Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jeg ser for meg at det er mindre attraktivt å eie utleieleiligheter i Oslo nå, så det er færre som kjøper for å leie ut og flere utleiere som selger.

1 Like

Dette må vel sees i lys av at Oslo vel hadde den høyeste utviklingen i hele landet 2020.

Da er det vel snart folk som kjøpte over takst i 2020/21 og må selge under i 2022. Legg til meglergebyr og dokumentavgift så er hele egenkapitalen borte vekk eller negativ.

1 Like

Hvorfor må de selge da?

Samlivsbrudd , kjøpt prosjekt +++

Flere årsaker til at noen må selge

1 Like

Ja, det vil alltid være grunner og noen som er uheldige.

Men boligprisfallet er vel egentlig bare kjempe udramatisk. Hva forventer du? At det alltid går opp på alle tidshorisonter?

2 Likes

Jeg tror ikke det er «kjempeudramatisk» hvis flesteparten som kjøpte det siste året sitter igjen med tap på et høyt belånt boligkjøp.
Det kan få veldig store konsekvenser for en stor gruppe mennesker (og forplante seg videre inn i økonomien hvis det blir kraftig nok)
Mange har fått inn med morsmelka at eiendom kun går opp og tatt opp lån deretter.

3 Likes

Det vil jo uansett skje når boligprisene faller, som de uansett vil gjøre før eller siden.

Det har ikke en stor konsekvens for en stor gruppe mennesker, -det har stor konsekvens for en liten gruppe mennesker. De menneskene som kjøpte på topp, har tapt noen prosenter, må selge og har lite EK. De vil kunne miste sin EK.

Jeg synes du overdriver dette voldsomt.

3 Likes

Jeg kjenner ikke boligmarkedet i Oslo godt, men tror boligmarkedet i andre steder av landet blir bedre enn Oslo fremover.
Boligmarkedet lå i dvale i Stavanger/Sandnes da oljeprisen gikk i dass rundt 2015, og plutselig var ingen interessert i bolig lenger. I Oslo har euforien fortsatt 6-7 år ekstra, og fått litt mer fuel fra corona og gratis penger.

2 Likes

Det eneste som kan knekke boligmarkedet er høy arbeidsledighet - ref. Stavangerområdet o.l.

Det reguleres fortsatt for få boliger i pressområder.

Byggekostnader stiger pga inflasjon.

Lønninger stiger minst tilsvarende pga LAV arbeidsledighet.

Renta stiger kanskje 1-2% til…(tiåringen sliter med å bryte 1,75…er på 3 forsøk nå)
Låntakere stresstestes på 5% økning.

Klart…skummelt å være kortsiktig i boligmarkedet pga «kortsiktige» svingninger og høye transaksjonskost.
In the long run er det langt mer medvind enn motvind.

Slik jeg vurderer det…

7 Likes

Får vi et boligprisfall fremover ?

  • Høye strømpriser (mer innvirkning på eneboliger enn leiligheter)
  • Økende ledighet
  • Rentene snur fra å være fallende til å bli stigende
  • Prisene har steget voldsom i årtier. Mange tror de aldri kan falle.
  • Lånerestriksjoner (max 5X inntekt)
  • Mange sekundærboliger selges pga økt skattetrykk
  • Nå faller etterspørselen etter lån
2 Likes

Vurderte å binde i 3 år på 2.54, ser at den er økt videre til 2.79 hos DNB etter signaler fra USA.

Gamle eneboliger med dårlig isolasjon og gamle vinduer blir straffet hardere på prisen. Ellers liten effekt av strøm på boligpriser. God støtte ordning nå også.

Større effekt på leiemarkedet hvor det florerer med leieavtaler med inkl. Strøm som nå reforhandles.

5 Likes

De aller fjongeste områdene i Oslo vil gå videre opp tror jeg. Blir mer og mer eksklusivt og det er mange nok par som kan kjøpe 3/4 roms opp mot 10 mill og over

2 Likes

Vurderer selv å binde renta, i hvert fall for deler av lånet, nå når jeg skal kjøpe ny leilighet. Har per i dag mulighet til å binde renta på 2,59% i 10 år hos Danske Bank

2 Likes

Jeg bant for litt over det i DNB for noen måneder siden. For meg er forutsigbarhet viktig, først og fremst fordi jeg har fått litt nerver med årene :flushed:

1 Like

Prata med en kompis, han har bundet renten på 1,54% i fem år. God deal!

1 Like

Veldig god deal! Må ha truffet bra. Vet du hvilken bank?

Kjøpe forsikring når huset brenner er det også noen få som gjør

1 Like

Det må ha skjedd i H1/H2 2020 eller?

1 Like