Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Lønninger øker: Tabell 1 Lønn per normalårsverk, 1930-2002 nominelt og reelt. Gjennomsnitt for næringer

Gitt at andre varer blir billigere vil bolig bli enda dyrere. De stiger uansett 10x på 30år i snitt pga. lønninger. Eneste som kan stoppe det er en lang storkrig, massedød eller sinnsykt mange boliger på markedet hvor folk vil bo.

2 Likes

Blir allerede dyrere via høyere renter og strømpriser

1 Like

Kort fortalt er det gjerne pengene som blir mindre verdt, og sa er det greit å putte dem i noe håndfast. Alle trenger en bolig.

2 Likes

«sier Harald Magnus Andreassen i Swedbank First Securities. Han spår at norske boligpriser reelt sett vil være lavere om 5-10 år enn det de er i dag.» dette fra 2012 :sweat_smile:

3 Likes

Helt sykt ja. Disse folka får lov å spre bullshit i media på ukentlig basis uten konsekvenser. De har sjeldent rett og det er ingen som ettergår dem. Så lenge de genererer klikk så er det ingen som husker hva de sa for 2 uker siden :sweat_smile:

3 Likes

Eneste grunnen til at de får beholde jobben etter så mange feilanalyser MÅ være at de sier noe helt annet på møterommet enn hva de presenterer for media.

1 Like

Kjøpte ett hus for 4,4 i august. Ny takst februar 5 millioner. Var en varp og ett kupp. Prisene ser ut som de dundrer videre også.

1 Like

Enkle tanker om boligmarkedet:

Stigende renter - bear
Utlånsforskrift - bear
Lav arbeidsledighet - bull
Lønnsvekst- bull
Lav nybyggaktivitet - bull
Stigende byggekost (inflasjon) - bull

Nyere energieffektive boliger :+1:
Eldre strømsluk: :-1:

7 Likes

Enig. Og så har vi kombinasjonen av at utbudet av boliger på markedet er svært lavt allerede, sammen med lav nybyggaktivitet :+1:

1 Like

Fin oppsummering!:ok_hand:

Dekket det meste, men mangler et punkt.

Økt innvandring - bull

4 Likes

Er det riktig av myndighetene å i praksis forby utleie av bolig i stor skala (flere enn 4 boliger) i Norge?
Hvor skal studenter, nyskilte og folk i midlertidige jobber bo ?

Det er vel litt overdrevet, utleieeiendom skattes stort sett som andre typer bedrifter, forskjellen er at det kreves en viss egenkapital for å drive. Som mulig gir litt økt skattebelastning men ikke akkurat det samme som forbud…?

Tipper også at Kjartan her har en god del mer enn 4, kanksje noen hundre eller flere…?

1 Like

Jeg har flere enn 4 og holder på å selge alle.
Overskuddet fra utleie legges på toppen av inntekt slik at inntektsskatten blir >50%
I tillegg kommer formueskatt som for meg blir den største belastningen. Sosialistene vil øke den videre.
Boligene skal også vedlikeholdes, det skal betales boligskatt i Oslo.
Geskjeften gir ikke lenger avkastning.
Myndighetene har i praksis forbudt aktiviteten. Jeg bidrar derfor til at andelen sekundærboliger i Oslo synker, og at husleien studentene må betale stiger.

Jeg vurderer også å flytte fra Norge.
Dere kan tenke at det ikke gjelder dere. Bare vent. Mange får formue med tiden.
De første som skal knekkes etter oss i eiendom er alle «velferdsprofitører». Dvs alle som driver barnehager, pleiehjem etc.

1 Like

Ja, hvis du leier ut flere enn 4. Gjør du det er meningen at man må starte AS, jeg er 100% enig i at det ikke er liv lage for menigmann, jeg startet selv et AS i denne forbindelse men la det raskt ned. Har solgt en selv, og beholdt 3 til utleie.

Skattenivå for utleieboliger for fire enheter er heller ganske bra for vårt land å regne. Det er litt random, hvorfor ikke 5 eller 3, vet ikke, men tipper det er for å forhindre at privatpersoner lever kun av utleie uten å gjøre litt business av det.

Ser at formueskatten blir litt sår hvis du har verdier for mange titalls millioner eller mer uten gjeld å trekke fra for. Det kan fort ødelegge regnestykket.

Vilkåret i skatteloven er “virksomhet”. Det følger av praksis fra Skatteetaten at i normaltilfellene så går grensen for at man ikke bedriver “virksomhet” på maksimalt fire enheter. Det er imidlertid ikke slik at man er garantert og ikke bli vurdert som “virksomhet” hvis man leier ut tre enheter, eksempelvis hvis alle enheten har seks soverom og krever mye oppfølging.

3 Likes

Var ikke noe av problemet ditt hvordan du hadde organisert boligene, så det ble høyere beskatning enn det hadde trengt? Hvordan er det forresten med formueskatt av utleieboliger, hva blir formuesverdien til en bolig på f.eks. 5m? Blir det 1,25m? Forutsetter at dette er en av f.eks. 10. :slight_smile:

Dette vet du sikkert allerede, men du kan jo kreve fradrag for veldig veldig mange kostnader knyttet til utleie. Så i praksis vil du bare skatte av en viss andel av inntekten du får inn fra utleie. Det er jo et samfunnsproblem om det skulle vært normal praksis at Ola Nordmann 40 år kan sitte å eie 5-6 utleieenheter i storbyene mens Kari på 24 år ikke har råd til 19kvm leilighet og må flytte ut av byen.

Riktig. Man skatter av overskuddet.

Hvis man velger AS blir det uttak ved salg, dvs dyrere å selge.
Ligningsverdien for sekundærboliger er i praksis 100% for en utleieleilighet har gjerne litt lavere standard enn naboene.

1 Like

Litt interessant det han skriver her, for avkastningen må jo være fantastisk dårlig på egenkapitalen når 1,1%. i formueskatt får geskjeften til å gå i minus. Måtte vel ha vært bedre å puttet pengene i 50% obligasjoner og 50% indeksfond :see_no_evil:

Husker jeg regnet på det når jeg skulle selge den forrige leiligheten min. Kunne jeg bare beholde den og leie ut? Skatten på utleie gjorde at jeg ville kommet ut rimelig marginalt i pluss. Uten formueskatt.

3 Likes