Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Oppsigelsesvernet i husleieloven er ikke det samme om du leier et rom i en bolig, f.eks. en hybel uten kjøkken. Tilsvarende gjelder ikke husleieloven om du leier deg inn på et pensjonat, et hostel, eller et vandrehjem som det refereres til i dette tilfellet. Når det er sagt så synes jeg utkastelsen stinker av et ønske om krigsprofitt og ikke et ønske om å hjelpe flyktninger, selv om jeg mener de har jussen på sin side.

8 Likes

Hehe; se mitt svar til Kitronstar angående mitt syn på gyldighet. Har selv noen og tretti år på baken med utleie, men har ikke fått utlevert alt vettet, så kan jo være jeg tar feil.

1 Like

Skjønner ikke helt hvorfor renta opp. Kan ikke all annen prisøkning og reallønnsnedgang egentlig regnes som noe à la det samme? Hvorfor legge sten til byrden?

Tror Stoltenberg egentlig er glad til som “slipper” å være sentralbanksjef, en takkløs jobb de neste 6 år.

4 Likes

Reallønnsnedgang har det vært de siste 3 årene allerede med svært dårlige lønnsoppgjør.

Forbruksfesten har ikke latt seg dempe av den grunn, så inflasjonen selv uten å regne med energipriser har bare vokst i styrke.

Så da må det kraftigere lut til; renta må opp for å bremse forbruket.

Og når det nå skal være saftige lønnsoppgjør i 2-3 år framover, så vil det ikke være nok med en liten renteøkning - renta må kraftig opp!

Krig og en mer polarisert verden er også inflasjonsdrivende, så kanskje blir spiralen så vond at vi risikerer at renter og inflasjon løper løpsk?

5 Likes

Lurt å binde renta?

Huff ja, for 1 år siden skulle det vært gjort. Nå nøler jeg litt.

2 Likes

Ja, toget er gått for denne gang tror jeg.

Får vi en alvorlig knekk i verdensøkonomien, kan rentebanen fort endre seg igjen.

3 Likes

3% grunnrente om man ikke har 2.5MNOK i kapital på plattformen, inntil 60% belåning, virker jo ikke som et produkt som treffer veldig mange.

Alltid litt fascinerende med støyen rundt hvilken bank som øker utlånsrenten først. De må jo gjøre det alle som én for å fortsette å tjene penger/være relevante. Mye ideologi i Norge rundt hvilken bank som er passé eller ei. Har i utgangspunktet ikke noe imot DNB og sliter med å skjønne antipatien i kommentarfelt etc.

Ad. fastrente - skulle ønske jeg også bandt for en tid tilbake.

1 Like

Hvis jeg kunne gått ett år tilbake og endret en ting, så hadde det vært å putte alle pengene i olje, ikke spart noen tusenlapper på fastrente. :cowboy_hat_face:

3 Likes

Jeg har godt over 7,5 mill i boliglån, og landet på å binde renta til 2,7% i 3 år på alle lånene mine etter jeg hørte sentralbanksjefen i går.
Alternativet var å gå for 5 års binding til 2,85% rente.

2 Likes

Hvilken bank? Låste i 10 år hos SR-Bank for 1,5 år siden til 2,01. Nå tilbyr de 3,2% for 10 år… :crazy_face:

6 Likes

Jeg kommer aldri til å gå for så lang bindingstid.
Ofte enklere med eventuell refinans, kjøp/salg etc. når man er utenfor binding.
Samt pressmiddel og mulighet for bankbytte når utleieboligene og opplåningen i perioder er utenfor binding.

Jeg ønsker meg mye heller enda mer lån fra en bank for å kunne kjøpe et nytt utleieobjekt, istedenfor 0,5% lavere rente i noen år.

Det kan fort være slik at renta skal langt ned igjen om 3 år:
Først skal inflasjonen stoppes og økonomien kveles ved at renta skal kjøres langt opp, så må man på ny slippe renta ned mot 0 for å få fart på økonomien igjen og bremse boligprisfallet i det påfølgende? Kanskje boliglånsforskriften må mykes vesentlig opp også ila et par år…

Da skal jeg være klar til å kjøpe mer utleie og presse flest mulig banker til å kjempe om meg samtidig :wink:

3 Likes

Tenker å gå ut av fastrenteavtalen og ta underkursgevinst i løpet av de neste 24mnd dersom ting utvikler seg som jeg tror :sunglasses:

Men enig, fleksibilitet er verdt ganske mye i seg selv.

3 Likes

Samme strategi her🤩
Underkursen er på vei forbi 200K nå…

3 Likes

Det er så mangt man kunne ønsket hvis en ikke begrenser seg kontrafaktisk. :slight_smile:

Ville snarere kjøpt ETH på $100-150 i mars 2020, eller TSLA, enn olje, 30x i stedet for 5x~, hvis det er null begrensning på hva man skulle ønske.

Mer sannsynlig at jeg hadde bundet rundt 2% enn at jeg hadde kjøpt en masse oljerelaterte instrumenter, til tross for hva jeg vet om peak oil/peak everything og hvordan energi- og råvaretilgang (eller snarere mangelen på sådan) vil være bærende for økonomisk utvikling de neste tiårene.

1 Like

Så forsiden til en avis på butikken i dag at visesentralbanksjefen (Bursum? Børsum?) bandt renta lavt i fjor, hvilket kanskje burde vært et signal om det hadde kommet ut i nyhetene tidligere. :stuck_out_tongue:

Enig, men det skal godt gjøres…

Når det gjelder fastrente eller ikke synes jeg ikke prosentene er det viktigste, men å vite hva jeg må betale. Et par tusen fra eller til i måneden er ikke så farlig for meg, mens ekstremrente (selv om den er usannsynlig) kan påføre unødig frykt og tenkiser.

1 Like

Enig, å betale noen titusener “for mye” for å kunne ha det godt i tankene kan være verdt det. Et reelt tankekors når selv Børsum bandt renta, men han tenkte vel at 1.75% eller hva enn han fikk var omtrent så godt det kunne bli, om ikke annet noe man kunne leve med selv om den flytende skulle ha gått enda lavere.

3 Likes
6 Likes