Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Renten er ikke på 4%, men 2%-ish. Ingen som vet om vi faktisk ender opp på 4% enda.

Tror det er fort gjort å undervurdere kjøpekraften til par som ser etter leilighet på feks Bislett og St.Hanshaugen

2 Likes

Siden bunnen i 1992 har de fleste tjent mer på å bo (verdistigning) enn de har spart av lønn. Basert på verdistigningen har de kunnet ta opp mer lån til hytter. Disse hyttene har også steget i verdi. Jo finere man har bodd jo mer har man tjent.

Jeg tror ikke dette vil fortsette. Jeg tror gullalderen i eiendom er bak oss :

  • Eiendom har steget mye pga fallende rente i flere tiår. Renta kan ikke falle mer. Herfra vil den øke.
  • Gjelda er høy
  • Politisk snur stemningen mot å øke beskatningen på eiendom

Å bo vil igjen bli en kostnad, ikke en inntekt.

8 Likes

Rentebanen nå topper jo på 2,5% 2024, før den går nedover igjen, ikke at de som spår den noen gang har truffet… :sweat_smile:

4 Likes

Hvis ikke inflasjonen kommer under kontroll, så blir det bare dyrere og dyrere å bygge nytt. Så lenge vi har netto befolkningsøkning, så skaper det press i markedet. Hyttemarkedet kan vel kanskje bli litt interessant da…

Men så er ikke akkurat det gjennomsnittsnordmannen heller;)

DINKs klarer seg fint uten bil(sparer masse penger og bryr seg ikke om prisen på drivstoff), ingen barn(lave utgifter på mat, ingen barnehage etc)

1 Like

Ja, dette blir avgjørende.
Fødselstallene er vel nede i 1,7 så befolkningen hadde sunket uten innvandring.
Så spørs det om innvandringen vil fortsette og om innvandringen er lønnsom eller ikke.
Vi er vel også på slutten av en høykonjunktur som har vart siden 2009 hvis vi ser bort fra det korte fallet med pandemi.
De fleste har aldri opplevd fallende boligpriser. Det skjedde sist i 1987-1992.
Fra 1992 har eiendom steget langt mer enn inflasjonen. Tror det har steget like mye som OSEBX, ca 10% pr år. (Oslo)
Jeg er veldig usikker, men jeg tipper at bolig vil falle sammen med børsene i neste resesjon. I så fall blir resesjonen mer alvorlig.

Renten kan fint falle mot null igjen hvis børsene krakker.

Og demografien i Vesten tilsier heller ikke at rentene er på vei opp

Demographics mean the fall in interest rates is far from over

https://www.ft.com/content/3f199380-3d78-44bb-b856-4a0e3214c741

Og på toppen av det hele har vi høy nettoinnvandring og en statskasse som flommer over av cash grunnet skyhøye priser på energi. Kombinert med lav boligbygging, høy etterspørsel og økende priser på byggevarer, så ser jeg for meg økte boligpriser i årene som kommer.

Med mindre Norges bank velger å krasje økonomien(men da skal jo renten ned igjen uansett;))

9 Likes

Enig, men i så fall må vi vel ha en ganske kraftig resesjon først.
Nå virker det som om renta må ganske kraftig opp for å stanse inflasjonen etter mange år med stimuli.

2 Likes

Jeg ser det som mer sannsynlig at noe går i stykker nå som FED og ECB må heve renten for å få kontroll på inflasjonen, og at dette tar med Norge ned i dragsuget. Stans i gasskjøp fra Russland vil gi insta-resesjon i EU.

Så jeg tipper innen 2024-2025 vil renten være lavere igjen.

Tror vi får en reprise nå av perioden 2017-2019 som viste seg å være en glimrende entry for boliger i pressmarkeder slik som Oslo.

Den lange trenden er lavere renter og urbanisering.

2 Likes

Enig!

At renten skal opp kortsiktig er bare støy IMO

2 Likes

Ja, det ser slik ut.
Hvis trenden fortsetter med urbanisering, vil ikke det bety enda lavere fødselstall?
Jeg begriper ikke at folk holder ut i trange leiligheter med barn. Selv flyttet jeg ut av byen da jeg fikk barn.

2 Likes

Har byfolket sluttet å sexe? :crazy_face:

Det finnes preventiver vettu :slight_smile:
Er vel langt større andel single og ensomme i byene enn utenfor.

2 Likes

Oslo har aldri hatt flere single, og drøye 40 prosent av dem har hverken lyst til å gifte seg eller få samboer.

Mange som gjør som deg og flytter ut når de får barn. Lavere fødselstall er dessverre en trend som har vart en stund i hele Europa😔

4 Likes

Trist for sånne som meg i tidlig tjueårene. Min tid fremover vil bli langt mer fucka enn dere som er 40 år nå.

4 Likes

Det har vel unge folk alltid sagt om boligmarkedet.

Har bolig noen gang vært billig?

1992
Skulle likevel gjerne vært 20 igjen :blush:

3 Likes

Ja.


(fra gammal NRK artikkel, denne er bare blitt verre og verre)

8 Likes