Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

I 1992 ville alle selge. Da jeg var på visning var jeg nesten alltid den eneste. Det var aldri budkamp. I dag vil alle kjøpe :rofl:
Jeg selger.

3 Likes

Og hva var renten på i 1991? Hadde nordmenn bedre eller dårligere råd i 1991 kontra 2022?

Renten var skyhøy og folk flest hadde det ganske trangt økonomisk og staten hadde heller ikke 12-13 billioner på bok.

Så nei, jeg tror aldri bolig noensinne har vært billig i Norge

5 Likes

Boligrenta var ca 10% Og man kunne trekke fra mer enn i dag på skatten.
Hvis man lånte 250.000 ble det altså 25.000 i renter før skatt. Litt over 1000kr/mnd i renter.
Alminnelig lønnsutbetaling (netto) pr mnd var kanskje 10-15.000

4 Likes

Men var bolig billig av den grunn`?

Levde folk i i sus og dus på begynnelsen av 90-tallet? Mitt minne fra tiden var at folk flest hadde det ganske tight økonomisk

1 Like

Ja, de som hadde kjøpt bolig i 84-87 sleit noe jævlig. Mange av dem gikk konk og måtte inn under offentlig gjeldsordning. Det var nok derfor det ble grisebillig i 1992. Det var masse tvangssalg og svært dårlige tider.
Det var også høy arbeidsledighet og noe de kalte «lønnsstopp og ansettelsesstopp»

2 Likes

Men var det billig å bo?

Hadde folk bedre råd selv om bolig var ‘‘billig’’?

De som hadde jobb og kjøpte sin første bolig i 92 hadde det meget bra, ja.

Husker jeg koste meg godt da renten var på 14-15% eller hva det var, for da tjente jeg godt på de 100kr eller hva det var jeg hadde på konto den gangen :sweat_smile: Hehe det var tider!

4 Likes

Kan være flere måter å se det på. Og det handler like mye om risiko for hva som kunne skje i fremtiden, og ikke minst et tanke-eksperiment om noe som på på midten av 90-tallet få ville trodd på at kunne bli noe annet enn et tanke-eksperiment.

Hvis man i 1996 i et tenkt scenario som ungkar tjente 250 000 kroner, kunne kjøpe en leilighet som ungkar til 500 000, og viste at inflasjonen for evig og alltid ville bli 7%, lønnsøkningen i samfunnet ville bli 7% og rentene ville være 7%, og fikk vite om et alternativ scenario:

Du kan tjene dobbelt så mye, dvs 500 000, du kan få rente på 1,75% og inflasjon på 1,75%m men må betale 4 ganger inntekt; 2 millioner for boligen, og ha 1,75% i lønnsvekst for evig tid.

Hva tror du vedkommende ville valgt? Det er jo egentlig enkel matte, og et utrolig lett valg med minimalt av regnekunnskaper.

Selv om renteutgiftene vil utgjøre dobbelt så mye i begynnelsen i høyrente-scenarioet, så jobber både lønnsvekst og inflasjon for deg.

Med 7% inflasjon, og antatt 0% reell boligverdiøkning så øker den nominelle verdien av boligen med 7% i året, og med 7% lønnsvekst så halveres vekten av lånet i løpet av 10 år, er kvartparten i løpet av 20 år og 1/8 i løpet av 30 år.

Mao 87,5% egenkapital bare ved å betale renter i 30 år, eller sagt på en annen måte, man har 12,5% av boligens verdi i lån etter 30 år ved å bare betale renter.
I “1,75%-scenarioet” har man 60% i lån av boligens verdi i lån etter 30 år, hvis man bare betaler renter.

Kort oppsummert så svir høye renter kun i begynnelsen, mens lave renter kan gi et liv i evig gjeld, særlig hvis man tar ut verdiøkningen til forbruk.

8 Likes

Boligprisene har gått opp 10x, men renten har falt 90% i samme periode. Skal være ca. samme pris for å eie bolig i de to scenariene, bortsett fra at lønnen har gått opp 3x? 250k i lån da kostet 5k/mnd i renter, 2,5M nå koster 5k/mnd i renter. Avdrags-delen er det som har vokst mest.

1 Like

I 90-årene var renta høy og prisen lav.
Nå er prisen høy og renta lav.

Hvis vi antar at de månedlige utgiftene var ca like i forhold til lønn, så var det likevel langt gunstigere i 92 enn i dag fordi potensialet for gevinst var mye større.
Jeg har ingen fasit, men når skatten i tillegg skrus opp på eiendom (formueskatt og boligskatt) og vedlikeholdskostnadene øker og «alle» ønsker å kjøpe,- da tror jeg ikke potensialet videre oppover er så stort.

3 Likes

Potensialet opp er helt klart borte. Hvorfor skal min generasjon kjøpe bolig på størrelse med en bøttekott til 4 millioner hvor man må dele bad med andre. Helt vanvittig. Skal flytte ut på bygda og bli en IT-utvikler, så slipper jeg dette. Hadde blitt skikkelig pissed hvis jeg hadde kjøpt bolig nå, og prisene hadde stupt hehe.

5 Likes

Så lenge det er et marked og penger bestemmer kan prisene fortsatt øke. Oslo er ikke en dyr by å bo i om man sammenligner med mye annet. Her leiepriser fea dyre byer i USA, for 1-roms leilighet.

3 Likes

Leiligheter med ett soverom på norsk er vel en toroms?

5 Likes

Ja, eller falle.
Tror det vil avhenge av hvor mye renta stiger, når neste resesjon kommer og hvor dyp den blir.
Et 10% fall så har mange mistet all egenkapital. Hvis flere da tvinges til å selge ,.,.,.,
Blir det først prisfall over tid kan det ta lang tid å snu skuta igjen.
Det vil skje før eller siden. Men når?

Jeg er på jakt etter hytte ved sjøen. Hytte og båt er det første folk selger i nedgangstider.
Snakket med megler i dag. Han sier det nå er langt mindre «trøkk» i markedet enn i fjor.

5 Likes

Sant nok! Fortsatt en del å gå på i forhold til norske markedet - søkte på ettroms og blingset litt :smiley:

2 Likes

Fastrenta økt med ytterligere 0.4 prosentpeng i DNB, fremdeles lavere enn i flere andre banker tror jeg?
image

3 Likes

Boliglån Ung: Nominell rente: 1,69 %

3 år: 3,47 %

5 år: 3,56 %

10 år: 3,59 %

Danskebank. Flytende på 1.69 vs 3.59 på 10 år? Jeg vet hva jeg velger

8 Likes

Boligprisene steg nominelt med 1,1 prosent i Norge i mars, viser de ferske tallene fra Eiendom Norge.

Korrigert for sesongvariasjoner steg prisene i mars med 1,0 prosent.

For Oslo ble det fall på 0,4% nominelt og vekst på 0,8% sesongkorrigert.

2 Likes

Dette er en spak du kan dra i nøyaktig én eneste gang:

Over hele landet er trenden for sekundærboliger fallende, står det i rapporten. De siste to årene har antallet sekundærboliger i Oslo falt fra 59.226 til 55.599.

Beklager om denne har vært postet tidligere (4 dager gammel artikkel):

1 Like