Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Dersom man har tilsvarende krav som @Aubergin kan Lygna være et område det er verdt å ta en titt på. Fin utsikt fra de fleste hyttene. Kort kjøreavstand som blir enda kortere når oppgraderingen av RV4 fullføres i slutten av neste år. Meget gode skiløyper og gode bademuligheter i Randsfjorden 15min kjøring fra hyttene. På den negative siden er det ikke veldig gode forhold for fotturer på sommeren.

2 Likes

Randsfjorden er jo ikke akkurat varm heller :see_no_evil:

Ligger veldig lite ute nå også. Mistenker ny takst skremmer en del fra å legge ut litt eldre slitne hytter (som ville vært perfekt for meg) ut til salg.

2 Likes

Fra Blefjell. Store Ble i bakgrunnen, fra 950-1342 moh. Bildet er fra vesle ble som er fra ca 650-950. Desverre fra i fjor. Det har bare vært en uke med skiføre i år og da hadde jeg Delta. :face_with_head_bandage:

Store ble er supert fottur terreng på sommeren, eller med fjell og randoneski. Vesle ble er best på ski, men mye klopper som er lagt ut som gjør det ok på sommeren og.


Fra toppen på 1342 med utsikt mot Gaustatoppen, ca 3 mill unna i luftlinje.

3 Likes

Har du tilgang på tall per kommune? Kunne du i så fall lagt ut for Bærum?

Och Hamar

Og jessheim

De tallene er ikke klare enda. Dere kan kikke her

Hovedrapport - Desember 2021.pdf (717,1 KB)

og følge med her:

2 Likes

@Morti tror du denne e-takst funksjonaliteten til bankene er positivt eller negativt for marked og bank?

Boligen min doblet seg nesten i verdi mellom to vurderinger.

Hvor mange faktorer legges til grunn i denne beregningen? Er det kun kvm pris for type bolig ut fra størrelse og standard, eller taes f.eks mangel på visse type boliger inn som en faktor som kan presse prisen opp? f.eks mangel på eneboliger etc.

Folk må slutte å være så sykt autoritetstro - takstmenn er bare mennesker som bruker noen databaser og skjønn for å finne verdi på en bolig. Algoritmer er ikke bedre. Det er mange nyanser, og der er først i budrunden man finner riktig pris for boligen. Hvem som er budgivere og hvem som er megler har mye å si for hva som faktisk blir prisen. Hvordan været er under budgivningen kan ha noe å si. Osv. Vi må ikke lese oss blinde på takster, like lite som vi bør lese oss blinde på det som står i avisen. For det er ikke sant alt som blir sagt!

2 Likes

er ikke autoritetstro i det hele, jeg syns boligmarkedet i norge er en forbanna vits…

Poenget er at bankene lener seg fullt og helt på denne type taksering i forbindelse med opplåning, så hvis det er noen som er autoritetstro så er det jo banken selv.

Dobling er dog BETYDELIG.

Men du har rett i dette med budgivning, ved salg måtte man hatt en “reell”(cringe bare av å skrive det) takst… Grunnen til at jeg spør er jo pga dette er bankens eget utsagn, så hvordan kan de da vurdere kredittramme ut fra et grunnlag og rammen for realisering av denne kredittrammen på et helt annet. beats me.

1 Like

:clap: :sweat_smile: Banken finner nok egne tall så om den er urimelig høy får du høre det.

Til refinansiering var det lenge helt vanlig praksis at man kunne snakke med megler/takstmann for få prisen opp. Litt som TV-journalister kan snakke med dem de intervjuer og legge ord i munnen på dem (noe jeg selv har opplevd så derfor jeg nevner det).

1 Like

Kan vel kanskje legge til at dette er en bolig som har gått fra gammel til ny :wink: så er jo greit å få synliggjort investert kapital i tøysetaksten anyhoo… Vet jo salgsverdi er noe helt annet, men det er ikke det jeg finansierer alt tapet i aksjemarkedet med :wink:

2 Likes

Lol det hadde jo vært den perfekte løsningen på gjeldsproblemet

Jeg tenker det er noe i dette. Min tanke er at hvis du vet om masse småfeil som vil se negativt ut i prospektet, så kanskje man tar 1-2mnd for å rette det opp før man legger ut for salg. Det vil også si at det er flere “gode” objekter som legges ut nå enn vanlig (og det er vanligvis bra i januar fra før av).

Hvor spesifikk er boligprisindeksen til Eiendom Norge for Oslo?
Brutt ned til bydeler? Videre ned til områder innad i bydeler?

Dette virker som påvirker antall hytter for salg noe veldig. Gamle\uperfekte hytter blir jo regelrett gruset av den nye tilstandsrapporten.

1 Like

Derfor det bare er mulig å få kjøpt nytt eller nesten nye hytter? :stuck_out_tongue:

Det er ingen forskjeller på vurderingen. Alt gjøres likt som før. Men vi må dokumentere en del mer. Vi har nesten doblet prisen pga merarbeid. Legge ved bilder av alle våtrom og fasade. Legge ved hvilke eiendommer vi har sammenlignet med. Skrive litt mer.

Verdien skal selvsagt hverken øke eller senkes pga dette. Vi gjorde dette før også. Bare at vi gjorde det i hodet. Nå må vi legge ved grunnlaget. Så banken kan se hvilke vurderinger vi har gjort. Og ser at det er hold i dette og ikke vennetjenester etc. Som har vært et problem enkelte steder på Østlandet. Og sikkert andre steder.

3 Likes

Dette viser hvorfor man aldri skal høre på økonomer i media, og aldri anta at «historien vil gjenta seg» 100%.

2 Likes