Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

HMA er laaaangt unna å ha 50 % riktig da…

2 Likes

Dette er galskap

1 Like

Tja, han mener vel sitt om andre ting enn prisnedgang òg. :slight_smile:
Jeg tror folk misliker “miserne” som ofte snakker om risikoen for prisnedgang i tide og utide på grunn av “shoot the messenger”-effekten. Artikkelen viser jo tydelig at han ikke ønsker seg økonomisk apokalypse gjennom boligkollaps, det gjør jo de færreste, minst av alt seniorøkonomer, men at det fint kan skje. Når positivistene får høre dette blir de sinte, for hvorfor i all verden skulle prisene gå ned, og flommer over av argumenter for hvorfor tallene bare skal gå oppover, herunder høy innvandring, lav boligbygging, dyrere materialkostnader, lave renter, trust the FED, etc etc.

1 Like

Får han rett og det blir boligprisfall slår det mye hardere nå pga mange har gearet opp hytta og utleieleilighet, kausjonert for barn osv.
det vil i så fall være i Oslo det biter mest siden prisnivået der ikke harmonerer med norske lønninger lenger og prisøkningene er så kraftige at gjeldsbetjeningenevnen blir mye dårligere.
Mange andre byer (topp10 i Norge) har hatt elendig boligmarked for et par år siden og der er det enda faktisk mulig for «folk flest» å kjøpe enebolig.

5 Likes

Jeg har tidligere vært inne på at politikerene har offret ett marked (leiemarkedet) for å hjelpe et annet marked (eiemarkedet):

Brukeren “Boff” på HO fører jevnlig en oversikt over antall boliger til leie/ønskes leid i Oslo. Vet ikke om du har en bruker her Boff, men jeg håper det er greit at jeg legger det ut.

Nå ser det ut som det begynner å stramme seg til skikkelig i leiemarkedet. Av det jeg kan se har det ikke vært strammere siden 2012 (med mindre jeg har oversett noe).

6 Likes

Forventningene er på samme nivå som ved starten på et tredve år langt bullmarked? :see_no_evil:

6 Likes

Det er jo ganske interessant.

Tror ikke den gemene hop har tatt innover seg at inflasjonen vil spise opp huslånene våres og sende prisen på nye boliger videre oppover

4 Likes

Si det til folkene i 87 som trodde prisene ville følge inflasjonen

5 Likes

Sier det til 70-talls folkene

Så hva gjør en da med tilgjengelig kapital;

Betale ned lånet?
Sette pengene i lange renter?
Kjøpe bank-aksjer?
Kjøpe gull?
Kjøpe eiendom med potetland og en liten sjark så en kan fikse egen middag?

4 Likes

Jeg holder mye cash, mye PM/gruver, en del bear, noen langsiktige aksjer og litt lange amerikanske statsobligasjoner. Betaler ned lånet ganske aggressivt på 10 år, men vil ikke låse pengene ved å betale ned alt i dag. Tenker at totalen blir ok

Det man ønsker er å ha mye kapital/likvide midler å gå inn med etter en korreksjon eller bear market

4 Likes

Dyrere byggmaterialer vil også gjøre at ferdig bygde hus kan gå opp i pris. De har jo allerede de materialene som kreves…

Husbyggere derimot tror jeg vil presses i begge ender. Mindre salg og mindre marginer pga dyre materialer.

1 Like

Hvilket boligmarked og hvilken tidshorisont?

Dette gir jo også godt press på bruktboligpriser, da folk heller kjøper brukt enn svindyre nybygg:)

1 Like

Verden og finansmarkedet er helt likt i dag som i 87😉 Jeg skal bli ordentlig krakkelakkbjørn jeg også hvis vi får en høy arbeidsløshet her til lands, foreløpig er jeg lite bekymret ang. boligmarkedet for Oslo.

2 Likes

Ingen trodde at det skulle bli dramatisk den gangen heller. Men på bunnen pleier pessimismen ta seg opp kraftig

2 Likes

Jeg ønsker deg lykke til med å treffe bunnen👍🏻

Edit: Dette er ikke sarkastisk ment

3 Likes

Har vel ikke vært mer pessimisme i markedet siden 2008/2009. Men du tenker kanskje på andre parametre?

Dette fanges opp i tall dersom man ser på antall kvm pr. capita. Og det har økt kontinuerlig siden bunnen for 30 år siden. På tross av at hver kvadratmeter altså har blitt dramatisk mye dyrere.

3 Likes

Det samme kan man si om flere ting.

Nå har folk dårlig råd, eller er på vei til å få dårlig råd.

Likevel stiger prisene på drivstoff, strøm, olje, gass, laks, metaller/mineraler, flyreiser, hotellopphold.

Burde vel snart falle iom folk får dårligere råd, men tviler på det gitt…

Så da må folk begynne å prioritere hardere hva de skal bruke penger på.
Ferie, reiser, flyturer, laks, restaurantbesøk, alkohol, drivstoff/bom/p-avgifter og sånne ting kan man jo begynne med å kutte i.

Men hvordan klare å få boligprisene ned all den tid innsatsfaktorene stiger voldsomt i pris samtidig som det er stor boligmangel?
Jeg skjønner bare ikke hvordan eiendomsprisene skal falle med 20% eller mer fordi renta skal opp til 2%

2 Likes