Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ser jo for meg en rotasjon vel fra det norske hyttemarkedet nå når det går an å dra utenlands. Sterkere norsk krone gjør også utenlandskjøp mer aktuelt. Jeg er dog helt enig i at byggekost går opp veldig nå. Blir ikke starter noe nytt hvis dette holder seg.

3 Likes

100m sone er vel ikke så aktuelt i fjellet. Så ditt råd er altså å kjøpe i dag?

Hva tror du Bjørvika kvm pris er i 2023?
Ser det er heftige prosjekter og god interesse der nede i Vika

1 Like

Oi, her er det så mange variabler med de med sjøutsikt til andre rett ved trikkspor og trafikk. Noen ganske skjermet, mens andre rett over en bar/restaurant. Noen med sol det meste av dagen, mens andre knapt har sol overhodet osv.

Vet ikke hva gjennomsnittlig kvm-pris er der nede nå, men nærmer seg nok Akerbrygge/Tjuvholmen-priser med stormskritt. Vil tippe at det kan bli vanskelig å få tak i en leilighet til under 150.000k kvm etterhvert, spesielt sentralt i Bjørvika.

2 Likes

Jeg er mer skeptisk til fjellhytter enn de innenfor 100m beltet. Noen områder er overpriset, mens andre ikke er det. I Rogaland er det flest hytter til sjø og Rogaland er mer påvirket av oljeindustrien enn andre fylker.

1 Like

Når hvermansen skal ha fastrente, da er rentetoppen nådd😉

4 Likes

Spennende hva som vil skje om flesteparten har klart å binde renta i 3-5år på 2-3%.

Hvor høyt vil Norges bank måtte kjøre opp styringsrenta for å prøve å stagge inflasjonen dersom hvermansen ikke vil merke noe til det likevel, annet enn saftige lønnsoppgjør…

1 Like

Koster mer enn som så…

I Nordea kan kundene nå binde renten i fem år til, 3,7 prosent, i tre år til 3,5 prosent.

Og «saftige» lønnsoppgjør? 3% opp er ikke rare greiene når prisen på drivstoff dobler seg, strøm blir x00% dyrere, mat etc

2 Likes

Koster mer nå, ja.
Men en del har vel bundet mens renta var på 0. Da fikk man fastrente til under 2% i 5-10.

Selv gikk jeg for fastrente etter å ha hørt Wolden Bakke torsdag.
Da var det fortsatt mulig å binde til 2,7% i 3 år og 2,85% i 5år hos de billigste bankene.

Jeg tror det kommer til å bli relativt saftige lønnsoppgjør de neste 2-3 årene.
Det er rekordstor streikevilje i år. Alle vil ha.
Finnes ikke arbeidskraft, og i tillegg skal vi løse ei flyktningekrise, militæret skal rustes opp, og vi skal løfte infrastrukturen bl.a.

Inflasjonen vil neppe gi seg med det første. Norges bank sitt mandat er å stoppe inflasjonen. Våpenet er renta. Stopper den på 1,5-2,5% eller må den enda en del høyere.
USA må kanskje øke mer enn 0,5% per heving framover…

Spennende tider

2 Likes

Et lønnsoppgjør på 3% er netto en tusenlapp eller så for den jevne norske arbeider hver måned, og er spist opp av strømøkningene alene og vel så det. Har man 600kNOK og går opp 3% er det 618kNOK. Netto rundt 12000. De kan ikke drive på med subsidiering i form av strømstøtte for alltid heller. Deretter kommer 10-20-30% høyere drivstoffpriser, tilsvarende for mat og andre forbruksvarer, elektronikk, etc.

3 Likes

Hvorfor ikke?

4 Likes

Tja, det er dyrt (25BNOK?); hjelper ikke mot inflasjonen som man samtidig ønsker å stagge ved å øke renten; det gjør folk “avhengige” av det og vil bare skape antipati den dagen det tas bort og strømprisene fremdeles er hundrevis av prosent det man har regnet som normalt eller verre.

Men joda, det kan vel i prinsippet fortsette* ad perpetuum, akkurat som QEI.

1 Like

Statens ekstrainntekter er mye større enn de som går ut i strømstøtte. Det kan mao fortsette i lang tid med positiv effekt for statens finanser.

Du har helt rett i at det er ironisk å sloss med den ene hånden mot inflasjon og med den andre for inflasjon. Greia er at det treffer tildels svært skjevt.

4 Likes

Ja, skjønner at staten tjener på det kortsiktig, men lurer samtidig på hvordan det slår ut for landets økonomi overall, og på hvilke langtidsplaner Staten™ har for hvordan den skal saldere kommende tiårs budsjetter, men det er ikke veldig menneskelig å tenke så langt inn i fremtiden. Kanskje forskutterer man at det bare ordner seg somehow.

Det jeg har tenkt på nylig at med så høy reell inflasjon må vel egentlig boligprisene holde takt med den ektefølte inflasjonen for å ikke ha realprisnedgang?

Se bull/bear oversikten lenger opp i tråden👍

Dette kan de fortsette med helt til uendeligheten når prisen for strøm er over 10gangen høyere enn produksjon prisen.

Om de kutter en minste liten prosent av denne støtten før langsiktige tiltak er satt inn så blir det et helvetes rabalder her i landet. Det kan jeg love deg :muscle:

6 Likes

Yes, vi har fortsatt negativ realrente og det vil vi nok ha en stund🐂

Har fulgt dette prosjektet med interesse en stund. Nå er hele første trinn utsolgt etter få dager.

– Vi kan si at kvadratmeterprisen endte opp mot 290.0000 kroner for leiligheten som det ble mest rift om. Denne har en helt unik beliggenhet med utsikt og sol, sier Sørli.

Drit i utleieboliger, få deg heller syv inntektskilder

1 Like

Hvorfor ha en fulltidsjobb når man kan ha 7 deltidsjobber?

2 Likes