Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Snakker du om styringsrente?

Jeg tenkte på effektiv rente på boliglån ja.
Poenget mitt var at det har kommet noen ganske saftige og uventede kostnadsøkninger og forstår ikke hvorfor det automatisk skal gi høyere boligpriser som er høyt priset fra før.

(Og tror ikke lønnsveksten kompenserer for det…)

En boliglånsrente på 5% er nok noe man ikke bør utelukke.

Fremtidsutsiktene er ganske uoversiktlig for tiden.

Det eneste man kan være sikker på er at Norges Bank ikke treffer på rentebanen sin. Og det sier egentlig alt, -når man vet at de sitter på mest informasjon.

Det er notorisk vanskelig å spå styringsrenten.

5 Likes

6 Likes

Sitatramme

Inflasjon er kjekt sånn sett, men ikke glem
at de fleste er lønnsmottakere og får lønnen justert en gang i året, på etterskuddsvis. Det vil i beste fall være lagg på 6 mnd der, men mer sannsynlig 18, 30 eller kanskje 42 mnd.

I samme periode er man avhengig av at rentene holder seg lave og ikke stikker av så man får problemer med å håndtere hverdagsforbruket.

De siste til bordet, eller de siste boliger som kjøpes, er maks belånt og de mest usikre. Og det er de som vil sette i gang en ny trend ned, den dagen det tvinger seg frem. Og når det ikke er flere som vil komme til bordet… ja, da er dessverre ballet allerede i gang.

4 Likes

85% belåning og 5X inntekt er helt vanlig.
For mange går det så vidt rundt med SIFOs standardbudsjett.
Heldigvis budsjetterer bankene med 5% renteøkning, og man må ha råd til avdrag lik 30 års nedbetaling,
Utlånsforskriften er fin den👍

Det går bra så lenge man har trygge inntekter.

5 Likes

Forresten i Danmark er det så vidt jeg vet ikke uvanlig med mye lenger nedbetaling på lån. Om man skulle komme i en krise kan man evt øke nedbetalingstiden og dermed redusere månedlige utgifter (selv om det blir både dyrere og den relative reduksjonen blir mindre når løpetiden øker). Bankene bør være åpne for en slik løsning, da de kort og godt tjener mer renter.

1 Like

Banken kan gi deg avdragsfrihet for alltid på lån innenfor 60% av boligens verdi.
Det gis typisk opp til 10 år av gangen.

Lån over 60% er litt mer trøblete fordi avdragsfrihet innebærer brudd på utlånsforskriften.

Men, dersom du trenger avdragsfrihet pga f.eks arbeidsledighet eller andre kriser - så er det OK uten at det innebærer brudd.

3 Likes
6 Likes

Det var noen her inne som snakket om solgt.no for en tid tilbake, så nå har jeg fått et lite innblikk i prosessen deres.

Ifm jeg driver å ser på leilighet for tiden tenkte jeg at jeg skulle se hva de kunne tilby, som en kuriositet. Før jeg satte i gang prosessen var jeg ganske sikker på at jeg kan få en plass mellom 6,9 og 7,3 for leiligheten, basert på tilsvarende salg/leiligheter. Det er snakk om en “ny” bolig fra 2018 uten noen feil eller mangler med garanti.

Da jeg først logget inn og la inn data fikk jeg dette:
image

Denne rapporten kjenner kun til leilighetsnummer, størrelse, etasje og retning.
Videre legger jeg inn flere bilder og planløsning av leiligheten.

Under videovisningen får de mer informasjon om hvilke oppgraderinger som er gjort (280k på kjøkken/bad/elektrisk før overtagelse).

Noen timer senere fikk jeg endelig tilbud i dag:
image

Dette tilbudet forkastes, ikke kommer jeg til å ta kontakt med dem igjen heller.

12 Likes

Trodde de var billige jeg. Det er de heller ikke. Men salgspris blir jo det største tapet da. Som forventet :sweat_smile:

6 Likes

Er dette faktisk bekreftet? :laughing:

Hehe kanskje de trodde oppgraderingene var av den spessielle sorten

3 Likes

Det var ingen fra solgt. Det er bekreftet.

Var nok en overivrig aksjonær.

5 Likes

«Alle» kan lykkes i følge vg, da er det vel bare å gunne på :see_no_evil:

1 Like

I en kommentar til kritikken sier byutviklingsbyråd Hanna Marcussen (MDG) at det ble igangsatt bygging av over 3000 nye boliger i Oslo i fjor. Det mener hun er i tråd med befolkningsveksten og boligbehovet.

– Så det er ingen krise i boligforsyningen i Oslo. Når det er sagt, er det selvfølgelig ikke hyggelig å komme dårlig ut av slike undersøkelser.

At det ble igangsatt tilstrekkelig med boliger i fjor betyr ikke at dette veier opp for 15 år med alt for lav boligbygging. Hvor retardert går det an å bli?

Man må gjerne lage en tredje- og kanskje en fjerde boligsektor, men dette øker ikke utbudet, og det er jo nettopp utbudet som er problemet.

Det blir spennende å følge utviklingen i boligmarkedet fremover. Veldig negativt med stagflasjon og høyere rente. Samtidig er det ingen tegn på økt boligbygging i Oslo, covid er på hell og jeg venter at innvandringen vil ta seg opp.

3 Likes

del gjerne koden! jeg vil også ha 4 utleieboliger\

2 Likes

Enig, veldig spesiell situasjon nå med sterke argumenter for/imot vekst på begge sider. En annen faktor er de som eier sekundærboliger. Yielden på å leie ut bolig i Oslo med dagens kjøpspriser er helt elendig. Mange som er høyt belånt går med negativ cashflow hver måned. Jeg tror flere og flere vil vurdere å selge nå som renten skal oppover samt at energiprisene har gått i været. Det ville jeg hvertfall gjort selv om jeg satt på noen enheter i Oslo nå.

2 Likes

Lønnsøkning i 2022 blir ca 3,5% (Max?).
Renteøkninger ligger an til flere og raskere enn ventet.
Strømpriser er mangedoblet.
Både matvarer og drivstoff er opp 30%(?) og sterkt stigende (og corona og krigseffekt har ikke slått fullt ut enda)

Dette må vel påvirke sifo budsjett som bankene bruker for å beregne betjeningsevne for å ha sin rygg fri? Men jeg har inntrykk av at mange allerede er altfor høyt belånt fra før.

Mange klarte å spare penger gjennom pandemien og mye ble dytta inn i nettopp boligmarked og hytte

2 Likes

Det skulle man tro ja. En annen ting er jo at bankene legger til grunn at man skal tåle en renteøkning på 5%. Men det er jo vesentlig forskjell på å endre fra 2% til 7% og fra 4% til 9%.

Dette må jo bety at ferre får lån da man i dette tilfellet ikke vil greie å betjene et lån på 9% eller at man får låne en god del mindre? De aller fleste i dagens marked i Oslo er jo tett opp mot max belånt.

1 Like