Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja det er det så lenge pengeverdien går drastisk ned. Det er liten grunn til at du har lavere inntekt om ti år enn den du har i dag, og verdien på lånet er i realverdi langt lavere om ti år. Du får bedre likviditet og kan investere avdragene i andre ting. Folk flest skjønner ikke disse tingene fordi de tror å betale avdrag er den beste sparing.

MEN: om boligprisene går drastisk ned risikerer du at boligen tvangsselges om banken er redd de ikke får betalt :grin:

4 Likes

Banken tvangsselger ikke så lenge lånet betjenes som avtalt👍

3 Likes

Mmmmja litt usikker på akkurat det, tror det er en del tidligere boligeiere som er uenig. Men kan hende jeg tar feil. Det har inhvert fal vært slik tidligere. Banken mister sikkerhet, er redd du ikke kan betale, og ønsker å sikre seg.

1 Like

Synes det virker rart at banken skal tvangselge hvis man møter sine forpliktelser.

2 Likes

Enig, men samme gjelder jo feks aksjer; om belånte aksjer mister verdi kan banken tvangsselge om de ikke får sikkerhet andre steder.

Banken har ikke lov til å tvangsselge folks bolig uten at det foreligger mislighold.
Verdipapirer er noe helt annet.

6 Likes

Er det noen meglere her som har tips til tilvalg i nybygg? Hva som kan være smart og ikke smart å investere i?

Bruk penger på badet!
Jeg oppgraderte dusj/fliser/skuffseksjon og blandebatteri for totalt 35k, det er den oppgraderingen som vises best av de 300k jeg brukte. Nr 2 er benkeplate og blandebatteri på kjøkkenet.

Badet blir gjerne ikke oppgradert før om 20 år, så å legge penger der tror jeg er den lureste oppgraderingen du kan gjøre.

(edit, er ikke megler - kanskje @Morti kan komme med et innspill)

4 Likes

Er dette noe du merker mye på takst også når det er ferdigstilt?

Tanker jeg foreløpig har gjort meg opp så langt:

  • Legg inn ekstra penger på bad til noe som vil holde tidens stand over flere år, samtidig som det ser estetisk elegant ut.
  • Downlights, ekstra stikkontakter og den slags (altså legge inn ekstra peng på elektrobiten mens ting enda er åpent)
  • Bytte ut 3-stavsparkett med 1-stavs laminat eller noe i den dur. Tenker da mest på slitasje over tid når jeg eventuelt får meg hund/katt og eventuelt barn.
  • Kjøkken er jeg litt usikker på fordi jeg vet ikke helt hvordan dette kommer til å se ut enda. Alt jeg vet er at det er kjøkken fra drømmekjøkken. Jeg har hørt at benkeplate er ikke alltid noe man får igjen for da dette er smaksak…

Så som du ser over så er det derfor jeg spør dere. Jeg vet heller ikke hva slags farger de velger og hva eventuelt dette koster å endre. Er det like greit å male selv? Jeg tror jeg må se hva slags tilleggskostnad dette kommer på.

Kan jeg spørre hvor mange kvm du har og hva du brukte 300k på?

Benkeplate, en stavs parkett, 60*60 fliser, garderobeløsninger, terrasseløsninger, plassbygd oppbevaring etc.

2 Likes

Kunne du utdypet litt mer når du har tid i hva du tenker på når det kommer til for eks benkeplate? Og er det helt krise å velge laminat over parkett? Føler parkett tar utrolig fort skade. Nå er jo min planløsning allerede fastsatt, men jeg kan jo legge ved et bilde her for å eventuelt vise hvordan de har laget det.

Den måtte komme ja :joy:
80m2 leilighet, opprinnelig 4-roms men fikk fjernet ett soverom for bedre stue/kjøkken.

100’ på elektro med tre spotter, ekstra stikk- og tvkontakter, oppgradering til elko+ (disse 100’ er nok bortkastet ift videresalg). Det sagt er god lyssetting alfa omega for en leilighet!

35’ på bad: andre fliser, vask, dusj, blandebatteri og skuffseksjon

130’ på kjøkken inkl hvitevarer. Benkeplatene i komposittstein sto for 60’ tror jeg

Resten: dørblader i tre, malte gerikter(aner ikke hva dette er), div maling. Angrer på at jeg ikke gikk for garderobe også.

Hadde jeg bare gått for benkeplate, blandebatterier og bad (rundt 120’) hadde jeg nok ikke merket så stor forskjell.

3 Likes

Vet ikke hvor bortkastet elektrobiten er. Jeg hadde hvert fall satt veldig pris på de tingene du nevner! Elko+ er vel kanskje det eneste som kanskje ikke lønner seg (hvis jeg forstår det riktig så er det type smarthus løsninger da dette er preferanser).

1 Like

Skal du bo der selv, leie ut eller er det for videresalg ved ferdigstillelse? Om det er for å bo selv eller utleie så er spørsmålet hvilket tidsperspektiv du ser for deg?

Jeg har tenkt å bo der selv og det blir nok for noen år. Har sett for meg et perspektiv på minimum 5 år, så fremt ikke noe drastisk skulle skje. Eneste jeg kan komme på sånn per i dag som ville gitt grunnlag for salg er overgang til enebolig. Men jeg ønsker å velge smart og få størst mulig verdiøkning som følge av valgene jeg tar. Noen valg blir jo uvurderlig for den som bor der og kanskje ikke like mye verdt for en potensiell kjøper.

I så fall kan du se bort fra å få en høyere takst/salgspris basert på kosmetiske oppgraderinger som fliser, benkeplater, parkett, downlights etc. som du velger å gjør som tilvalg nå. Det er bortkastede penger i mine øyne om du ikke gjør det for at du selv føler kvaliteten på botiden øker så mye at det forsvare det. Skal du bo der selv i minimum 5 år så vil ting slites, og folks preferanser/interiørvalg endres.

Ta en kikk på elektriske punkter, og se om du føler de dekker deres behov basert på deres bruk og møblering. Er du i tvil så legg opp noen ekstra skjulte bokser i veggene som dekkes med blindlokk. Om du ila. av din botid ser du trenger noen av disse punktene så er det klart for å trekke kabel og montere kontakt slik at du fortsatt har skjult anlegg. Da kan du pitche det litt på en fremtidig visning.

Når det er sagt så er det “ingen” som går rundt og teller stikkontakter på visning, og tenker at det ikke er mulig å få en ekstra kontakt via f.eks. en bankekabel på en gulvlist.

3 Likes

Takker for svar! Så i bunn og grunn så er det bortkastet å ta noe form for tilvalg mtp pris pga markedet kan endre seg? Kun “lønnsomt” i form av egen trivsel?

Og de tilvalgene som jeg har nevnt og du referert til, vil jeg direkte tape penger på å gjøre dette eller vil det bli nærmere 1:1 mtp kost:økning i verdi?

Parkett oppleves som kvalitet selv om laminaten er dyrere. Sånn er det bare :laughing:. Benkeplata er svært synlig. Samme som gulvet. Derfor er det verdt å legge mer penger i den. Og det har kommet mye bra de siste årene.

4 Likes

Takk for utdypning!

Forøvrig @Floppen så er jeg litt uenig at downlights er kosmetisk. I mine øyne er det jo svært praktisk med god belysning og helst på en måte der man har mulighet til å kombinere både med spotter og takpunkt. Man kan aldri få for “mye” lys.

2 Likes

Ja til det første i form av egen trivsel, ja til direkte tap, nei til 1:1 mtp kost:økning i verdi. Det du bruker penger på av kosmetiske endringer/oppgraderinger har du ingen garanti for at noen vil betale for i fremtiden. Moter skifter, og ting slites.

Jeg ville vurdert elektriske punkter, og muligens sjekket pris på 60x60 fliser på bad, da fortrinnsvis gulv. Er det våtromsplater eller fliser på veggene?

Vurder det i all hovedsak basert på egen trivsel, så kan du se hva det koster. 100000-200000 ryker fort. Jeg garanterer at du vil ha en større monetær verdi av de pengene ved å kjøpe et kjedelig indeksfond.