Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Men det er vel basert på et referansebudsjett med «vanlig» prisøkning på strøm, drivstoff og mat?

2 Likes

Sifo-budsjettet antar jeg bankene justerer fra år til år. Men regelen bankene skal forholde seg til er jo at uansett hva renten er i dag så skal låntaker tåle en økning på 5% på renten. De som da skal ha lån når renten allerede har gått opp til f eks 4% vil jo da stå veldig svakt og etterspørselen etter boliger vil gå ned som resultat av at ferre er finansiert.

Men så er jo utbudet samtidig veldig lavt… Synes det er vanskelig å ha noen klar formening om hvor markedet skal i Oslo hvertfall.

Bear:

  • Høyere rente
  • Høyere energikost
  • Generell prisøkning på varer og tjenester
  • Lønnsvekst henger ikke med disse økningene
  • Flere har oppdaget hjemmekontoret og at man kan bo billigere andre steder og allikevel beholde Oslo-lønna
  • Investorer selger seg ned pga dårlig yield (rent prisstigningsspekulasjon)

Bull:

  • Lavt utbud
  • Lav igangsetting
  • Økte byggekostnader
  • Økt innvandring
  • Folk kommer til å låne max og kjøpe hvor dyrt som helst uansett, så fremt de får lån
6 Likes

Viser til 14 dagers oppsigelsestid i kontraktene: lurer på hvordan de får til det lovlig? Døgnleie?

Oppsigelsestid kan avtales mellom partene.

Oppsigelse av leieforhold - Lovdata

1 Like

Tidsbegrenset kontrakt tror jeg. Altså at avtalen løpte ut om 14 dager da de sa den opp.

Hmm noe skurrer likevel: oppsigelser skal ha en god grunn, og å tjene mer på nye leietakere er ikek en god grunn. Oppsigelsen er i så fall ugyldig. Om det er tidsbegrenset avtale så greit nok, om avtalen er i ferd med å gå ut på dato. Likevel, har følelsen av at om beboerne går til sak at oppsigelsene kan omgjøres (alt for sent selvsagt).

@Morti ser du la til det om at avtalen må ha løpt ut om 14 dager - uansett, noe skurrer her… Tipper det er money grab i alle fall :slight_smile:

1 Like

Du stoler altså ikke på informasjonen fra Lovdata som jeg linket til?

2 Likes

Hentet fra din egen link:

Det må av oppsigelsen fremgå at leietakeren kan protestere skriftlig til utleieren innen en måned etter at oppsigelsen er mottatt.

Det betyr ikke annet enn at oppsigelsen må inneholde informasjon om at leietaker kan protestere skriftlig etter at oppsigelsen er mottatt, og er intet annet enn en proforma informasjon. Frister og regler for oppsigelse berøres ikke av dette.

Så opppsigelsen er med andre ord ugyldig.

image

Hvorfor mener du det? Kan du vennligst gi en begrunnelse?

Tenkte over dette selv her om dagen. Om vi får rente på 6%, med modeller som simulerer privatøkonomi med 11%, vil vel prisene få seg en real knekk?

Regelen funker bra her på nullrentenivå, men på høyere takter så kan det få store konsekvenser.

2 Likes

Korrelasjonen mellom renter og boligpriser finner man lett, men man vil noen gange bli forbauset.

1 Like

Utlånsforskriften vil endres vesentlig hvis renten blir 4%. Da vil rentenivået i seg selv begrense låneopptak.

2 Likes

Du skriver det selv her.

Klarer du å finne denne informasjonen i “oppsigelsen”?

Nei, lovdata er bare tull (det er en spøk) - poenget mitt er at oppsigelsen virker å være ugyldig med mindre utleier har en god grunn til oppsigelsen. Har selv drevet med utleie i mange år - nå skjønner jeg bedre hva folk mener med bolighaier!

2 Likes

Syns denne var interessant om boligmarkedet i USA

3 Likes

Tenker at prisoppgangen vi har sett på råvarer og energi, da spesifikt strøm og drivstoff her i Norge, vil bidra til å dempe etterspørselen og farten i økonomien, som igjen vil medføre en lavere rentebane.

Renter på 5-6% som enkelte snakker om har jeg ingen tro på, økonomien vil gå inn for en hard landing lenge før vi når det nivået.

1 Like

Nå er det snakk om drivstoffsubsidiering, og vi har alt stømstøtte - kanskje rentefradraget økes for å subsidiere boligmedeiere (banken eier stort sett mesteparten) ytterligere? Det er jo stort sett gått ned år for år.

2 Likes