Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Økende etterspørsel etter boliger (flyktningekrise) og fallene tilbud av boliger grunnet prisøkning på materialer og byggevarer.

Ser mer ut som prisene på bolig skal opp, ikke ned

9 Likes

Det tror jeg også, spesielt områder rundt Oslo.

2 Likes

Jeg hadde aldri spekulert i en ekstra leilighet i Oslo basert på flyktningkrisen hvert fall.
Beliggenhet (x3) gjelder fortsatt kombinert med verdiskapende oppussing.

Med rekordhøye olje og gasspriser fremover tror jeg Bergen, Stavanger og Sandnes vil være sikrere mot fall

2 Likes

Bor i Kongsberg og her er det olje og våpen boom nå. Kjøpte 240m2 hus hvor 67m2 er utleiedel for 6150’ for tre år siden. Leier ut for 9500, som for oss har betalt renter + halvparten av avdrag i 2021. Prisene er opp rundt 30% og er vel fortsatt på vei best opp. Mye å gå på for å si det sånn.

3 Likes

Det argumentet er like gyldig for Oslo og sentrale deler av Østlandet også

Godt mulig, men vet mange forlot oljebransjen i 2014 og flyttet østover. Med altfor høye boligpriser i Oslo og oljebedriftene som ansetter igjen er det kanskje naturlig en del vender tilbake til vest igjen(?).
Tenker også hjemmekontormuligheter har samme effekt.

2 Likes

Mange av de som styrer og administrerer oljepengene bor i Oslo. Ville heller aldri spekulert eiendom i Oslo i disse dager, men ville vurdert kjøp i randsonene i Oslo, og Stor-Oslo om jeg skulle kjøpe for å bo, eller for å investere i eiendom.

2 Likes

Tror Nedre Romerike blir en vinner i eiendomsmarkedet i årene som kommer.

Nærheten til Oslo og Gardermoen kombinert med tilgjengelig areal for bolig og næringsutvikling kommer til å tiltrekke seg mye kapital og mennesker neste tiårene som kommer

3 Likes

Kommer flytrafikken fremover til å eksplodere? Hvorfor ikke kikke på Follobanen. hvor dobbeltspor gir 11 minutter reisetid fra Ski til Oslo? Pluss på dobbeltspor fra Fredrikstad og Sarpsborg, så har du mange fine områder for boligvekst.

4 Likes

Kommer bok til å øke jevnt i årene som kommer ja.
Men det var ikke poenget, men at vi snakker om Norges største arbeidplass og knutepunkt som tiltrekker seg enorme mengder mennesker.

Men hovedpoenget er at Nedre Romerike har en gunstig beliggenhet mellom Oslo og Gardermoen, og med tilgang til mye byggeland.

Ski og Follo kan sikkert bli bra det også. Men etter Oslo så tror jeg Nedre Romerike kan bli veldig hot i årene som kommer.

1 Like

Denne og tredje rullebane vil gjøre Nedre Romerike hot de neste årene :+1:

2 Likes

Er dette noe du selv tror på? Hva tenker du i så fall om flytrafikken de neste årene?

Ja har derfor flere leiligheter på Jessheim som leies ut. Vært et perfekt sted til nå. Kjøpt billig, gode utleie inntekter og økende boligpriser. Airport city blir nok framtiden garantert, store gutter som investerer her.

Snakket også med flere meglere i område som mener at Ullensaker blir et veldig bra område framover.

Når det gjelder flytrafikken så øker den, fordi verden prøver alltid å forkorte tiden. Raskere fly, el fly kommer, enda mer import og eksport. Tror det blir billigere å fly i framtiden. Byer rundt flyplassene blir hot i framtiden fordi menneske skal fly mer og det blir enda mer globalisering osv. Vi reiser jo mer og mer verden rundt. Kjenner flere som reiser til København hver dag fordi jobber der. Hvis flyene går fortere og oftere så kan du plutselig jobbe i Berlin eller Barcelona… jeg tror det er framtiden… raskere og mer selvbetjening på innsjekking og passkontroll.

Dette er det jeg tror, men jeg vet ikke. De som har investert i Oslo tidlig har gjort mer enn det jeg har gjort på Jessheim, men jeg ville ha flere boliger slik at jeg kunne få flere faste inntekter inn uten å måtte selge. I Oslo var det altfor dyrt til å kjøpe flere boligere. Så da ble det Jessheim.

3 Likes

Fly har bare blitt tregere de siste 20-30 årene. Sparer mye penger på å fly bittelitt saktere.

3 Likes

Det kan du si, men ny teknologi vil endre dette. Tror mye har forandret seg iløpet av 5-10 år.

1 Like

Nå er tråden om boligmarkedet, men hva tenker folk om hyttemarked fremover? Har gått med hyttedrøm en stund, og fikk nylig finansieringsbevis. Nå ser jo renteprognosene ikke veldig positive ut, og har allerede en del i boliglån.

Er I utgangspunktet ute etter hytte på fjellet i Rogaland/vest-agder området. Litt skeptisk til å spe på lånet med noen millioner med dagens økonomiske utsikter. Er dog i den heldige posisjon at både jeg og samboer har jobb med gode muligheter for ekstra inntjening om nødvendig.

Vil stigende renter gi priskorreksjon, eller fører inflasjon til økte priser (og dermed også på sikt billigere lån)?

1 Like

Hvis jeg skal gjette vil rentene stige en stund før de må senkes igjen. Hytter er vel det som ryker først for folk som sliter med økonomien.

Så vente til renten topper/flater ut og kjøpe da.

Noe sånt.

5 Likes

Kjøp noe som du også enkelt kan leie ut om du trenger inntekter :grinning: selvfinansiert om ønskelig :wink:

1 Like

Tror ikke prisene skal ned med det første. Spesielt ikke innenfor 100m sone eller nyere hytter til normalt prisnivå. Byggekostnadene stiger så mye nå at jeg tror hyttebygging skal roe seg en stund.

Og dersom oljeprisen skal være her oppe lenge vil rogalendinger få flere høyinntektsjobber noe som gir kjøpspress på hytter.

3 Likes