Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Du har tilbudsdrevet inflasjon, og så har du etterspørseldrevet inflasjon. Boligprisene er i all vesentlighet definert av det siste, og i veldig liten grad av dagens byggekostnader. Mens det du ellers nevner så til de grader er det første i dag. Og hva som skjedde med kostnadene i oljebransjen etter finanskrisen kan nok tenkes å være et skrekkens eksempel for en nå dekadent byggebransje.

4 Likes

Anbefaler deg å se “The Big Short” og/eller sette deg litt inn i finanskrisen i 2008.

1 Like

Jeg holder en knapp på at psykologi kommer til å spille en stor rolle når alt blir dyrere, usikkerhet globalt, renta øker og enda høyere påslag for nye lån grunnet renteøkning og høyere levekostnader vil virke dempende.

1 Like

Jeg har gjort det.
Vi er da absolutt ikke der nå.

Tror du det er gitt fullt av råtne huslån til folk som ikke burde få lån, slik at folk bare forlater boligene sine og banker kollapser om renta går til 2%?

Er på tur til å bli mange paranoide permabjørner her inne nå føler jeg. Som bare ser på historien og forventer den skal gjenta seg.

2 Likes

Markedet vil neppe kollapse på samme måte, men tror ikke det skal veldig mye mer til før folk begynner å selge boligene sine og se etter noe billigere. Og hvis/når det først kommer en overflod av boliger ut på markedet så vil det sette i gang en negativ spiral.

2 Likes

I vesentlig motsetning til USA, så blir du ikke gjeldfri i Norge om du gir hele pantet ditt til banken.

Når folk får doblet renteutgiftene sine, så merkes nok det på etterspørselen etter kvadratmeter.

7 Likes

Med et lån på 6m, 25 års nedbetaling, så øker månedlige utgifter fra 25k til 31k før skatt når renten går fra 2% til 4%. Så rundt 5k/mnd for et par. Eller 2500kr /mnd pr pers :stuck_out_tongue:

4 Likes

Tok allikevel ikke så mange år før man var i pluss igjen om man kjøpte på topp i 2008? Selv spekulerer jeg ikke i bolig, men å prøve å time både det og makro er nok bortkastet tid.

4 Likes

Ja, jeg skrev kun renteutgift. Og det er mange som bare betaler det i Norge i dag. Særlig om man hensynstar hvordan rammelån i praksis fungerer for mange husholdninger.

4 Likes

Jeg er heldigvis ikke investert i svindyre kvm i Oslo.
Men ser den at flere der nok vil ønske å flytte ut på landet istedenfor å skulle bo på Grünerløkka.
Får jo veldig mye mer for pengene et stykke utenfor byen, så da vil man kanskje kunne få et prisfall i Oslo nå utbudet der øker betraktelig.

Så vil det heller bli et prispress på boliger utenfor Oslo da

2 Likes

Legg på ekstrem økning i utgifter til strøm, mat, bensin etc. så begynner man virkelig å snakke.

3 Likes

Ikke så rart at prisene kom tilbake når løsningen man valgte for krisen var å trykke x antall fantasilliarder.

Men nå er vi ved veis ende når det kommer til den løsningen.

1 Like

Ja, den som lever får se :slight_smile:
Du ser jo det dipper tidligere i chartet også, men synes trenden er ganske tydelig. Så med mindre man skal flytte i telt eller hjem til mor må man nok bare leve med at det svinger.

2 Likes

Trenden er tydelig - jo mer penger man trykker, jo mer stiger prisene. Ref. utviklingen fra 2020.

Men hva skjer når man slutter å trykke penger?

2 Likes

Tur att strömmen är billig imorgon då så folk har råd att betala räntehöjning

1 Like

Folk tror at alt kan stige til himmelen, men jeg skal love deg at vi har vært på toppen nå, med unntak av hvis Fed printer mer.

Vem lovar du ? Mig ?

  1. November 2008

Flere år med boligkrise

(DN.no) Ekspertene mener vi må være forberedt på boligprisfall i flere år fremover

Vi er langt unna denne type pessimisme

2 Likes

I følge hvilken måling da tenker du? I Norge, eller internasjonalt, hvem har gjennomført målingen?

Bokstavelig talt bunnen TOPKEK

5 Likes