Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Morsomt å se i etterkant hvordan “ekspertene” stort sett har feil i det aller meste.

3 Likes

Utleiemarkedet vil helt klart styrke seg framover tror jeg dersom flere ikke har råd til å eie, eller få lån om de ikke tåler stresstesten med pluss 5% rente.

4 Likes

Som han gjøken i CNBC, husker ikke navnet, men hvis jeg sier han som skriker og skjærer grimaser så vet du hvem jeg mener. Er et fond som gjør 100% det motsatte av det han (Kramer?) anbefaler. Fondet er opp 14% årlig :grinning:

3 Likes

Jeg har en helt annen tolkning.

Når du kikker i bakspeilet så misser du en vesentlig ting, eller egentlig to ting.

Nå, 35 år etter har Norge en gigantisk pengebinge i form av oljefondet. På toppen av dette har vi også en vanvittig cashflow fra olje og gass hvor investeringene er unnagjort.

I tillegg så har vi ikke en demografi som underbygger narrativet om høye renter, og det gjelder hele vesten. Og tilsynelatende er mye av produktivitetsveksten tatt ut av økonomien. Bare se på de lange rentene, de går mot null.

Vi har ikke råd til å la boligmarkedet gå under, og derfor er også handlingsrommet i form av renteoppgang begrenset.

7 Likes

Dette er en megatrend drevet av individualismen.

Jeg tviler sterkt på at den vestlige verden går over til store familiehusholdninger og kollektivisme pga av at renten går fra 0 til 2-3%.

Denne trenden har jo pågått i flere tiår hvor renten har vært mye høyere og kjøpekraften vesentlig lavere.

3 Likes

Jim Cramer ja. USA sitt svar på HMA.

2 Likes

https://warwick.ac.uk/newsandevents/knowledgecentre/business/finance/interestrates/

https://www.ft.com/content/3f199380-3d78-44bb-b856-4a0e3214c741

#Demographics mean the fall in interest rates is far from over

2 Likes

Hvorfor øker befolkingen i Norge?

Stikkordet er folkevandringer. Og den trenden tror jeg ikke snur med det første

3 Likes

Gode spørsmål, helt klart.

Jeg vet ikke, men så lenge den norske stat fores med cash fra salg av olje og gass, pluss tilskudd fra oljefondet, så kommer dette til å holde hjulene ilandet i gang.

Får vi dårlige tider setter staten i gang med «motkonjunkturpolitikk», og økonomien vil gå godt.

Men bolig står så sterkt i Norge, så tror heller vi vil se større nedgang i reiseliv, turisme, hyttebygging og annet luksusforbruk.

Det sagt, kan godt være vi får et fall i boligprisene fremover. Men jeg mener at det mange ting som kan tale for oppgang også.

En ting er sikkert, det blir spennende å følge utviklingen!:+1:

5 Likes

Interessant diskusjon generelt, når det gjelder dette har det vel ikke så mye å si om de kjøper selv eller om andre kjøper for dem, det som betyr noe er at det vil påvirke prisene; både leiepriser og boligpriser. Det er veldig lav arbeidsledighet i Norge nå, så det tiltrekker nok betalingsvillige utlendinger enten det gjelder kjøp eller leie.

3 Likes

Kan også være prioriteringer over statsbudsjett eller unntak fra oljepengebruk pga. krise. Ser uansett ikke hvordan du velger å bruke denne grunnen til å senke boligpriser, når det mest sannsynlig er neglisjerbart eller positivt for økte priser.

Det var logikken i det siste i det du skrev som jeg ikke helt så som en realistisk konsekvens.
Om stat eller kommune må kjøpe eiendom, så har det gitt økt etterspørsel og pris, kan ikke huske at skatten økte noe sist det skjedde.

Ja, men spørsmålet her er hvordan det påvirker boligmarkedet?

Politikere prioriterer ned noe, det har de gjort ved tidligere kriser, sånn er det. Å øke skatt er vel heller uvanlig.

Kostnader på nybygg stiger som følge av økte energipriser , lønninger og priser på andre innsatsfaktorer. Dette er med på å holde prisene på brukte boliger oppe. Nye leilighet i Bergen sentrum prises nå sjelden under 100k pr m2. Konsekvensen er stimulering /økning priser på bruktboliger . Kan ikke se at dette endrer seg vesentlig de nærmeste årene

2 Likes

Du må huske det er som på børsen; @zappa66 sier det er marginalaksjene som styrer selskapsverdien. :smirk:

Så hvis det offentlige begynner å handle litt trenger det ikke bety allverden, du må huske at om Oslo Kommune har store budsjetter.

1 Like

Det begynner vel å rette seg med prisene på energi, de tok vel over energiselskap for en tid siden? Fjernvarme og nettleie bør vel føre til massive utbytter fremover?

Edit: tenkte på Hafslund, så eier de vel også fjernvarmen (les:monopol)

Ganske ferske tall, kom 19.mai. Jeg har regnet ut befolkningsvekst i absolutte tall og i prosentvis vekst. Overraskende lave tall for Bærum synes jeg.

Edit: Tall fra hele Norge:

Edit 2: Tall fra de største kommunene (stjålet fra en annen bruker på et annet forum :shushing_face:):

stjålet

5 Likes

Trodde store folkemengder flytta fra Oslo for å sitte i et grendestrøk på hjemmekontor i grilldress😅 Det er jo slik media har fremstilt /spådd situasjonen under og etter pandemien.

Kan bli trangt i både leie- og eiemarkedet når arbeidsinnvandringen tiltar igjen også. For behovet for arbeidskraft er stort i Oslo.

6 Likes

Den lave arbeidsledigheten gjør meg optimistisk både for boligpriser og at vi unngår resesjon :crossed_fingers:

3 Likes

Arbeidsledigheten har vel basically alltid vært svært lav i forkant av en resesjon? :see_no_evil:

8 Likes