Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Akkurat.
Jeg putter alle pengene i indeksfond. Det gir bedre avkastning og mindre jobb. Det blir også enklere å flytte ut av landet.
Myndighetene har ødelagt hele businessen. Neste de vil ødelegge er barnehager, pleiehjem etc.

Nå er jeg litt sånn at jeg ikke forstår når man har en milliard og flytter ut av landet for å slippe å betale 11 millioner i skatt. Man vasser jo såpass i penger at det neppe har noen praktisk betydning? Ser fint ut i Sveits da. :smiley:

– Jeg betaler min skatt med glede, sier milliardær Trond Mohn om sin enorme skatteregning. Den har vokst med nær 200 millioner fra 2014 (se Mohns tall fra de tre siste ligningsårene under)

– Du betaler mye skatt, og hvert år blir det fokus på din person når skattelistene offentliggjøres. Hva synes du om det?

– Jeg har ingenting å beklage meg over. Jeg er privilegert, og synes det er helt i orden at listene offentliggjøres. Jeg er stolt av mitt bidrag, og stolt over å få bidra til fellesskapet, sier Mohn.

Må si det står respekt av dette

20 Likes

Man lurer jo på hva myndighetene finner på neste gang. SV sier de vil øke skattene.
Alle skal vel jobbe i stat og kommune.
Hvem skal gidde å starte business hvis det ikke lønner seg ?
Trond Mohn har allerede lykkes. Da er det greit.
Men hvem skal lykkes i fremtiden ?
Ingen vil satse tid og penger hvis det ikke kan gi gevinst.
Alle taper, unntatt sosialistene som får flere stemmer i et land der flere er avhengige av staten. Man stemmer ikke mot den som mater deg.

1 Like

Det er drøssevis av folk som starter business som lønner seg hvert år, så det faller på sin egen urimelighet.

Høres jo ut som du har lykkes ganske greit også, forskjellen er vel at han betaler skatten sin med glede mens du ikke gjør det.

Når det kommer til det med leiligheter og utleie, så er det jo ikke som om man skaper/innoverer så veldig mye, så det er kanskje greit at det ikke er det mest lønnsomme i verden.

Jeg hadde hatt mer sympati med deg om du var en entreprenør som har lykkes og din personlige skatteregning begrenser selskapets vekst eller noe i den duren der.

Samfunnet du betaler skatt til har nok gitt deg en del opp igjennom årene også.

5 Likes

Tydelig at du ikke har drevet utleie.
Man må både bygge om, vedlikeholde og serve leietagerne.
Hele innlegget ditt faller på egen urimelighet.
Du har tydeligvis null peiling på hva det innebærer.

Med formueskatt lønner det seg å drive business inntil du har lykkes.
Dvs at forholdene er langt dårligere enn i andre land.
Derfor får Norge aldri et Amazon eller Tesla.

Jeg har 2 leietagere :slight_smile:

Det er litt mer jobb når man har 200

Selvfølgelig, jeg bare poengterte at du tok feil i dine antagelser.

Dette er jeg enig med deg i, derfor jeg skrev at man var entreprenør/innovatør så hadde jeg hatt mer sympati med deg. Men kapitalen din er død og skaper veldig lite, så derfor har jeg ikke noe særlig sympati med deg.

3 Likes

Er man mer entreprenør eller skaper hvis man driver hotell ?

Ja, det kan man vel si. Driver du hotell? Fikk inntrykk av at du hadde et relativt lite antall leiligheter (5-10 ellernoe sånt), frem til du sa 200 leietagere da.

Og for all del, jeg har full forståelse at en person som for eksempel har en haug med gravemaskiner blir skattet ihjel selv om bedriften så vidt går rundt. Det samme vil gjelde en hotelleier. Altså at det går utover bedriften.

Jeg bare syntes at du fremstod litt sutrete over at du måtte betale skatt på noen få leiligheter :slight_smile: Også synes jeg det er uheldig at folk ikke får kjøpt seg bolig fordi “bolighaier” med mye kapital drar boligmarkedet opppover (Ja, vet, det er også 1000 andre grunner også og det er heller ingen menneskerett å eie bolig).

Tror jeg er litt mer sosialistisk enn deg, kanskje jeg skal stemme SV ved neste stortingsvalg :stuck_out_tongue:

6 Likes

Vi får olje, gass og fisk, de er basically hele OBX :smiley:

Tjah, hvis du klarer å bygge deg opp med dagens skatteregime, så slutter det ikke plutselig å fungere.

Jeg er litt der at jeg vet hva skattepengene mine går til. Jeg har en kompis som er uføretrygdet? Hvem skal betale for han? Samboeren gikk gravid, hvem betalte lønna hennes mens hun gikk gravid? En kompis av meg var sykemeldt i nesten et år. En annen kompis gikk arbeidsledig i et år. Jeg ble syk, dro til legevakten og endte opp med å bli sendt til sykehus for operasjon. Dette var på en søndag. Jeg dro rett til sykehuset fra legevakten og ventet i 30 min før de opererte. Det er et skikkelig sikkerhetsnett i Norge og noen må betale for det.

Jeg vil ikke kalle meg rik, men det er ikke sånn at hvis jeg blir rikere, så er det vanskeligere for meg å betale skatten. :see_no_evil:

12 Likes

Alle vil ha skatter for å hjelpe de uheldige, men det blir mindre av det hvis det ikke lønner seg å drive business.

Akkurat det samme tenker jeg. Begge mine foreldre har måtte opereres, jeg har barn, og jeg har utdanning. Av det er det eneste som har kostet meg noe utdanningen, og det var vel ca 1200kr i året. I dag har jeg, delvis grunnet den utdanningen, over gjennomsnittlig inntekt, og jeg betaler den skatten jeg skal uten det fnugg av bitterhet. Norge er langt fra noe perfekt land, men vi har det jevnt over trygt og godt, og relativt like muligheter for å lykkes i livet. At jeg skal gi noe tilbake til et system som har gitt meg såpass mye, og som forhåpentligvis forblir inntakt lenge nok til å gi videre til mine egne barn, det tar jeg som en selvfølge.

At Norge aldri får et Amazon eller Tesla høres for meg bare ut som en god ting. Selskapene er eid av historiens to rikeste menn og begge selskapene er vidt kjent for å ha forferdelig arbeidsvilkår. At en person med nok rikdom til å ha 200 leietakere forbarmer seg over å måtte betale skatt blir bare latterlig.

18 Likes

Jeg er jo litt enig der, men vet ikke helt om det stemmer. Er problemet at verdien av eiendom har økt markant uten en tilsvarende økning i leieinntekter samtidig som skatten har økt noe? Så du og andre som sitter med eiendom har en gigantgevinst på toppen av det dere har tjent på leien? Og akkurat ved dette veiskillet, så går det knapt i pluss?

Skatten har økt så mye at det ikke lønner seg å drive, som det også står i artikkelen jeg linket inn.
Man gidder ikke betale for å jobbe.
Da taper alle. Det blir mindre skatteinntekter og mindre å dele ut til de uheldige.

Jeg driver med utleie selv også, men ikke i din skala, @bamse . Jeg prøver å se dette på en litt annen måte, men ikke sikkert det stemmer å gjøre det hos deg. Så lenge man investerer i eiendeler som øker i verdi, prøver jeg å se på formueskatten som en skatt forbundet utelukkende til dette. Altå verdistigning av boligen som man får “gratis” får en skatteavgift. Hva ligger verdistigning på historisk og antatt fremover? En del høyere enn formueskatten, vil jeg tro. Det er jo denne galopperende verdistigningen vi har vært vitne til over mange år som jeg tenker politikerne primært ønsker å treffe med formueskatten. Når det kommer til den daglige driften så tenker jeg det bør holdes utenfor regnestykket med formueskatt. Der er det de reelle inntektene, utgiftene, fradrag og skatt av overskudd som gjelder i mitt hode. Når det derimot kommer til andre næringer, så er jeg helt enig i at formueskatten kan slå svært uheldig ut. Videre tenker jeg også det kan være en annen relevant diskusjon hvordan utenlandske eiere kan sno seg unna.

9 Likes

Hvis man hadde statlig eiendomsskatt, men ingen formueskatt på bolig, så hadde det truffet mye bedre.

1 Like

Enig i mye her, Keefer.
Alltid hyggelig med verdistigning men da blir det spekulasjon istedenfor business. Eiendom har steget mye på fallende rente. Herfra stiger den.
Jeg mener alle inntekter bør skattes likt. Nå er det mye høyere skatt på boligutleie enn annen business. Da velger selvsagt mange å slutte med eiendom.
Betyr det billigere boliger slik Chrkni hevder ?
Det er langt fra sikkert. Utbyggere starter bygging etter 50% salg. Hvis utleiere og spekulanter uteblir vil det bli bygget mindre.
Det som nå skjer er at mange selger sekundærboliger. På kort sikt kan det dempe prisene, men ikke sikkert på lang sikt.
Studenter vil merke at det blir dyrere å leie.

Enig med Christian. Mye bedre med eiendomsskatt enn formueskatt. Men jeg mener skatt bør betales av inntekt. Ikke hvis man går med tap som med formueskatt.

1 Like

Formueskatt øker boligprisene fordi vanlige folk kjøper for å slippe formueskatt.
En annen ulempe med formueskatt er at den favoriserer de som drikker opp pengene fremfor de som sparer og investerer.

2 Likes

Kan du utdype? Mulig det er annerledes om man driver AS, men som privat er man jo nødt til å skatte av gevinst (dvs verdistigningen) på sekundærbolig når man selger. Derfor vil jo en formueskatt bare komme på toppen av en ev. skattelegging av verdiøkning. Hvordan er denne verdistigningen da “gratis”? Om man leier ut og verdistigningen gir økt utleie, vil jo også det gi økt skattelegging som følge av høyere inntekt. Jeg ville sammenlignet dette med skattelegging av urealisert aksjegevinst, noe som også gir forferdelig liten mening i min verden. I verste fall så tvinger man jo folk til å likvidere (noe som er veldig mye enklere i en aksjeportefølje, dog) eller belåne om man ikke har likviditet til å betale dette sammensuriumet av skatter og avgifter.

1 Like