Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det har seg slik at kundegrunnlaget er større i de områder der befolkningstettheten er høyere. Da finnes det grobunn for blant annet butikker, kulturliv, infrastruktur og uteliv som ikke ville vært lønnsomt steder der kundegrunnlaget er mindre. Det finnes f.eks. ikke T-bane i Fitjar meg bekjent.

Nei på ingen måte.

Her kunne jeg ikke vært mer uenig. Byen har blitt mye penere med årene spesielt takket utbyggingen mot sjøen, e18 i tunnel og gentrifisering av shabby områder.

Det vil de helt sikkert, men jeg er altså av den oppfatning at dere er så få at det ikke vil være utslagsgivende for boligprisene i Oslo i årene som kommer. Det vil ikke være mange nok hjemmekontorister til å veie opp for den udugelig trege utbyggingstakten.

Boligprisfallet vi har sett skyldes korsiktige covideffekter (stor grad av hjemmekontor, fraflytting), samt økende renter. Med de underliggende faktorene: for få nye boliger år etter år, vedvarende lave renter på lang sikt, en sektor som er “too big to fail” og megatrenden urbanisering så forventer jeg videre vekst i årene fremover selv om vi nok tar et års pause inntil vi ser inflasjonen dempe seg.

3 Likes

Synes ikke dette høres så værst ut? Kunne sikkert fått en finere pris hvis du hadde hatt mulighet til å vente til våren. Hvilket området var det? Vestvendt balkong? Gammelt/nytt? Pent bygg? Fasiliteter?

Som sagt så venter jeg ikke noen stor prisoppgang sålenge norges bank er såpass haukete.

Se mitt svar til bamse.

Det finnes ikke T-bane i Fitjar, men målet er ikke T-bane men å komme seg raskt fra A til B. Det tar mye lenger tid i Oslo enn i Fitjar, selv med T-bane.

1 Like

Jeg brukte “T-bane” som eksempel på noe som ikke er lønnsomt i områder der kundegrunnlaget ikke strekker til. Hva er det som tar så fryktelig lang tid i Oslo vs. andre steder? Å komme seg fra jobben til barnehagen og deretter til matbutikken? Å komme seg fra klatresenteret til nærmeste strand? Å komme seg fra favorittpuben og hjem?

2 Likes

«Alt» tar mye lengre tid i Oslo. Det er kork på veiene, ventetid på buss/trikk, kassakøer i butikkene og lengre avstand mellom ulike butikker. Skal man til et sted som ikke ligger ved en buss- eller trikkestopp og har flere ulike ærend, kan hele dagen gå. På småsteder ligger det meste samlet, avstandene er korte og ingen kork på veiene. Man kjører til døra. Det er kjekt når man skal frakte ting. Ingen parkeringsproblemer heller.

Edit:
Jeg holdt på med oppussing på Bislet, så trengte jeg div som måtte kjøpes på Maxbo, med bil (tungt). Kjørte til Vækerø og tilbake. Umulig å finne parkering da jeg kom tilbake til Bislet, køer på veiene. Hele turen tok over 2 timer.
På hytta (ved liten sørlandsby) tar samme ærend max 10-15 minutter. Legg til bompenger og parkeringskostnader i Oslo. Pluss masse stress.

7 Likes

Denne diskusjonen har jeg på jobben ca en gang i måneden. Bor i Oslo, jobber i Lillestrøm med kollegaer all over the place irundt. De som ikke bor i Oslo kan ikke skjønne hvorfor man ønsker å bo der. Dyrt, masete, farlig(!) etc. Så det koker ned til preferanser, som naturlig nok forandrer seg med tiden og situasjonen.

5 Likes

Absolutt. Har bodd i Oslo nesten hele livet. Konge når man er ung, nesten ingen fordeler lenger når man blir eldre og har andre behov.

Bull 2-roms, bear større leiligheter.

2 Likes

Hadde vært artig å se en graf på gjennomsnittlig kvadratmeterpris sett mot gjennomsnittlig arb.inntekt de siste 40 årene i Oslo

3 Likes

Den grafen får ikke plass på arket lenger

Nja. Den gjør nok det. Denne er fra 2019, men synes den er fin - viser forhold til disponibel inntekt. Noen som har en oppdatert versjon?

4 Likes

Denne er oppdatert fra desember 2021 (Pengepolitisk rapport fra NB)

1 Like

6.7% opp i januar på landsbasis.

1 Like

Hva tenker dere om hyttemarketed ca time-halvannen fra Oslo? Har vært på utkikk men med stigende renter og strøm så har vi avventet litt. Kan sikkert avvente lenger nå, nå som corona er på hell (tvi tvi).

I retning Hønefoss har du både Norefjell om du er ute etter gode alpint- og sosiale muligheter, men også Vikerfjell om du er ute etter langrenn og generelt roligere omgivelser.

Det har blitt bygd en del vei i denne retningen i det siste og om noen år blir veien over Sollihøgda lagt i tunnel. Norefjell er riktignok allerede veldig kjent og populært, men jeg tror de to nevnte fjell vil bli enda mer populært for Oslofolk i årene som kommer.

Hvilken betydning det har for hytteprisene der tør jeg ikke spå noe om. Er så mange faktorer som spiller inn når det gjelder hyttemarkedet

2 Likes

Hva slags hytte ser du etter? Bading? Langrenn? Fjelltur? Alpint? :slight_smile:

Tenkte mer generelt siden folk postet boligprisprognoser. Alt utenom alpint egentlig, men ikke nødvendigvis alt rett ved.

1 Like

Hyttemarkedet eller bolig?:sweat_smile:

Bolig. Se avisene :grinning:

Sjekket området i nærheten som jeg ville kjøpt i (Blefjell) og det var kun dritdyre hytter eller hytter uten vann/strøm til salgs. Tenker at etterspørselen er fortsatt vesentlig høyere enn tilbudet.

Våldsamt

1 Like