Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Blir spennende å se hvor mye mer boligprisen har å gå på.

Kombinasjonen av økte materialpriser, økt strømpris, økt innvandring og befolkningsvekst og lavere tilbud tror jeg kan sende prisen på boliger som nettopp er ferdigstilt 10-20%

3 Likes

Så lenge folk kan ta imot den ekstra kostnaden så er det ingenting i veien for at det skal gå fint. Så får vi se om det er tilfelle. Blir definitivt mindre å rutte med for folk flest fremover.

2 Likes

Det vil vel antakelig bli en innstramming av lånerammer nå når renta går opp, samt at bankene må ta høyde for økte utgifter i sine kalkyler. Jeg tenker derfor at det ikke er gitt at prisene skal øke videre - selv i sentrale strøk

1 Like

Håper prisene faller. Dette er bare trist for alle sammen, samfunnet som helhet tjener ikke på at prisene stiger til himmelen.

For Haugesund ser ting lyst ut neste 5 år! Batterifabrikk som vil bli dobbelt så stor som Aibel (største arbeidsplass) når det gjelder ansatte. + at Autostore et av Norges mest verdifulle og voksende selskap skal ekspandere nærmere Haugesund (1 mil).

Nesten fullt utbygd og nesten utsolgt på Finn.

Antall boliger på Finn redusert fra 700 for 2 år siden til ca 135 nå.

7 Likes

Jeg er i slutten av 20-årene, bor i egen leilighet og har det man kan betegne som en høy årsinntekt. Jobben jeg har innebærer høy arbeidsbelastning, og jeg ser nok at jeg kommer til å gå ned noe i lønn ved bytte av jobb noen år fram i tid.

Nåværende inntekt gjør likevel at jeg nå har et vindu jeg kan benytte meg av til å investere i en utleiebolig (5 x inntekt).

Hva tenker dere om førstegangsinvestering i utleiebolig i dagens marked? Ser for meg et objekt som genererer 10-12 000 kr/mnd brutto. Har for øvrig en grei fordeling i både fond, aksjer og oppsparte midler.

Ser at feks bamse selger i Oslo nå. Om han har rett vet jeg ikke.

Hvis du kan kjøpe hus med utleie, så gir det mye bedre avkastning. Har det selv. Er betong mellom etasjer, så hører veldig lite.

Men bamse har ikke svart på invivos spørsmål om hva han heller vil putte pengene i enn eiendom.
Høres ut som han kanskje prøver å forutse og time markedet, noe som kan slå veldig feil også.

På meg er uklart hva som vil skje med boligprisene om renta går noe/en del opp. Det vil være forbigående.

Det som er faktum er at alle innsatsfaktorene for boligbygging har eksplodert i pris (materialer, arbeidskraftpris, tomter, byråkratiske prosesser og tekniske krav, etc). Dette må så klart etter hvert reflekteres i prisen på sluttproduktet.

I tillegg har boligbyggingen i lys av ovennevnte bremset voldsomt i de største byene våre. Dette vil føre til prekær mangel på boliger, og siden disse byene skal ha befolkningsvekst vil det bli trangt i døra. Hvordan vil dette påvirke prisene, tro?

Hva skjer med boliglånsforskriften som skal gjennomgås til sommeren? Muligens må denne mykes opp. Kanskje er 5 ganger inntekt for strengt? Og kanskje er det avleggs at bankene skal legge til grunn flytende rente og at man skal tåle renteheving på 500 basispunkter oppå denne i sine beregninger av hvor mye den enkelte tåler å låne?

Ser virkelig ikke hvordan boligprisene skal kollapse.

5 Likes

Jeg hadde ikke kjøpt eiendom (som investering) i Oslo nå. Hilsen en mini-Harald Magnus Andreassen :slight_smile:

Kun for de som har en edge for å gjøre gode handler eller verdigenererende oppussing, imo.
Realinntekter går ned og tar balletak finansieringsevnen for Ola Nordmann. Skattenivå, renter, energi, strøm og alt av priser på vei opp. Oslo har netto utflytting nå(?) og jeg tviler på det er flyktingene fra Ukraina som kommer inn og presser prisene ytterligere opp etter 30 år med galopp.

Da har jeg mye mer tro på plasser med mer value for pengene, type Haugesund som en kar nevnte lenger oppe

3 Likes

Ble tipset om at jeg har blitt nevnt. Har ikke sett noe spm fra Invivo -

Det er 2 viktige faktorer som avgjør hvor lønnsomt det er å drive med utleie :
1 - Så lenge du har 1-4 enheter er skatten på overskudd 22%. Men har du 5+ enheter får du full inntektsskatt av overskuddet.
2 - Det er avgjørende om du er i formueskatt-posisjon eller ikke. Offisielt er likningsverdien 90% av markedsverdi på sekundærbolig, men i de fleste tilfeller er den 100% fordi utleieboliger ofte har lavere verdi enn naboene pga litt lavere standard.

Ingen har fasit eller krystallkule for de kommende år men jeg er overbevist om at vi nærmer oss slutten av en veldig lang oppgangssyklus i økonomien, som startet i 2009, bare avbrutt av pandemien. Om det vil ramme boligmarkedet er ikke sikkert men det er ingen tvil om at rentenedgangen siste 30 år har hevet prisene. Denne rentenedgangen er bak oss.
Det er langt større risiko når man betaler høy pris men lav rente (2022) enn lav pris men høy rente (1992). Den høye prisen skal nedbetales. Hvordan vil det bli mulig med høyere rente ?

30 år med stigende boligpriser betyr ikke at boligprisene ikke kan falle. Det bare betyr at svært få har opplevd boligprisfall. Jeg sier ikke at prisene skal falle, men jeg tror sjansene øker. I alle fall tror jeg oppsiden er mindre enn den har vært på 30 år. Det er høyere risiko.
Dessuten er den politiske stemningen stadig sterkere mot eiendom. Skattene øker på eiendom samtidig som den har blitt redusert på børs. (ASK-konto). Riktignok reduseres verdsettelsesrabatten på aksjer av sosialistene. Men de øker også boligskatten. De ønsker også å ramme private utleiere.

Hva gjør jeg med kapitalen fra boligene jeg selger ?
De skal over i indeksfond, men også der er jeg nå forsiktig fordi jeg tror vi nærmer oss global resesjon. Så i påvente av billigere inngang taper jeg på inflasjon-rente. Det er surt men det er enda surere å tape på børsfall som jeg er overbevist at vi har i vente.

Min filosofi på børs er å alltid være inne i indeksfond, men redusere når oppgangssyklusen nærmer seg slutten. Toppen er vanskelig å time. Derfor går jeg heller ut litt for tidlig. Det har fungert før.
Når pris/bok er så høy som nå er børsen statistisk lavere om 2 år enn i dag. Dette støttes av mange andre parametere som viser at børsene er dyre.

9 Likes

Punkt 2 fikses ved å innhente takst som dokumenterer verdien. Mange boliger er verdsatt alt for lavt slik at regnestykket blir mye gunstigere. Hele tiden selger jeg eiendommer som har verdivurdering fra kommunen på 10-50% av reell verdi.

Da selger du nok ikke i Oslo.

Nei det er nok store forskjeller blant kommunene her.

1 Like

Hvor lenge tror du vi skal leve med høy rente?

Aner ikke. Inflasjonen i USA er over 8%.
Men uansett skal det mye til å fortsette rentenedgangen fra der vi har vært, og som har hevet boligprisene.
10-års renta i USA er 3%. Det er vel den beste indikasjonen vi har. Det er jo ikke skremmende høyt, men høyere enn vi har hatt. Dessuten går globaliseringen i revers.

Nå tenker jeg først og fremst på renten her i Norge ifbm. boliglån. Jeg klarer ikke helt å se noe annet enn at den langsiktige trenden er stadig lavere renter selv om den kortsiktige trenden er høyere renter :man_shrugging:

2 Likes

Ja, men norske boligrenter er ikke avkoblet verden. (valutakurs).
Jeg har ingen krystallkule, men jeg så at overskuddet i min egen geskjeft ble stadig mindre pga økende skatt samtidig som verdiene steg til himmels.
Da vil mange velge å realisere. Nå vises det allerede at i Oslo faller andelen sekundærboliger. Det skyldes flere enn meg.

2 Likes

Ser flere nevner Oslo. Det er ikke aktuelt å kjøpe der. Det virker for øyeblikket mer attraktivt å kjøpe på mindre, men likevel sentrale strøk i Norge.

Her er det snakk om å evt. utvide diversifiseringen til boligmarkedet.

I starten av 20-årene (2016) vurderte jeg også å investere i et utleieobjekt - uten at jeg den gang eide der jeg bodde selv. Den gang vurderte jeg det dit hen at prisene hadde steget såpass mye, at jeg var redd bobla ville sprekke. Jeg valgte derfor å avstå fra å kjøpe - noe jeg selvfølgelig angrer på den dag i dag. Til forskjell fra den gang, eier jeg nå egen bolig.

Timing er som flere nevner veldig vanskelig. Selv om kanskje det meste av prisvekst i markedet er tatt ut, tenker jeg jo nå at det å ha leietakere som betaler ned lån kanskje ikke er det dummeste om tidshorisonten er 5-10 år før et evt. salg.

Med den usikkerheten som er i aksjemarkedet nå, er jeg i likhet med bamse - skeptisk til å ha full eksponering i aksjer. En resesjon vil nok også få konsekvenser for boligmarkedet, men kanskje er man litt mer skjermet på sikt.

Du er ikke alene, slik har det vært siste 20 årene. Personlig tror jeg det vil fortsette. Enig i at du får bedre yield andre steder, men kan ta litt mer tid å finne gode leietakere. Kontrakter med bindingstid er tingen, bindingstid fram til feks studiestart eller andre tider man vet det er god interesse.

1 Like

Svenske FI (tilsvarer kredittilsynet her) tror på 30% fall i Sverige:

Mange lignende faktorer i Norge: “Finansinspektionens chefekonom Henrik Braconier redogjorde för en beräkning av effekten på bostadspriserna av stigande räntor, högre elpriser och en återgång till samma bostadspreferenser som före pandemin, där en lägre andel av inkomsten läggs på boendet. Den kombinerade effekten av dessa tre förändringar blir att villapriserna skulle sjunka med 34 procent och bostadsrättspriserna med 30 procent mellan 2021 och 2023.”

1 Like