og utesteder. I så fall, så burde prisveksten komme tilbake når Oslo igjen kan tilby jobber til endel tusener ekstra.

Samtidig, de andre byene i Norge har hatt sterk prisvekst. Så kanskje det har noe med at det har blitt mer attraktivt å bo i mindre byer.

Jeg kan ikke egentlig se for meg at det er mange i disse yrkesgruppene som kan kjøpe seg bolig i Oslo lenger. Endringer i rentebanen er nok fortsatt en viktig forklaring. Nå kan lønnsveksten kanskje ta igjen litt av etterslepet slik at vanlige arbeidstakere kan kjøpe seg leilighet igjen, og da vil det kunne bli mer balanse i markedet.

Det er få små leiligheter tilgjengelig i Oslo, så det er ikke store økningen i etterspørsel som skal til for at det snur opp igjen tror jeg, det er jo også en økende andel aleneboende i byen. Men det har samtidig vært en liten befolkningsnedgang det siste året/halvannet, og elevtallene i skolen går ned for første gang på flere tiår. Det blir spennende å se om dette snur i 2022, eller om trenden om utflytting til nabokommuner vedvarer.