Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Før skulle jo folk ha spotter i alle rom, til og med i boden. Det er ikke “inn” lenger å fylle taket med spottet; men det er kun min personlige mening. De skal jo tross alt byttes før eller senere disse spottene, og har du ikke at lager av samme type som ble installert så blir det seende rart ut om du skal mikse med det du finner i butikker eller på nett.

3 Likes

Ser nå at flere nybyggsprosjekter benytter seg av indeksregulering i kjøpekontrakten. Viktig å ikke ha dette i kjøpekontrakt da kjøpesummen blir dyrer ved overtakelse…

Det er som regel 2 alternativer som brukes:

Alternativ 1: Kontrtaktssummen skal ikke indeksreguleres.

Alternativ 2: Kontraktssummen indeksreguleres med bruk av:

a) Statistisk sentralbyrås indeks for ”Enebolig i tre, i alt”.
Indeksreguleringen skjer frem til den 15. i den måneden det er avtalt at
entreprenøren kan starte betongarbeidene, herunder arbeidene med
permanent isolasjon av grunnen.

b) Statistisk sentralbyrås indeks for ”Enebolig i tre, byggearbeid
unntatt stein, jord- og sementarbeid”.
Indeksreguleringen skjer frem til den 15. i den måneden det er avtalt at
entreprenøren kan starte sine arbeider på tomten.

Alle leiligheter jeg har kjøpt i nybygg har vært alternativ 1.

God påske :grinning:

5 Likes

Nå er det lenge siden jeg kjøpte “på rot”, og husker ikke om det var lovfestet med dagbøter ved forsinket ferdigstillelse den gang slik som det er nå, men greit å få det med seg når man kjøper nye prosjekter. Jeg sparte i alle fall nesten 7% av kjøpesummen på en av leilighetene jeg kjøpte.

Vad är bra ränta just nu ?

1 Like

Kommer an på sikkerhet, belåningsgrad, betjeningsevne og kundeforhold, men linken til Pervorisk gir deg god informasjon om hva du kan og bør forvente som normal lånetaker. Jeg betaler selv 2,14% nå på et rammelån på 3 millioner, men det går opp 0,25 i midten av mai.

Ser at det kuppes noe helt ekstremt om dagen. Den ene visningen etter den andre blir avlyst
Smarte var de som hadde leiligheter for salg nå rett før påske, da ble det kamp om de få indrefiletene som ble lagt ut. Får se nå hvor stort vårslippet blir. Hvis det blir moderat med leiligheter lagt ut så kommer prisene til å ta helt av i de attraktive områdene

3 Likes

I hvilket område? Eller generelt for landet?

Majorstua, St.Hanshaugen, Grünerløkka

1 Like

Invester utenfor Oslo nå hvis det er prisoppgang du er interessert i. Skal man leie ut kjøper man i Oslo da det gir best utleiepris.

1 Like

Dette er det motsatte av logikken jeg har brukt de siste ti årene. Hva er endret? Yield i Oslo er/har vært temmelig dårlig, men oppgangen har vært god. Mindre sentrale områder har gitt det motsatte, god yield og laber prisoppgang.

4 Likes

Ehh, se til Kragerø siste 2 årene

Tror nok sentrumsbydelene i Oslo alltid vil være populære. Tror spesielt Gamle Oslo vil bli mer og mer “IT” bostedet i tiden som kommer

2 Likes

Holder meg unna nå da jeg er litt for drita :innocent:

1 Like

Når jeg først kjøpte sentrumsnære leiligheter i Gamle Oslo for mange år siden så så jeg på Sentralstasjonen og Oslo City, og tenkte at sentrum i Oslo automatisk kom til å flytte seg i østlig retning. Første jeg kjøpte var 40 m2 på Enerhaugen en gang på 90-tallet for 170k. Samme går i dag jamt over 4 mill. Høyeste pris i år 4,5

Vil nok ha greit potensialet i fremtiden og, siden det trekkes opp av prisene i nærområder som Bjørvika. Pluss at NRK skal flytte til nedre Ensjø, som ligger tett på bydelen.

2 Likes

Det andre argumentet er jeg veldig uenig i. Vi kjøpte selv en ny leilighet i Horten i 2019 til en pris som ikke kan sammenliknes med Oslo-priser og leieinntektene er ikke prosentvis tilsvarende bak leieinntektene for tilsvarende leilighet i Oslo. Yielden er utrolig mye bedre på leiligheten vi kjøpte :slight_smile:

3 Likes

Hva slags folk kommer på visning i Horten?
Studenter, skilte eller mest sosialklienter?
Dvs. hvor lett er det å finne skikkelige leietagere?

Vært mye studenter, men også ukependlere som har jobbet i feks Kongsberg maritim. Har nå hatt samme leietaker siden 2020 som fungerer veldig bra.

For min del var investering i en sekundærbolig ett regnestykke og skulle jeg kjøpt en til nå, hadde jeg vurdert kr.sand sterkt.

2 Likes

Fall i boligbyggingen kommer til å bremse en del av det ventede boligprisfallet som følge av økte renter, i hvert fall i sentrale strøk

4 Likes

Spent på hvor mye utsettelser og mislighold som kommer til å skje på en del crowdfunding boligprosjekter som betaler 10-12% rente fremover.

5 Likes