Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Nesten 10 millioner for 75 kvadrameter i første etasje, nei takk

5 Likes

Hvis du vet du har tenkt til å pusse opp, hvorfor betaler du det ekstra for et helt nytt rekkehus da? Snakk om å kaste bort penger på å kjøpe noe eldre med bedre beliggenhet. :see_no_evil:

… rekkehusene ser forresten klin like ut de som ble bygget på 70-tallet der jeg vokste opp :smiley:

1 Like

“Et nøkkelferdig hus betydde at de ikke hadde fått være med å velge hverken gulv, fliser, kjøkken, bad eller farger på tak og vegger.”

Et nytt hus er bla mye mer miljøeffektivt, alt er nytt (rør, el, isolasjon etc.) et gammelt nyoppusset hus er fortsatt et gammelt hus.

2 Likes

Blir spennende å se hvordan stigende priser på energi vil påvirke prisen på ny kontra brukt bolig.

Ser jo at flere banker nå tilbyr ‘‘grønt’’ boliglån, hvor renten er ca 0,2-0,3% under de andre lånene de kan tilby

https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/lan-og-kreditt/boliglan/gront-boliglan.html

3 Likes

Bare energikostnaden som har vært i vinter her i Oslo vil kunne finansiere en større, men nyere bolig…
Det har vært grusomt for min del, strømregningen gikk fra 220,- til 500,- for en leilighet på ca. 80m2 som var levert i 2018.

1 Like

Jeg har en enebolig på Østlandet på 170m2 fra 1995 uten varmepumpe. Betalte 2350,- i januar. :stuck_out_tongue:

Hvor lav innetemperatur hadde du da?:stuck_out_tongue_winking_eye:

Men seriøst, det var overraskende lavt med mindre du er en seriøs strømsparer

Trikset er å ha samme temp inne som ute for å forhindre kondens :wink:

2 Likes

Ca 20 grader inne, brukte ca 3500 KWt :slight_smile:

2 Likes

Billig strøm du har… :thinking:

90 øre fastpris -67 øre rabatt = 23 øre KWt. Kommer til å bli 90 øre KWt i sommer, men da bruker jeg jo svært lite strøm, så det lever jeg godt med :stuck_out_tongue:

2 Likes

Fastrente ung er nå oppe i 3.04 for 3 år hos DNB, et drøyt prosentpoeng mer enn de fleste flytende I guess. Gitt at man får 10 år for 3.19 så kan de umulig forvente et veldig høyt renteklima fremover.

1 Like

Hva tenker dere om inflasjon og rente framover? Er vel egentlig ingen annen utvei å sette renten kraftig opp for å stoppe inflasjonen, kan det utløse en boligkorreksjon eller kanskje til og med et krakk som på 70-tallet?

1 Like

Jeg tror det vil ta lenger tid å sette opp renten enn det sentralbaken såg for seg for noen måneder siden. Med dyr strøm, olje og mat blir det ikke så mye penger igjen for en vanlig husholdning. Sterke krone gjør det også billigere å importere.

Av samme grunn blir det også vanskeligere for bedriftene å gi høyere lønninger, fordi mye av inntektene går til strøm og olje, og det blir billigere å importere om kronen holder seg sterk. Ukrainske flyktninger ønsker nok også å bidra positivt mens de er her, og vil bidra med mye god arbeidskraft i mange sektorer.

1 Like

Men finnes det noe annen måte å kontrollere løpsk inflasjon enn å sette opp renten? De kan jo ikke overse den heller.

Hver gang man jubler over høyere boligpriser, bejubler man vel egentlig skyhøy inflasjon. Riktignok i positiv forstand for en selv, men kanskje ikke - for skal man allikevel kjøpe noe nytt i samme by vil den nye boligen sannsynligvis ha økt like mye eller mer. En evig runddans til man er helt gjeldsfri, selv om dette virker å mindre være viktig for folk lenger, heller, fordi lån nå gjerne ses på som noe positivt av skattemessige årsaker etc (21% gjeldsfradrag som stadig er på vei nedover er dog ikke noe å skryte av lenger).

Jada, vet at “alle” vil bo i Oslo, men come on, det er ikke derfor man har hatt hundrevis av prosent med “vekst” de siste 20-30 årene.

Reell samtidig inflasjon må være mange ganger over det SSB skulle melde, gitt at man tar med mat, bolig, energikostnader (strøm/drivstoff), etc. 20-50%?

Tviler på at lønnsoppgjøret vil rokke ved dette, det blir nok heller magert.

Tror det ville vært lurt å ha bundet renta rundt 2% hvis man har høye lån. Kanskje er det fremdeles en god deal. Fastrente på 3% er ikke uvanlig i USA etc hvor flytende rente sjelden brukes.

Bankenes innlånskostnader stiger nå kraftig pga økte risikopåslag som følge av risk off i rentemarkedet.
Ikke bli overrasket om lånerenten varsles opp mer enn 0,25% ila mars.

Jeg tror fortsatt på renteøkninger, men det blir midlertidig.
Ingen er tjent med for høye renter.
Verden er avhengig av vekst.

Eller, kanskje situasjonen i Ukraina trigger WWIII og «the great reset»

Anyway, lurt å eie eiendom og selskaper som består nærmest uansett hva som skjer.

Trur eg.

1 Like

Til info så har Norge satt opp renten 2 ganger allerede fra 0% og en 3. økning er rett rundt hjørnet til 0,75. Det står nok mye verre til i land som USA. De har jo i mange byer hatt 30% økning i boligpriser siste året, og FED er så til de grader bakpå ift inflasjon og økonomiutviklingen. Men det er ingen som vet, boligprisene påvirkes av veldig mye forskjellig. Jeg ville vært veldig nøktern om jeg skulle kjøpt i dagens marked. Men dersom man kun har en bolig konstant så kjøper og selger man i samme marked hele tiden. Kommer an på om man kjøper for investeringen sin skyld eller å ha et sted å bo mener jeg. Dersom man selger og kjøper for primærbolig burde fokus heller være på å finne et bra objekt for egne behov.

2 Likes

Forventet høy inflasjon? Lurt å sitte med bolig da? Kanskje med fastrente.

tror ikke det generelle lønnsnivået kommer til øke like mye som inflasjonen. Hvertfall ikke når det (visstnok) jukses med inflasjonstallene.
Når strøm, mat og renter øker mye mer enn forventet er det vel begrenset oppside i (allerede skyhøye) boligpriser enkelte steder i landet?