Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det tror jeg stemmer bra, men er ganske imponert, jeg så aldri noe tilbud på 5 års rente til den prisen :stuck_out_tongue:

Jeg var innom DNB sine sider ultimo mars og så lignende tall, men de gikk ganske fort tilbake til 2%, så da må han ha agert raskt :slight_smile:

1 Like

Boligrenta kan jo fint være nede på 1% om et par år. Fastrente er en forsikring for den som trenger den. Spekulasjon på at man skal tjene på fastrente er vanvidd.

3 Likes

pdd. så har det aldri lønnet seg å binde renten. Just saying :stuck_out_tongue:

3 Likes

Det har ikke lønnet seg i snitt nei, men det har selvfølgelig lønnet seg for de som gjorde det med perfekt timing. Slik som kompisen min :stuck_out_tongue:

Når Norges Bank sier at de ikke vil kjøre minusrenter og rentepåslaget til banken er rundt 1,5%, så sier det seg selv at 1,54% fastrente på 5 år er en god deal. Når jeg sjekket så var fastrenten nærmere 2% på 5 år, så da droppet jeg det :stuck_out_tongue:

1 Like

Det gjenstår fortsatt å se :slight_smile:

Edit: Stort sett så bommer vel norges bank på alle anslag de gjør. Og det ganske kraftig.

Man taper heller ikke spesielt mye den ene eller andre veien. Å binde et lån på 3M på drøye 3% kontra å ha flytende på 2% gjør at man taper 12000 i året om den flytende står helt stille de tre årene. Går den flytende oppover for å tangere fastrenta eller overgå den så ender man opp ganske likt.

Ved et skikkelig sort svane-scenario hvor boligprisene går ned samtidig som lønn står stille, prisene på varer og mat går opp og renten fyker i været er det sikkert en kjekk forsikring hvis man har litt negative tanker om fremtidens økonomi og ikke nødvendigvis er sikker på at historiske trender er noen god rettesnor i dagens farvann.

Man må bare vente og se til fastrenten har gått ut. Hva man har betalt i renter i forhold til det man ville gjort om man ikke bandt renta. Som Morti sier, Norges bank kan ikke skryte av prognosene sine sånn historisk sett.
Jeg sier ikke at det ikke kommer til å lønne seg for kompisen din, men fastrente er ikke et produkt laget for at kundene skal få billigere lån. Det er laget for at bankene skal tjene på det :wink:

2 Likes

Flytende rente produktet er også laget for at bankene skal tjene penger på det :stuck_out_tongue:

Det er noe dårligere konkurranse på fastrente, men nå klarte kompisen min å få tak i et tilbud som var tilsvarende den flytende renten, så det er vel heller unntaket. :slight_smile:

1 Like

Kan ikke se at noen har påstått noe annet.

Leste litt om hvordan fastrente og slikt fungerer i USA; og det er visstnok veldig uvanlig med såkalt adjustable rate mortgages (flytende rente), spesielt etter 2008. Det er mye mer vanlig med fastrente, helt opp til 30 år. I snitt betales boliglån ned løpet av drøye 8 år og det er uvanlig å få noen gebyrer ved å betale ned før tiden selv med fastrente.

Antar det heller ikke er noen ettergivelse av lånerenter i USA, selv om det i Norge med 21% ikke lenger utgjør noe spesielt stort skattelette.

[1] Mortgages are a manufactured product | Hacker News

Jeg tror den virkelig gode dealen i 2020 var 10år-rente og hadde det passet med andre ting for min del hadde jeg gått for det.

Tror kompisen din har truffet omtrent så bra man kan med 5år, men foreløpig har han jo allerede tapt i nesten 2år på min og manges flytende rente i hvert fall så han har litt som skal tas igjen også.

Edit: Måtte sjekke og ser at jeg akkurat har fått renteheving, så da er jeg over renta til kompisen din. Han henter nok inn slakken ganske raskt med forventet utvikling fremover tenker jeg. Om ikke krakket kommer da :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Stemmer virkelig dette?

Tror kanskje det egentlig er tiden for at man betaler ned ett lån og skaffer seg et nytt “mortgage” fordi man flytter eller refinancer.

2 Likes

I USA kan man velge å bare overgi eiendommen til banken hvis verdien på eiendommen faller under boliglånet.

Jeg har såvidt har bedre flytende rente en han. Kanskje er jeg dårlig til å forhandle? Tror veldig mange har hatt flytende rente på over 1,54%

90-95% i usa har fast rente på hudlånet. De er rett og slett ikke så rentesensitive som oss.

Mindre redd for å betale et par brutto månedslønner for mye i renter over 5-10 år enn de er for å bli totalt screwed i et høyrentescenario e.l. kanskje. Kan vel også være at flytende rente ikke er et produkt man lett får valgt?

Lurer på om det er like vanlig å betale fastpris på f.eks strøm/andre utilities i USA.

1 Like

Laveste flytende jeg fikk med meg var vel 1,35, men ja, helt klart sikkert de fleste hadde fra 1,5 og oppover.

1 Like

Heldige de som har lån i Husbanken.
Flytende stiger til 0,9% 1. mars.
Vurderer å binde i 20 år nå.
Har kuttet lånet mitt med 225K hittil på fastrentespekulasjon💰

4 Likes