Det er mange meninger om dette temaet, og det er noen som treffes hardere enn andre. Antakelig er mange av oss som leser her inne berørt av dette i større grad enn snittet. Det stemmer som du skriver, @thanis, at man skatter av gevinsten fra en sekundærbolig så lenge man ikke har bodd der selv i ett av de siste 2 årene før salg. Dog er det nok mange som utnytter dette ved å flytte til sin sekundærbolig et år før de selger, og derved kan innkassere hele verdiøkningen skattefritt. Dette er jo gjerne gearede investeringer så gevinstene er gjerne i millionklassen. Altså de som eier privat og ikke via AS.
Man kan jo spekulere i hvilke virkninger denne politikken får, og @bamse er nok inne på noe av det. Det vil stimulere til større forbruk fremfor sparing. Jeg tror nordmenn er ganske gode på sparing, og kanskje spesielt under coronapandemien. Kanskje tjener AS Norge mer på å stimulere til forbruk med avgifter og mva fremfor sparing? (retorisk spørsmål).
@bamse spekulasjon gjør alle som også kjøper varelagre før de er solgt, frakteskip, lastebiler etc. også. Jeg mener spekulasjon ikke er noe annet enn business.
Jeg tror også formueskatten er med på å øke sirkulasjonen av boligmassen. Jeg har ikke noe tall på det, men vil tro det ligger svært mye boligmasse på «gamle hender». Nå må noe av disse verdiene sannsynligvis realiseres og komme ut på det åpne markedet. Det har jo vært et stort problem med for lavt utbud og prispress pga. det så dette vil kunne ha en positiv effekt på det. Dette sammen med økte renter og økt inflasjon blir en fin cocktail jeg er spent på å se utviklingen av.
@bamse jeg tror du har helt rett i at det blir færre sekundærboliger, men tror også kanskje det blir litt lettere å kunne kjøpe sin egen bolig. Det er nok også en villet politikk - at flere skal få mulighet til å kjøpe egen bolig og ikke være avhengige av å leie. Som du er inne på gjør også formueskatten dette mer gunstig. En klart negativ konsekvens av mindre sekundærboliger på markedet og høyere kostnadsnivå i form av skatter og renter må bety en kraftig økning av leieprisene. Det er sikkert en grense for hva som kan tåles her også, men leieprisene skal nok kraftig oppover. Blir det dyrere å eie så blir det dyrere å leie. Den store taperen blir studenter og arbeidsinnvandrere i storbyer og de som ikke har råd til å kjøpe egen bolig til tross for bedre utbud.
@Christian Spennende tanke med statlig eiendomsskatt på bolig fremfor formueskatt isolert for boligmarkedet. Det ville nok også løst problematikken med utenlandske eiere, men det ville ikke favnet de som sitter på de store formuene sine og er 0-skatteytere. Mulig en kombinasjon av statlig eiendomsskatt med et vesentlig høyere innslag for formueskatten hadde vært en bedre løsning?