Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det er mange meninger om dette temaet, og det er noen som treffes hardere enn andre. Antakelig er mange av oss som leser her inne berørt av dette i større grad enn snittet. Det stemmer som du skriver, @thanis, at man skatter av gevinsten fra en sekundærbolig så lenge man ikke har bodd der selv i ett av de siste 2 årene før salg. Dog er det nok mange som utnytter dette ved å flytte til sin sekundærbolig et år før de selger, og derved kan innkassere hele verdiøkningen skattefritt. Dette er jo gjerne gearede investeringer så gevinstene er gjerne i millionklassen. Altså de som eier privat og ikke via AS.

Man kan jo spekulere i hvilke virkninger denne politikken får, og @bamse er nok inne på noe av det. Det vil stimulere til større forbruk fremfor sparing. Jeg tror nordmenn er ganske gode på sparing, og kanskje spesielt under coronapandemien. Kanskje tjener AS Norge mer på å stimulere til forbruk med avgifter og mva fremfor sparing? (retorisk spørsmål).

@bamse spekulasjon gjør alle som også kjøper varelagre før de er solgt, frakteskip, lastebiler etc. også. Jeg mener spekulasjon ikke er noe annet enn business.

Jeg tror også formueskatten er med på å øke sirkulasjonen av boligmassen. Jeg har ikke noe tall på det, men vil tro det ligger svært mye boligmasse på «gamle hender». Nå må noe av disse verdiene sannsynligvis realiseres og komme ut på det åpne markedet. Det har jo vært et stort problem med for lavt utbud og prispress pga. det så dette vil kunne ha en positiv effekt på det. Dette sammen med økte renter og økt inflasjon blir en fin cocktail jeg er spent på å se utviklingen av.

@bamse jeg tror du har helt rett i at det blir færre sekundærboliger, men tror også kanskje det blir litt lettere å kunne kjøpe sin egen bolig. Det er nok også en villet politikk - at flere skal få mulighet til å kjøpe egen bolig og ikke være avhengige av å leie. Som du er inne på gjør også formueskatten dette mer gunstig. En klart negativ konsekvens av mindre sekundærboliger på markedet og høyere kostnadsnivå i form av skatter og renter må bety en kraftig økning av leieprisene. Det er sikkert en grense for hva som kan tåles her også, men leieprisene skal nok kraftig oppover. Blir det dyrere å eie så blir det dyrere å leie. Den store taperen blir studenter og arbeidsinnvandrere i storbyer og de som ikke har råd til å kjøpe egen bolig til tross for bedre utbud.

@Christian Spennende tanke med statlig eiendomsskatt på bolig fremfor formueskatt isolert for boligmarkedet. Det ville nok også løst problematikken med utenlandske eiere, men det ville ikke favnet de som sitter på de store formuene sine og er 0-skatteytere. Mulig en kombinasjon av statlig eiendomsskatt med et vesentlig høyere innslag for formueskatten hadde vært en bedre løsning?

Nullskatteytere kommer vel som arv fra når det var null utbytteskatt i en kort periode. Da ble pengene tatt ut av selskap og så enten lånt tilbake eller skutt inn igjen etter regelendringen. Røkke var vel en av dem som benyttet det trikset. Endte opp med å være nullskatteytere utenom formueskatt i 10-15 år.

Ok. Mulig nullskatteytere var feil begrep, men mente også de som i dag sitter på veldig store formuer og betaler lite/ingen skatt.

Tanken min var vel at de som i dag betaler null formueskatt på norske boliger fordi de bor i utlandet skulle ende opp med å betale skatt. Da kunne man nok samtidig senket “formueskatteprosenten” man tok inn fra bolig fordi det er flere som betalte. Det er jo veldig uheldig at det er gunstigst å eie ting i Norge hvis du ikke bor her :stuck_out_tongue:

4 Likes

Kunne ikke vært mer enig i det

Bør man låse renten nå, med tanke på økende inflasjon osv?

Jeg tror ikke det, toget er gått for denne gang.

Vent til etter krakket. Skal lite til for å punktere børsene nå, og når det skjer så skal renten ned igjen

2 Likes

Kommer det krakk?

Tror ikke det er tid for noe krakk

Ingen betaler null i skatt.

Hvis renten bare skal videre opp så krakker det om ikke lenge

2 Likes

6 Likes

Tungt å kjempe mot tyngdekraften over tid.

Jeg tipper rentene skal opp en tur før de durer nedover igjen…

Derfor har jeg tatt et nytt veddemål på fastrentefronten…ser bra ut hittil…

1 Like

3, 5 eller 10 år?

20 år…2,31…Husbanken

1 Like

Ser enkelte leiligheter på 70-75 kvm på St Hanshaugen legges ut for 9-9,5 millioner nå. Heftig startpris

2 Likes

Jeg er erfaren eiendomsmegler. Salg gjennom aktører som ikke er meglere og advokat kan medføre 100 forskjellige risikoer. Eller mer. Det de fleste er opptatt av er at budrunden/interessenter håndteres av noen med lite erfaring på dette. Derav en lavere pris, færre budgivere. Det går jeg ikke nærmere inn på nå.

Av ting jeg tror ingen har tenkt på så kommer jeg med noen få eksempler her:

  • hopper gjerne over tinglysing av sikringsobligasjon. Bare det koster kr 2000. Advokater hopper ofte bukk over dette. Risikoen for deg da er at salget blir kansellert om noen tar pant i boligen din etter du har solgt og før oppgjøret er gjennomført. Det er ikke lengre nok penger til å levere det du har lovt, en pantefri eiendom. Kan medføre søksmål på flere ulike grunnlag.
  • Etter du har solgt ringer kjøper og sier at de har funnet ut at det er 8 ukers leveringstid på sofa og de spør derfor om de kan komme inn og måle. Som uerfaren selger sier du ja. Så kommer de med broren som er på besøk i byen akkurat da og bare vil se hva de har kjøpt. Faren er også med. Alle smiler fint og du aner fred og ingen fare. Bare det at det viser seg at disse faktisk var takstmann og elektriker i stedet. Så får du plutselig brev fra advokat på overtagelsen med beskjed om at de vil holde igjen 600 000 i oppgjøret når de står der på overtagelsen. Det tror jeg ikke du kommer til å like da. Dette skjer aldri gjennom erfaren megler. Fordi megleren vet godt om denne faren. Og et titalls lignende eller helt andre problemstillinger som kan oppstå mellom kontrakt signering og overtagelse.
  • Salgsannonser og prospekt er juridiske dokumenter. Like bindende som alt som står i kontrakten. Ord og uttrykk kan du tro betyr en ting, men viser seg å ha en helt annen juridisk mening. Vet du forskjellen på totalrenovert, renovert og oppusset? Forskjellen er enorm. En ukritisk presentasjon med bruk av ord og uttrykk kan koste millioner. Jeg personlig kunne sikkert gjort levebrød av å kjøpe boliger av private selgere (dersom jeg hadde sluttet som megler først) og så saksøke de etterpå. Få nye bad, vaskerom og kjellere av selgeren etterpå og selge eiendommen med stor profitt til slutt. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har sett en privat annonse som ikke har vært full av manglende informasjon, feilaktig bruk av begrep eller lignende. Det du ikke skriver kan ha like stor betydning som det du skriver.
  • Så skal man lese og forstå all info som ligger i boligmappen din hos kommunen. Det er ikke bare å legge ved dokumentene. Kjøperen din må ikke være advokat for kunne kjøpe boligen din. Du må selv sørge for at du presenterer all relevant info på en forståelig måte for kjøperen din. Noen ganger har kommunen til og med feil opplysning i sine dokumenter. Dersom du burde forstått at de opplysningene er feil så hjelper det ikke å si at “men kommunen sa det”. Kjøperen din saksøker deg, ikke kommunen.

Det er så mye mye mer enn dette. Og alt dette har megleren din full kontroll på. Det er ikke ett ord i min salgsoppgave på 50 A4 sider som er tilfeldig. Absolutt alle ord inni der er veid og tygget på for å sikre min selger på best mulig måte. Om du tror du bare kan lage en liten annonsetekst, innhente tilstandsrapport fra takstmann, tegne forsikring og så være godt sikret mot å bli saksøkt så tror du grundig feil.

Peace and love! Lykke til med valget ditt :slight_smile:

18 Likes

Sykt.

Jeg kjøpte en 38kvm på st.hanshaugen til 2,2mill i 2015, bekjente mente jeg var gal som ga 250’ over prisantydning.

2 Likes

Har ikke balkong en gang

Hvis den går for prisantydning så er det helt ellevilt

Denne er jo noe helt for seg selv så da kan man lettere forstå det:
Men 10 mill for 70 kvm er sykt uansett

1 Like

Har slettet og mutet en bruker med flere kontoer.
Har også ryddet bort alle relaterte poster samt svar til disse.

Takk til alle som rapporterte. Tydelig at forumet ikke liker folk som driver narrespill.

Edit:
Multiuser med den hensikt å manipulere er altså grunn til permanent utestengelse fra forumet

11 Likes