Det har seg slik at kundegrunnlaget er større i de områder der befolkningstettheten er høyere. Da finnes det grobunn for blant annet butikker, kulturliv, infrastruktur og uteliv som ikke ville vært lønnsomt steder der kundegrunnlaget er mindre. Det finnes f.eks. ikke T-bane i Fitjar meg bekjent.
Nei på ingen måte.
Her kunne jeg ikke vært mer uenig. Byen har blitt mye penere med årene spesielt takket utbyggingen mot sjøen, e18 i tunnel og gentrifisering av shabby områder.
Det vil de helt sikkert, men jeg er altså av den oppfatning at dere er så få at det ikke vil være utslagsgivende for boligprisene i Oslo i årene som kommer. Det vil ikke være mange nok hjemmekontorister til å veie opp for den udugelig trege utbyggingstakten.
Boligprisfallet vi har sett skyldes korsiktige covideffekter (stor grad av hjemmekontor, fraflytting), samt økende renter. Med de underliggende faktorene: for få nye boliger år etter år, vedvarende lave renter på lang sikt, en sektor som er “too big to fail” og megatrenden urbanisering så forventer jeg videre vekst i årene fremover selv om vi nok tar et års pause inntil vi ser inflasjonen dempe seg.