Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Den jevne lønnsmottager får kanskje 3-4% økning? I praksis netto 1000-1500NOK opp ~.

Én renteøkning eller to er alene nok til å negere den magre lønnsveksten. Så kommer økte mat-, strøm- og drivstoffpriser.

Blir ikke så mye igjen til discretionary spending, hvor prisene selvsagt også vil gå opp.

Boligprisene må vel òg opp ganske mye for at det ikke skal være realprisnedgang.

Utviklingen i nybolig er også en faktor. Pris på innsatsfaktorer som arbeid, materialer etc. Boligmarkedet er meget kompleks og derfor bommer alle på spådommene sine.

Jeg har fulgt med i snart femten år nå, og de stadige spådommene fra eksperter gjennom disse årene står igjen som rene bommerter i de fleste tilfeller.

En annen faktor er at det nå kommer, mest sannsynlig, mange nye innbyggere til landet på relativt kort tid i form av ukrainske flyktninger. Disse vil også skape sine liv og trenger arbeid og tak over hodet. Staten kommer til å stå for en rekke boligkjøp de nærmeste årene.

2 Likes

Oppdatert med viktig innspill fra InVivo:

1 Like

Jeg tror det er to faktorer som trumfer alt det andre med boligpriser ath by far og det er inflasjon i matvarer, energi, steøm, etc, folk får dårligere råd og renten må nøtt til å stige for å holde inflasjonen i sjakk. Derfor en kortvarig dump i boligmarkedet tror jeg. Men jeg har langt fra fasit.

1 Like

Jeg har et hus på 278m2. Huset er bygd i 1974. Jeg har 2 leiligheter her inkludert strøm. 3 varmepumper for hver del av huset. Bruker fra 12-14,5 tusen kw i året. Det må jeg si er innafor. Så eldre hus kan faktisk være energieffektive. Nå er jeg heldig å bo sør på i Telemark. Huset er designet slik at det vinterstid tar inn alt av sollys, men sommerstid fungerer taket som en caps og gir skygge over de store vinduene, tyrolerhus…

6 Likes

Energimerking blir viktig.
Boliger med A eller B kvalifiserer til rimelige «grønne» boliglån - i tillegg til at de bruker veldig lite energi.

Boligeiere med varmepumper, solcelleanlegg etc må huske å inkludere investerings og vedlikeholdskost.

Her kan du sjekke:

https://www.energimerking.no/

Ved krig kan boligen ødelegges eller bli konfiskert

Jeg skal videreselge en kontraktposisjon til en liten leilighet i Oslo. Er det noen som har erfaring med å gjøre det selv vha Propr? Har pleid å bruke megler tidligere men jeg kanskje det kan være enkelt å spare litt meglerutgifter her, i og med at det bare er overføring av en kontrakt. Noen innspill/tips?

Dette kan skape et nytt hopp i boligprisen, kombinert med flyktningestrømmen fra Ukraina.

Tror de som sitter med mye gjeld neste årene kommer til å se at den blir «spist opp» av inflasjonen

5 Likes

Økte renter, masse privat gjeld og resesjon på trappene i verdensøkonomien. Høres ut som en farlig cocktail i mine ører. Tror ikke mange vet helt hvordan det blir å håndtere 85-90% belåning med 5% rentenivå. Det kan fort være en realitet om 1-2 år.

5 Likes

Er det noen av dere som driver med utleie som har gjort noen gode regnestykker i forhold til lønnsomhet på en utleieleilighet?

Ser an marked og situasjonen rundt oss og vurderer å investere i en leilighet for utleie.

Sett bort fra vedlikehold, hva bør leieinntekter være i forhold til kjøpesum?

I Norge får du vel stort sett rundt 3% direkteavkastning på utleiebolig, så vil du jo ha vedlikeholdskostnader og fellesutgifter, så reelt sett havner man kanskje på 2%. Så med renter over det er man avhengig av prisvekst for å få fortjeneste

1 Like

Tror som du sier at belåningen i Norge er for høy til at det skjer med det første. Spesielt nå som Stoltenberg ble rentesjef. Det hadde ført til boligpriskollaps som er svært upopulært

3 Likes

Dette er hovedårsaken til at jeg aldri har sett det som så viktig å betale avdrag. Lånet du har i dag vil bli sett på som lite om ti-tyve år uansett, spist opp av prisvekst.

3 Likes

Det bør de godt vite, for det har banken deres sjekket for dem og informert dem om i forbindelse med låneopptak! Bankene legger på 5%-poeng for å stressteste, i tillegg til at utgiftene de benytter i kalkylene oftest er høyere enn de faktiske.

5 Likes

Kjekt å få gjelden spist opp.
Kan samtidig være enormt risikabelt å være høyt gearet etter en sånn oppgangsperiode som vi har hatt, og ende opp med å skylde banken penger etter å måtte selge huset i en skilsmisse etc.

Virker som alle tror at boligpriser MÅ stige hvis det er inflasjon, men det er vel ingen selvfølge? Mange får begrenset finansiering med renter på 5%, drivstoff 30kr/l og skyhøye strømpriser, matpriser opp 30% etc

5 Likes

Det har vært ca 10% slingringsmonn på akkurat den biten da, for bankene, siste årene… så stresstesten kan lyse rødt selv om de godkjenner et slikt lån. Det er sikkert mange som klarer å håndtere det, men det blir betydelig mindre igjen til andre formål (bil, hytte, reise, klær, mat osv). Det er ikke slik at alle har høy belåning, en liten gruppe av totalen har det, og de har gjerne kjøpt siste årene. Og de ligger helt klart dårlig an i en resesjon. Vi fikk finansieringsbevis for noen mnd siden og bankene er allerede i gang med strengere regime her, ble heftig intervjuet og det ble tydelig vist til hvilke økte terminbeløp vi vil få ved 3,5% rente kontra 1,8% i dag. Vi kjøper ikke bolig med >70% belåning i dagens marked. for å si det slik.

3 Likes

Og da tenker du sentralbankene skal bære stein til byrden og knuse økonomien med 5% rente?

1 Like

Er 5% rente såå usannsynlig i Norge med inflasjonen og utsiktene fremover?