Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Lille Odda kommune hadde 1 boligblokk. Altså høyhus. Det var kommunalt eid og til studenter på skolen ved siden av. 50 år etterpå var hele bygget fortsatt i byggestandard. Og kommunen solgte bygget slik at det kunne pusses opp. Kommunen hadde ikke råd. Var ikke trivelig å bo der de siste 40 årene…

5 Likes

Man må nesten prøve å tilby mulighet for studenter til å kunne bo der hvor de får innvilget en studieplass basert på søknad på tilgjengelige studieplasser.

Eller skal vi velge å la x antall studieplasser i f.eks. Oslo stå tomme fordi man ønsker å presse studenter til å søke studieplasser på steder hvor de i utgangspunktet ikke ønsker å studere, og på steder som pt. ikke har nok studieplasser eller nok tilbud av boliger?

Jeg tenker tilbudet om hybel må tilpasses antall studieplasser. I alle år som jeg kan huske så har det alltid vært ramaskrik om mangel på bolig og høye priser, spesielt i Oslo. Til neste år snakker vi garantert om det samme.

En åpenbar løsning hadde vært at Oslo kommune ikke kjøpte opp så mange sentrumsnære leiligheter for å bosette folk som ellers ikke ville hatt økonomi til å flytte til disse adressene, og at de heller hadde satset på kjøp i randsonene.

Det tror jeg ville vært avhjelpende og utjevnende for priser, og ikke minst et stort pluss for alle de ungene som i dag vokser opp i indre Oslo.

2 Likes

Av og til er ting så sykt bakvendt. De kunne tatt opp lån, pusset opp og betalt lånet med bedre leiepris.

1 Like

Sier dessverre bare mye om mange kommuners manglende evne, vilje, og kompetanse til å drive boligforvaltning. Det går igjen over hele landet. Særlig utpreget i mindre kommuner, men mange av de større har også en vei å gå.

4 Likes

Det er ingen menneskerett å bo på Bislet. Studenter har dårligere råd enn folk som har jobbet i 30 år og det er helt rettferdig. De får heller bosette seg lenger unna. De kan studere på toget. Jeg bodde selv over 2 mil fra studiestedet.

12 Likes

Må si meg enig der. Jeg bodde ikke flott som student, standarden var litt sånn 1975 (dette var i 1999). Niesen min bor flott midt i byen og betaler deretter.

3 Likes

Canadian real estate markets are fully in a downturn and things are going to get worse before they get better. This week, Canada’s two major real estate markets reported falling home prices and sales for July. It comes as more households expect home prices to fall than rise, which hasn’t been the case in a very long time. To add another squirt of gas on this dumpster fire, BMO Capital Markets reminds us the last rate hike wasn’t even a full month ago, so it has yet to be fully reflected in the data.

Canadian Home Sales Are Falling Very Quickly

Toronto and Vancouver real estate markets tend to lead being the big two, and the picture isn’t great. Both cities have seen a sharp drop in home sales, with Toronto down 47% last month, and Vancouver 43% lower. Inventory levels have only made minor improvements, but falling sales has “balanced” the market.

:cold_face:

2 Likes

Det har ikke blitt bygget små leiligheter i sentrumsnære bydeler på over 10 år, og det skal heller ikke bygges flere slike leiligheter fremover.

Økt tilbud fører ikke til lavere priser ifølge vår byrådssekretær for byutvikling:

– Den sikrer at det ikke kun bygges små leiligheter i Oslo sentrum, og den er viktig for å sikre stabile bomiljøer og god bokvalitet. Det er kun et lite antall leiligheter som berøres av leilighetsnormen, så å fjerne den vil ikke føre til lavere boligpriser, skriver Reinvang i en e-post til E24.

Her er den nest mest populære kommentaren (akkurat nå) i kommentarfeltet på E24, økt tilbud = høyere priser hehe:

Her er en annen fin en, “dette beviser at markedet ikke fungerer” hehe. Må si politkerne spiller oss som en fele :violin:, eneste veien ut av dette faenskapet er regulering med jernhånd:

4 Likes

Hvor mange prosent korreksjon er det snakk om så langt? Korreksjoner på 10-20% er jo ikke verdens undergang så lenge folk ikke mister jobbene sine

Med slike grundige og reflekterte analyser så kan vi alle trøste oss med at de har full kontroll.

2 Likes

Jeg gikk i klassen til han Martin Nygard - jævla smart type. Kunne reflektere om hva det skulle være og hadde alltid rett også. Du skjønner skjønner ikke tilbud og etterspørsel før du kjenner psykologien bak hvordan utbyggerne bare kan øke på med profitt så mye de vil.

3 Likes

Jaha hvordan skal dette gå da? Dobbel renteheving neste uke og nå risiko for enda en dobbel igjen i september, men mest sannsynlig “bare” 0,25. Hva tenker dere?

Bør i det minste kjøle seg ned snart.

2 Likes

Noen tanker om eget marked (Oslo): Opp 3,2% i kvartalet, det er mye. Opp 3,6% siste 12mnd., det er ikke mye i det hele tatt, spesielt justert for inflasjon. Litt som du har vært inne på tidligere @Christian

Heftig prisvekst i Stavanger og Sandnes da!

@Christian

Hvis det var bare betalingsviljen som styrer hvor høye leieprisene er og ikke kostnader, hvorfor stiger strømprisen nå når det er krig og høy inflasjon?

Skulle tro at en plass å bo er viktigere eller i alle fall like viktig som strøm.

Folk har vel ikke noe høyere betalingsvilje nå enn hva de hadde før prisene steg?

Referer til vår samtale tidligere om de høye skattene var med på å holde prisveksten i leieprisene gående.

Må bare si at 32 kvm føles som mye mer enn nok for min del. Om leiligheten min hadde vært 25 eller 40 hadde det gjort liten forskjell. Men man må jo sette en grense et sted. Har man 35 kvm for en person er det plenty med plass. Skal man være to er det dog for lite, så jeg flytter med dama når vi skal flytte sammen etter hvert.

Skjønner ikke hva folk prater om når de sier leiligheter under 35 kvm ikke er “et anstendig sted å bo” :stuck_out_tongue: Nå har det blitt sånn at min verdsettes til rundt 3,7M som jeg synes er veldig høyt for 32kvm, men vet også at det ikke finnes noe liknende her som er billigere. Betalte 3,08M selv for noen år siden.

4 Likes

Jeg mener det er tilbud og etterspørsel som styrer leiepriser, ikke kostnader. Samme med strøm.

1 Like

Men prisen styrer tilbud og etterspørsel. Og skatten er en del av prisen :grinning:. Så dette henger sammen.

Men prisen utleier velger å sette, avhenger selvfølgelig av hvilke kostnader han har. Og hvilket avkastningskrav man har. Forutsetter man et marked i equilibrium mellom tilbud og etterspørsel så betyr det mest. Er det overvekt på etterspørsel eller tilbud vil betalingsvilligheten få mer å si.

Er vi kanskje inne på noe da?

3 Likes

Som utleier så jeg på hva markedet tok og beregnet min pris. Problemet i byene er dårlig match mellom tilbud og etterspørsel, så prisene presses deretter.

Det er det samme jeg tenker om 80m2 alene :sweat_smile:

6 Likes