Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Tilbudet blir mindre hvis utleiere velger å selge.
Mange velger å selge når salgsverdien har steget og inntektene har falt pga økt skatt.

4 Likes

Markedet blir også mindre hvis en utleiebolig blir kjøpt opp av noen som leier.

Problemet er jo at det er flere som vil bo i byene enn det er boliger til.

Man kan enten se på det som et problem med regulering av boligbygging eller som at det er gjort for lite for å gjøre det attraktivt å bo utenfor de store byene.

3 Likes

Men problemet med manglende tomter og regulering har vi snakket om i årevis. Leieprisene lå i ro. Så satte de opp skattene og leieprisene steg. Er det ikke så?

3 Likes

Nei, leieprisene har gått opp, bare mindre under covid-19. Da var det mye færre fremmedarbeidere, så det var vanskeligere å få leid ut. I mellomtiden har leiligheter blitt flyttet til kjøpe og bo selv markedet. Når ting åpner opp igjen kommer fremmedarbeiderne tilbake, men det er ikke blitt bygget nok, så nå får man oppgangen.

2 Likes

– Boligprodusentene har ikke målt lavere salg og igangsetting for juni måned siden vi begynte med månedlige registreringer i 2010, sier Hiim i en pressemelding.

8 Likes

Btw, så har Norge nå laveste arbeidsledighet siden 2008, noe som setter press på boligmarkedet.

1 Like

Og sist inflasjonen var så høy som nå så gikk boliglånsrenta opp til 14%. Mange som solgte med betydelige tap på den tiden, MEN man kjøper og selger i samme marked. De som vil lide mest er de som kjøper i månedene før og må selge, over flere år så vil prisene stige uansett, og verdien av lånet synke med inflasjon.

1 Like

Satt rent tilfeldig med noen fra firmaets kontorer i Vancouver i dag, ble rent nysgjerrig på hvordan de så på dette fra innsiden.

Var svært lite lokalt stress bortsett fra ansatte i byggebransjen. Prisene på eiendom hadde 20% margin før de var på samme nivå som for ett år siden i følge dem, noe de så på som en sunn korreksjon. At nyboligsalget faller var en ren sammenheng med økte råvarepriser i følge dem.

Media overdriver voldsomt som vanlig.

2 Likes

Myste litt på denne mtp utleie.
Gikk 120K over prisant etter 8 dager på Finn - 3,92 mill (81,7/m2)
Får satse på at det kommer nye muligheter når renten har økt 1% ila høsten…

Har du vurdert litt større leiligheter for utleie til bokollektiv mer sentralt enn Ski?
Hvis du finner en leilighet på 70-80 kvm til 3 (helst 4) får du bedre avkastning. De minste leilighetene er dyre.
Min erfaring er at bokollektiv kan rusle og gå i mange år, uten tilsyn. Hvis 1 av dem flytter finner de en ny leietager selv, uten tap av husleie.

4 Likes

Tusen takk for interessant innspill @bamse :star_struck:
Kanskje noe større i Ski kan funke.
Snart åpner Follobanen, og da tar toget bare 11 min til Oslo S.
Blir da ganske fin beliggenhet både ift Oslo og NMBU + +
Oslo blir nok for dyrt for meg.

3 Likes

Sweet spot er 4-roms til liten vennegjeng på 3 som holder hverandre litt i ørene :wink:

Klarer man 24" i utleie og kjøper for under 5m, har man en OK avkastning i tillegg til en selvfinansierende lottokupong til evt. prisstigning.

4 Likes

Det kommer alltid nye sjanser! En stor utleieleilighet for et kollektiv nærme togstasjonen i Ski klinger godt i mine ører.

2 Likes

Ca 12000 for å leie en 2 roms i Ski sentrum, kan det stemme ? Hvor mye mer for 3 roms?

12-13K for 2 roms stemmer bra.
3 roms ligger rundt 16-17K tenker jeg.
Ligger bare én ute nå:

Hva tror dere om boplikt i Oslo? Kommer det til å bli en realitet?

1 Like

Hvor stor del av norsk kjerneinflasjon står anlegg- og byggebransjen for ?

“Det er igangsatt bygging av 31 prosent færre nye boliger i juni i år mot fjoråret.”

Da spises det kraftig av ordrereserver og det er bare snakk om tid før dette kan få store ringvirkninger for Ola Dunk rundt om i norge.

Slikt fører vel med seg økt strømstøtte(makspris) og mindre hissig oppgang i renter - siden det er vanlige folks tur :wink:

4 Likes

Men betyr ikke det at politikerne faktisk må jobbe?

2 Likes

Noe av det bedre jeg har lest om hvorfor det er blitt trangere i leiemarkedet. Et aspekt som har kommet lite frem er risikoen det faktisk innebærer å investere med stor gearing i en sekundærbolig. Ja, vi har lang historie på at det har vært lønnsomt i lang tid nå med verdistigningen, men det er absolutt risikabelt. Jeg har solgt halvparten selv som en konsekvens av at jeg tror glanstidene med verdistigning nå er forbi - selve utleievirksomheten med dagens beskatning og renteutgifter tjener jeg tilnærmet ingenting på. Med dårligere utsikter for verdistigning også så plasserer jeg heller pengene andre steder fremover.

7 Likes