Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jeg blir til stadighet overrasket over glorifiseringen av bemidlede unge som eier og leier ut flere leiligheter. “Dette kan alle få til…!” Spyr litt innvendig hver gang. Rant over

11 Likes

Jeg blir mer overrasket over at noen er negative til langtids boligutleie men ikke til kortidsutleie (hotell). Landet trenger et tilbud av begge deler og det er flott at det er mulig å starte småbedrifter.

3 Likes

Det er jo sant. Boligutleie er noe av den enkleste grundervirksomheten man kan drive med.
Man trenger “kun” tilgang på kapital, og det finnes mange måter selv for unge mennesker å skaffe seg dette på, selv uten ekstrem inntekt:)

Rart fokus å bli kvalm av mennesker som prøver å inspirere andre.

1 Like

Og vi nevner i fleng?

3 Likes

Man trenger veldig god inntekt.
Boliglånsforskriften begrenser låneopptak til 5 ganger inntekt.

Så å låne opp for å kjøpe seg et par - 3 utleieboliger er ikke nødvendigvis så enkelt for alle.

2 Likes

Man kan starte med fremleie for å skalere, og bruke objekter til korttidsutleie. Man kan investere sammen med andre i starten for å få en fot innenfor. Man kan kjøpe oppussingobjekter og skape egenkapital på den måten for å minske lånebehov.

Jeg ser mange av mine venner som er helt ordinære hardtarbeidende mennesker med gjennomsnittslønn slå seg opp innen både eiendom og andre bransjer, og syntes det er helt topp.

2 Likes

Følger markedet tett og ser at det bare fortsetter oppover til tross for varsler om 7 rentehevinger. Skal tydeligvis mer til

2 Likes

Vanlige mennesker trenger ikke 3-4-5 objekter heller. Det holder jo med feks ett utleieobjekt, så er mye gjort for vanlige menneskers langsiktige økonomi.

Slik situasjon har jeg, og jeg har intet behov for å skalere til titalls boliger eller liknende. Men dette blir min pensjonssparing:)

1 Like

Studenter trenger også steder å bo, uten å kjøpe. Jeg vil påstå at jeg har gitt mye bedre service til mine leietagere enn det de ville fått hos “profesjonelle” utleiere som f.eks Tollefsen. Kommunen er enda mye verre.
Jeg er mye mer tilgjengelig på mail/tlf og følger opp deres ønsker mye raskere. Alle mine leietagere har vært svært fornøyde.
Begriper ikke politikeres motvilje mot privat initiativ.

5 Likes

De elsker privat initiativ så lenge det er i regi av gigantkonsern og milliardærer.

7 Likes

De fleste av de tingene du nevner forutsetter at man allerede har startkapital eller er inne i markedet.

Det som er et tips dog er å slå seg sammen med andre. Det begynner også å bli mye vanligere ettersom det i stadig større grad er eneste mulighet for yngre førstegangskjøpere. Ihvertfall i de større byene.

Et annet tips er å kjøpe utenfor sentrum.

3 Likes

Trenger 0 kapital for fremleietriks:) Men nok om det. Poenget mitt var bare at å irritere seg over inspirerende unge mennesker blir for meg ganske trist fokus.

3 Likes

Selv med 7 rentehevinger så vil fortsatt renten historiske sett være lav.

Inflasjonen på byggevarer drar jo prisen på nybygg opp. Det vi jo også dra med deg prisen på bruktboliger også.

I tillegg så har vi fortsatt økning i etterspørselen grunnet vedvarende høy innvandring og nå en kraftig oppsving grunnet krigen i øst.

2 Likes

Flott om du finner inspirasjon i det! :+1: Dessverre var det eneste det rikka hos meg; brekkmuskelen. Men ja, nok om det.

1 Like

Tenker du at innvandring vil fortsette å dra opp prisene, til tross for rentehevningene? Er det riktig å anta at det er såpass mange som har råd til å holde tritt med boligprisveksten her til landet? Oslo er forsåvidt alltid et av unntakene, da det er kronisk for lite plass og utbygging men med stort trekkplaster, resten av landet derimot?

Veldig godt innlegg i DN. Helt enig i det som skrives her. Renteeffekten vil være klart negativ, men andre effekter gjør at det nok vil bli en noe myk landing.

Selv tror jeg på ca. 5% boligprisfall fra dagens nivåer i både Oslo og Norge generelt.

4 Likes

Var vel ikke så fryktelig mye refleksjon i den artikkelen. Jeg leste kun et (for)enkelt regnestykke.

Inflasjonen kommer ikke til å bli et problem fremover når nordmenns kjøpekraft utraderes.

Prisen på drivstoff akselerer, strømprisen er opp flere hunder prosent, matvarene er spådd til å bli 20-30% dyrere og utlånsrenten skal gå fra ca 1,5% til 4%.

2 Likes

Blant kjøpesterke er kanskje ikke 4% avskrekkende. Derfor prisene stiger i de populære områdene som om ingenting skulle skjedd

1 Like

Alle fire nevnte faktorer svekker den generelle kjøpekraften i Norge kraftig. Enten så må prisene ned eller lønningen opp hvis vi ikke skal havne i en økonomisk resesjon.