Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Blir ikke lett for studentene til høsten.
Nå er det vanlige folk sin tur.

2 Likes

Men hva med leieprisene? Har de gått opp så veldig…? En så stor endring i sekundærboliger burde ha gitt en veldig økning i leieprisene. Synes ikke vi har sett det(?) Kanskje har en del sekundærboliger gått i arv og blitt primærboliger?

Kan også hende jeg ligger etter og leier ut for billig :sweat_smile: (gjerne det, for liker å leie ut rimelig - bare ikke for billig for da får man mange interessenter som man ikke ønsker; som skal ha det billigste og lager problemer i tillegg).

4 Likes

Nei jeg tror ikke det og jeg tenker det er pga. bortfall av etterspørsel som følge av koronarestriksjonene.

3 Likes

Helt riktig. Mange studenter hadde fjernundervisning. Jeg måtte sette ned leien en stund for å beholde mine. Men nå er det opp igjen.

4 Likes

Ikke alle forunt med 1.69%, vel?
image

2 Likes

Vad innebär fall nominelt och vekst sesongkorrigert ?

I snitt over mange år faller vanligvis boligprisene noe i mars. Siden de i år faller mindre (0,4%) enn vanlig (1,2%) kaller man det for vekst når man har korrigert for sesongsvingningene.

4 Likes

Noen som har tilgang til denne artikkelen og som ønsker å dele med en gjerrigknark som meg? :innocent:

2 Likes

Leste det et annet sted, det handler om hvor tett det er lov å bygge. Mao, tomteprisen går opp for nybygg. Der du tidligere bygde 6 hus, så kanskje du nå bare kan bygge 4.

Utleiemarkedet har til en viss grad vært dysfunksjonelt siden pandemien startet. Tenker i all hovedsak på Oslo som er det markedet jeg kjenner best. Rekordlave renter og nedgang eller stagnasjon i leiepriser, økte formuesverdier og redusert yield.

Prisene for å bygge nytt vil øke med markante stigninger i råvarer som trelast, stål og cement, og vil som jeg ser det holde oppe, og øke prisene på brukte boliger. Sånn sett vil man som utleier være skjermet mot inflasjonen når leieprisene justeres opp etter KPI og økende etterspørsel. Så ser man også at antall sekundærboliger i Oslo er redusert, og det vil også spille en viktig rolle fremover.

4 Likes

Bor i Oslo selv, men har ikke flyttet på en stund.

6.9millioner for 46kvm i 6.etasje uten heis må være fullstendig feilpriset?
148667kr per kvm

I Oslo er det en egen business å rive eldre eneboliger og hus , for så å fortette. tror vi snakker om ca 200-300 av den type boliger i året.

Det blir det nå en slutt på fordi det innføres en rekke nye regler (feks forbud mot å hogge trær som er plantet før 1945 osv) som i praksis medfører at denne type utbygging stopper opp.

5 Likes

Helt grei kåk på Ullern. Prøver seg på en 9millioners-flipp?

Her har de egen sjakt for skittentøyet. Ofte undervurdert. Man skal ikke tasse lenge og litt uvørnt rundt i lette slacs før man trenger en en god sjakt for hånden.

Dog en ulempe med adressen. 7B. Hvem vil vel bo i B?

Hva vil skje med eiendomsmarkedet dersom nye boliger blir langt dyrere enn brukte boliger? Hva vil skje dersom bedriftene ikke klarer å ta prisveksten på produktene ut til kjøperne?

3 Likes

Som med andre varer er det ganske naturlig at nye produkter er dyrere enn de brukte. Det er til dels slik allerede, men forskjellene kan godt bli høyere. Spørsmålet er om bruktboligprisene også vil stige (noe jeg tror de vil).

6 Likes

Hei. Skal legge ut 3-roms leilighet nå i påsken, sentralt i norsk storby, med visning 19. april. Når anbefaler dere å legge ut? Sent som feks skjærtorsdag eller tidlig som feks mandsg/tirsdag?

1 Like

Prisantydning var 3.25

For et fint og velfungerende marked vi har :slight_smile: Gleder meg til å kjøpe et treroms leilighet på grunerløkka til 10 millioner.

1 Like

Skal du kjøpe et oppussingsobjekt? :crazy_face:

2 Likes