Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

En øyeåpner det jeg har lest her inne om hvordan skatten på sekundærboliger slår inn for utleiere.
Selv har jeg talt litt på knappene om jeg skal selge leiligheten i Oslo eller leie den ut.
Den er verdt ca 6 mill og siden jeg vil ha stabile leietagere så har jeg satt opp en forsiktig leiepris på 15.000 i mnd. Jeg tenkte 15.000 x 12 = 180.000 minus 22% skatt = 140.000 netto.
MEN - når jeg så regner inn formueskatten så er den på 51.000 kroner i året.
Ta med alt annet av utgifter, stress og styr (og ikke for å glemme potensiell skattegevinst ved salg siden jeg har hatt en god verdiøkning over 15 år) så er det for stor risiko med å leie ut.

Man lærer stadig:)

8 Likes

Du får også rentedradrag samt du kan trekke fra kostnader som felleskost, strøm, møbler osv før du regner ut skattbar gevinst.

Men siden du har eid i 15 år så er det jo en bedydelig verdistigning her som hadde utløst en voldsom skatt dersom du solgte den igjen etter noen år med utleie, så jeg hadde nok realisert den gevinsten skattefritt og heller sett etter noe annet du kan leie ut til omtrent samme pris. Synes for øvrig 15.000/mnd hørtes veldig lite ut for en eiendom til 6 mill, det er jo en yield på 3% brutto bare.

6 Likes

For dere som sitter med store, urealiserte gevinster i utleieleiligheter:
Vurderer dere å bo i leiligheten 1 år for å ikke betale skatt på gevinst når dere selger den?

Det er jo fort snakk om både en og to årslønner i spart skatt når en har eid så lenge som du har…

6 Likes

Jeg flyttet tilbake i et år for å slippe nettopp det. Er snakk om så mye penger at det synes jeg det er verdt.

7 Likes

Helt enig, om man har mulighet hadde jeg gjort det samme. Kommer vel ann på familie situasjonen til den enkelte :stuck_out_tongue:

I @anon13721814 sitt tilfelle blir det drøye summer om han velger å skatte.

Syns tidspunktet nå er perfekt. Godt med trøkk i markedet og mangel på leiligheter.

2 Likes

Det var jo tanken. Men samtidig - hver enkelt er det å få til i praksis?
La oss si at man må selge fordi man har funnet drømmestedet i Spania og trenger penger, eller funnet en ny samboer et annet sted i landet. Legg så til at skatteetaten følger dette med gevinst på bolig med argusøyne. Jeg er redd det er lettere sagt enn gjort å flytter midlertidig ett år.

Edit: jeg kjøpte for 2 millioner i 2004, kan kan regne ca 6 millioner idag. Gevisnt på 4 millioner og 22% skatt = 880.000 kroner.
Det skal leies ut noen år for å dekke den skatteregningen :slight_smile:

4 Likes

Har du ~600’ i året er det 2 års inntekt etter skatt…

1 Like

Denne ble solgt for 7,7 i 2018
En dobling på 4 år
7 mill rett i foret hvis den blir solgt til prisantydning. Det er passe crazy

1 Like

På toppene av syklusene er det ofte slik at folk tjener mer på spekulasjon enn på å jobbe. Men ettersom verden ikke kan leve bare av spekulasjon, vi må produsere også, kommer nedturen.
Boliger har steget mer eller mindre kontinuerlig i 30 år, men kanskje aksjemarkedet i det minste er nær toppen for denne gang ?

4 Likes

Heftig!

Hadde jeg vært boliginvestor nå hadde jeg satset på randsonen av Oslo nå. De høye prisene i Oslo sentrum må jo smitte over på områdene rundt byen etter hvert

1 Like

Ja tipper også mange steder i groruddalen like ved t bane stopp blir mer og mer aktuelle
Ligger jo rett ved marka også

1 Like

De løper ned visninger på Tveita nå. 10-15 minutter fra Jernbanetorget med tbane så det er jo blant det nærmeste du kommer sentrum i Groruddalen. I deler av Bjerke er det allerede dyrt, og dette smitter jo også videre utover i dalen.

3 Likes

Kan ha vært noe fellesgjeld som har blitt betalt ned i mellomtiden?

Uke 33 starter med 1581 brukte og 1015 nye

Tilsvarende uke i 2021:

Denne uken starter med 1683 brukte og 916 nye

2020:

Samme tid ifjor. 1742 brukte og 1185 nye

1 Like

Tror ikke det, det er bare så vilt i det området. Ca samme tid, eller 1 år senere, så jeg på en leilighet med tilnærmet fri utsikt i i Barcode. Rundt 65 kvm for ca 6,5
I dag går den rundt 10 tror jeg

Fattet ikke at man har såå lyst til å bo i det området. Velger heller etablerte koselige byområder for halv pris. Selv hvis prisene hadde vært de samme hadde jeg valgt det. Men det er trivelig med dagsturer til Bjørvika, for all del

2 Likes

Helt drøy avkastning isåfall!

Den ble nok kjøpt på prospekt rundt 2015 til 7,7mill. Men innbetalingen og selve kjøpet ble ikke registrert før i 2018.

1 Like

Aha ok. Bra avkastning på 7 år også da

1 Like

Poenget ditt står seg da, jeg ville bare presisere, du betaler vel bare 10% på prospekt og resten ved overtagelse? Men 7,7mill i 2015 var ganske heftig for en slik leilighet.

1 Like

Er litt enig, og jeg valgte selv å flytte til et etablert område selv om jeg kunne kjøpt noe fint i Bjørvika.
Når det er sagt så tror jeg ikke det er mange år til du vil skifte mening. Akuratt nå er det veldig dårlig forbindelse melllom Barcode/Bispekilen og Sørenga pga. byggeplassen for Vannkunsten Syd + Clemenskvartalet sperrer for allmennheten. Men det er ikke mange år til det røde området i bildet under er ferdigbygget, her skal det flytte inn en del mennesker. I tillegg kommer det en forlengelse av Barcode med 3 store kontorbygg (markert i blått).

På litt lengre sikt kommer Grønlikaia (markert i gult) med 3000 arbeidsplasser og 1500 boliger.

Alt dette vil føre til økt tilstrømning av mennesker mot Bispevika/Barcode og jeg tror det blir rimelig bra trykk der når Grønlikaia bygges ut.