Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det er bare å sende blomster og takkebrev til bystyret. Nå får vi også ny småhusplan, så da blir tilbudet ytterligere begrenset.

Lavere tilbud fremover, da nyboligprosjekter blir utsatt pga. pris.

I Oslo er det også stor mangel på arbeidskraft i serveringsbransjen. Så ille er det at et mange restauranter kun har begrenset med matservering (ikke pga av etterspørsel, men pga av manko på folk som kan gjøre jobben). Folk trengs og jeg tror folk kommer. Alle disse må ha tak over hodet, når det i tillegg viser seg at Oslo har laveste andel sekundærboliger på lenge så er det et tankekors.

Tror nok den renteffekten lett blir spist opp av andre faktorer, ihvertfall i Osloregionen.
Med andre ord er det i dette perspektivet logisk at etterspørselen av boliger øker, mens tilbudet minskes ytterligere.

2 Likes

Spent på hva som skjer med boliglånsforskriften i sommer.

Utlånsforskriften bør åpne for høyere belåningsgrad, gitt at man har økonomi til hardere nedbetalingskrav.
Snakker da om primærbolig og 1. gangskjøp.

F.eks maks 90% og 20 års nedbetaling…noe i den duren.

5% rentebuffer er muligens litt overkill?

5X bruttoinntekt bør kuttes ut….evt erstattes med noe som tar utgangspunkt i nettoinntekter…

Robust betjeningsevne må veie tyngst.

Bare noen tanker i farta🤓

4 Likes

Lenger nebetalingstid og kutte ut 5x inntekt.

3 Likes

Ja, gjerne lengre nedbetalingstid etterhvert som belpningsgraden synker.
Innenfor 60% er det ingen nedbetalingskrav nå heller.

3 Likes

Hmm lurer på om det da er mulig å bruke 5x inntekt til kun å betale renter…?

Ja, så lenge 5x er innenfor 60%:+1:

1 Like

Til dere som leier ut.
Er dere på selgern/har solgt, eller hodler dere fremover?

Spørr kun av nysjerrighet.

Har langsiktig perspektiv og har ikke planer om å selge de neste 15-20 årene. Så prøver ikke å time markedet med kjøp og salg, men har en utleieenhet jeg blir sittende med til den er nedbetalt, i tillegg til investeringer i aksjemarkedet.

5 Likes

Hodler
Har bare én
Tenker 20 år frem

1 Like

Høy inflasjon med relativt lav rente er vel ikke tiden å selge på? Kommer vel litt an på hvor. Har bare en leilighet som er en del av eneboligen.

For å utdype, det finnes steder hvor nybyggprisen er svært mye høyere enn bruktprisen. Det er steder hvor jeg ikke helt ser for meg for stort fall.

3 Likes

Selger alle. Startet salget i 2017. Ferdig i 23.
Over og ut.

3 Likes

Solgte en i høst, men tror på langsiktig oppgang!

1 Like

Solgt leilighet 2020
Solgt enebolig 2021
Skal selge to eneboliger i 2022, (så fort jeg er ferdig å pusse de opp)

Holder en leilighet på st.hanshaugen
Og har akkurat overtatt en stor leilighet i Lillestrøm kommune, stor hovedleilighet med egen 16kvm hybel. Hovedleiligheten skal etter planen bli min primærbolig med skattefrie leieinntekter fra 2024, så den blir faktisk stående tom fram til det😅 men hybelen skal leies ut selvfølgelig.

Sizer ned, siden jeg føler gullalderen er forbi.

4 Likes

Hva skal dere reinvestere pengene i når dere forlater boligmarkedet?

2 Likes

Godt spørsmål!

Folk vil alltid trenge et sted å bo.
Sentraliseringa vil fortsette.
Det bygges alt for lite boliger i pressområdene.
Byggekostnadene øker som vil gi ytterligere prispress.
Stadig vanskeligere å komme inn på boligmarkedet når prisene vokser mer enn lønninger med dagens boliglånsforskrift.
Det kommer en strøm med flyktninger som etter hvert skal ha permanent husvære.

Kan ikke skjønne annet enn at leiemarkedet og eiendomsmarkedet er noe av det tryggeste man kan sitte i framover.

2 Likes

Helt enig.
Og, hvis jeg blir giret på å investere i noe annet - så låner jeg bare opp.
Sitter med sub 60% belåning pt, og har en god del å gå på mtp 5X + litt cash på bok🥳

1 Like

Är de smart ta avdragsfritt på boliglån ?

Jeg selger ingenting har nettopp handlet enda en utleiebolig. Er et nybygg står verdig sommer 2024 :smiley:

3 Likes