Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja, med mindre den ligger i Kirkeveien.

2 Likes

Hjemmesiden ser seriøs ut og Dagens Næringsliv har skrevet et par artikler om dem, og selskapet virker seriøst og lovende.

Som flere andre her er inne på så ligger nok risikoen ved å bruke dem bare i å miste potensiell oppside for en attraktiv leilighet, men det bør jo ikke være fare for å bli lurt.
Selv tror jeg ikke dem har urent mel i posen og at selskapet er stuerent.

Sånn sett tenker jeg det kan være verdt å be om et tilbud.
Det skader i hvert fall ikke å be om et tilbud - i verste fall kan du bare takke pent nei og ta det gjennom vanlig megler.

Jeg er i utgangspunktet enig med dette og ville nok selv tatt salget gjennom vanlig megler.
Men jeg ser poenget med hvor enkelt og greit det virker med boligsalg gjennom Solgt.no.
Enkelt og tidsbesparende.

Men jeg er nysgjerrig på hva du, @bamse , synes om selskapets pålitelighet og seriøsitet?
Anser deg for å være blant dem med mest peiling her inne, men kan ikke se du har kommentert noe rundt dette og det hadde vært interessant å vite ditt syn på det.

Jeg har alltid blitt veldig positivt overrasket etter budgivning og ville nok fått mye dårligere gevinst ved å bruke en slik tjeneste. Finn deg en flink megler i stedet

3 Likes

Jeg har aldri brukt dem. Derfor valgte jeg å ikke uttale meg. Jeg har solgt mange leiligheter i Oslo siden 2017 og har alltid brukt samme megler som jeg kjenner godt. Små leiligheter er svært enkle å selge hvis ikke beliggenheten er veldig dårlig. Tipper den er solgt dagen etter siste visning og at selger sitter igjen med et stort smil.

2 Likes

Jeg har ikke brukt dem, og har ikke kjennskap til dem utover noen avisartikler osv.

Men det er vel slik at du kan få et uforpliktende bud av dem?

Mitt tips er at du benytter deg av dette, kommer tilbake til denne tråden og presenterer tilbudet du har fått.

Spørsmålet er om du er villig til å få lavere pris for leiligheten for å bli kvitt den raskest mulig?

En slik leilighet du beskriver er ofte meget lettsolgt, og da ser jeg ingen grunn til å ikke prøve den i markedet.

Selger smiler helt til han skal kjøpe ny leilighet som har gått opp tilsvarende mye eller mer?

Vinner man noensinne med mindre man tar gevinsten og flytter på landet™ eller utlandet?

Der har du et poeng :slight_smile:
Men sjelden lurt å selge for mindre enn det markedet er villig til å gi.

Vinner man noensinne ?
Tror de beste tidene i eiendom er bak oss (rentene har falt og vil snu oppover igjen).
Man kan jo kjøpe flere eller større hvis anledningen byr seg igjen, og deretter “vinne” ved å selge seg ned igjen senere.
Politisk er stemningen nå å gjøre det vanskeligere for “boligspekulanter”, dessverre. Jeg tror alle taper på det på lang sikt.

2 Likes

Du lurer deg selv om du går for en slik tjeneste og går glipp av potensiell oppside. Du kommer til å tiltrekke deg gribber og folk som ønsker å utnytte en uerfaren selger for å få en billig salg. Du kommer til å bruke masse tid på feil folk osv. Det KAN gå greit, og kanskje kan du gjøre jobben bedre enn en megler på første forsøk, men sjansen er stor for at du ikke vet hvordan du skal trekke høyere bud ut av en budgiver. Som absolutt er noe en god megler vil få til. Selv bare ved en budgiver. Det er ditt valg, trolig kan du finne en sulten megler som allerede har lært en del og som fortsatt er på hugget, til å gi deg en god pris. Markedsføringen du betaler for har også noe å si, selv om finn har mesteparten av markedet er det overraskende hvor mange som kjøper bolig på impuls(!) Ikke glem heller at noen kjøpere vil være skeptiske til å kjøpe direkte av privatperson. Lykke til med salget :slight_smile:

Jeg lurer litt på om engsteligheten gjør at du vegrer deg for å velge mellom meglere. Men da lurer eg også på hvordan jobben du gjør blir ovenfor budgivere osv. Å bare belage seg på sms budgivning er 100% å tape potensiell gevinst.

1 Like

I motsetning til mange her inne så tror jeg ikke fraflyttingen vil vedvare, den er kun en midlertidig effekt av covid. Jeg kan ikke tenke meg at covid skal klare å permanent stanse en megatrend som urbaniseringen jo er. Jeg tror at andelen som bor i byene og som ønsker å flytte ut og veksle mellom hjemmekontor og pendling vil falle i takt med at samfunnet åpnes igjen og ting normaliseres.

I mellomtiden bygges det fortsatt alt for lite i Oslo. Om vi ikke får noe prisoppgang i år så legges i det minste grunnlaget for en heftig rekyl i de kommende årene.

1 Like

Om det er noen her inne som kjenner andre markeder enn Oslo så hadde det vært veldig kjekt å høre deres tanker. Jeg skriver om Oslo ettersom det er det markedet jeg kjenner best og det er her jeg bor. Men det hadde vært veldig interessant å høre om markedet f.eks. i Tromsø.

Så du har ikke noen tro på megatrenden hjemmekontor?

Jeg bor forresten i en småby. Det tar meg 1:20 fra jeg drar hjemmefra før jeg er midt i Oslo. Det hadde ikke vært noe problem å jobbe tre dager hjemme og to dager på kontor. Pendletiden kunne jeg brukt til å jobbe.

Stemmer, jeg tror det er først og fremst er et covid meme og dermed kortlevd.

Det har absolutt sine fordeler med hjemmekontor, enig i det.

Min oppfatning om Oslo nå er at 2-roms går bra fortsatt men at 3 og 4-roms er veldig seigt. Vet om 4 stykker som sliter med å få solgt disse. Solgte nylig selv også, det ble ingen fest på tross av god beliggenhet og veldig god standard.

Jeg tror Oslo i forsterkende grad blir en by for unge voksne som bor alene/par uten barn. Familier tror jeg i større grad flytter ut som følge av mulighetene som har oppstått med hjemmekontor. Hvorfor ha så høye bokostnader i Oslo når du kan beholde Oslo-lønna og bo billigere et annet sted?

Sleng inn i miksen at antall sekundærboliger er kraftig på vei ned og dermed øker tilbudet.

2 Likes

Hvordan ble kvm prisen i forhold til gjennomsnittlig kvm-pris i områdene dere solgte? Det er ventet flere rentehevinger og i tillegg er det fortsatt mye covid-restriksjoner som begrenser byens tilbud/sosiale arena, ikke akuratt oppskriften på en boligprisfest hehe.

Fordi de høye bokostnadene gir deg muligheter og tilbud som du ikke finner i områder med lave bokostnader.

Det har i tillegg vært en heftig prisoppgang i de omkringliggende områdene som Asker, Bærum, Ski og Lillestrøm, så skal man ha lave bokostnader må man flytte enda lenger vekk og man får dermed et enda dårligere tilbud av tjenester. Da blir man gjerne helt avhengig av bil i hverdagen med de kostnader som dette medfører.

1 Like

Hvilke muligheter og tilbud har Oslo som man ikke har andre steder, bortsett fra teater ?
Oslo mangler mye som man kan få andre steder. Fred og ro, natur uten å gå i kø. Rent sjøvann og mindre stress. Alt tar lengre tid i Oslo. Det var en fin by til 1990-årene. Nå er det for mye folk og for masete synes jeg.
Tror som Christian at mange vil foretrekke hjemmekontor og bo andre steder.

3 Likes

Tja, jeg bor ikke i Oslo og har barnehagen 250m borte, fireårigen kan løpe hjem mens jeg følger toåringen. Barneskolen er 7 min å gå unna, jobben 17 min å gå. Sykehus, lege, tannlege, alt er mellom huset og det jeg jobber. Er jeg ute på kvelden kan jeg gå hjem. Kjøpte hus til 6,15 i 2018 på 240m2, leier ut 70m2 for 9500 i måneden. Kort sagt, veldig praktisk for meg som har tre barn på 2, 4 og 8. Barneskolen er i et topp moderne bygg, med to eller tre paralellklasser. Bak skolen ligger det en stor skog som de bruker mye, spesielt i førsteklasse. Også er det fint turterreng for meg på kvelden. Jeg har 25 min å kjøre for å slappe av på ski her.

Lurer på hvor i Oslo jeg hadde fått det tilbudet? Lønningene ligger kanskje 5-10% bak Oslo, men med mye lavere kostnader.

7 Likes

Gikk rett over snittet for bydelen. Men standard er en god del bedre enn snittet. Dog er kvm-prisene litt veiledende da mindre leiligheter drar snittet opp og, mens jeg solgte en som var stor.

Hvilke muligheter er dette?

Dette vannes i større grad ut i takt med at folk som tidligere jobbet på kontor i Oslo nå kan jobbe hjemmefra (men lønnen forblir lik).

1 Like

Det er en god del greier, så det er jo en avveining. Spesielt på kultur og underholdningsfronten er det mye mer i Oslo. Det er ikke akkurat langt unna da, er 10 min å gå til toget og 1:13 med tog.