Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Denne var veldig ekstrem, viser hva styling har å si kanskje?

Denne da?

(Betalingsvegg, men dere får med det viktigste):sweat_smile:

1 Like

Yielden i Oslo er faktisk veldig lav sammenlignet med andre områder i Norge, enklere å finne leietakere, men yielden begynner å nærme seg smertegrensen.

De som feks. kjøper for å leie ut nå kan umulig regne hjem dette uten å ende i minus etter nedbetaling av lån. Noe som ikke er spesielt langsiktig levedyktig.

Om de gjør det mindre «lukrativt» å leie ut så vil nok flere små kaste kortene og sette mulig gevinst i fond. Da vil det kun være store profesjonelle eller statlige aktører igjen. Det tror jeg vil føre til større lobyisme og være slutten på den norske boligmodelen for populære områder.

5 Likes

Ja, her er det nok noen som har forelsket seg. Trekker en del opp at den har garasjeplass og heis. Bygget derimot er forferdelig stygt. Klarte man egentlig å lage noe pent på 70-tallet? Med unntak av Olga Kurylenko da…

3 Likes

Fra HO:

Uke 32 starter med 1254 brukte og 1017 nye

I fjor:

Denne uken starter med 1430 brukte og 907 nye

Brukeren poster oppdateringer hver uke, alltid på mandags morgen på mer eller mindre samme tidspunkt.

4 Likes
3 Likes

Den beste måten å gjøre noe med den voldsomme økningen i leiepriser, er IKKE å redusere skatt på utleie, da det kun delvis vil ha en effekt på prisen, men derimot å gjøre noe med tilbudssiden. Og det mest fornuftige grepet på tilbudssiden er å bygge store mengder studentboliger. Gratis tomter til studentsamskipnader, og sett i gang storstilt bygging. Det er et kinderegg. Det er omfordelende da det sikrer tilgang til boligmarkedet for en fattigere gruppe, samt at det tar vekk presset på det øvrige markedet da det blir færre om beinet. En vinn-vinn-vinn-situasjon.

10 Likes

Er du sikker på at stat/kommune er bedre enn private til å drive business?
Eiendommene skal vedlikeholdes også. Hvorfor skal alle skatteytere betale for dette når private kan gis muligheten til å drive litt business?
Hvem yter best service til leietager,- en kommuneansatt eller en privat eier?
Hvem vedlikeholder eiendommene best,- en kommuneansatt eller en privat eier?

Legg heller forholdene til rette for at private kan drifte utleien v.h.a tilbud og etterspørsel. Kommunene må bare tilrettelegge slik at private kan bygge nok. Der har de forsømt seg grovt, i Oslo.

7 Likes

Nå er ikke studentboliger business, så jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig med premisset ditt. Det er heller ingen som vil frata private retten til å drive business, men det er bra for AS Norge med rimelige studentboliger med nærhet til studiestedene slik at studentene kan fokusere på utdanningen sin uten å ta flere ekstrajobber for å få endene til å møtes.

At man samtidig tar vekk presset på leiemarkedet og frigjør leieboliger til andre grupper enn studenter er da udelt positivt slik situasjonen er i dag.

7 Likes

Det finnes alt for mange private eiere som både yter elendig service og som ikke vedlikeholder. Han har uansett et godt poeng med at det ikke ville presset prisene så vanvittig opp. Og det er billigere for skattebetalerne at boligene ikke koster blodpris for alle og enhver.

6 Likes

Hvis det hadde vært nok boliger til leie ville leieboer ha flyttet.

Private ville ha satset der skolene - eller der folk ønsker å bo - hvis markedet hadde fungert. Men markedet fungerer ikke nettopp fordi stat og kommune prøver å styre.

2 Likes

Det er jo akkurat det han prøver å si. Det hadde vært flere boliger til leie om studentene ikke ble presset inn i det markedet. Det er jo tross alt en grunn til at det er store ventelister på nettopp studentboliger.

3 Likes

Jeg tipper at vi kommer til å ha samme problemer om 10 år, fordi stat og kommune ikke løser problemene.
Hadde de isteden lagt forholdene tilrette for private ville det allerede vært løst.
En plutselig skatteøkning for utleiere påvirker selvsagt markedet.

1 Like

Vi er vel alle enig at et større tilbud av leieleiligheter vil gi økt konkurranse om leietagere. Økt konkurranse om leietagere gir mer for pengene for leietager (billigere leie eller høyere bokvalitet).
Så da bunner argumentet ut i om du mener at det offentlige er mer eller mindre effektivt enn det private når det kommer til utleie.

Husk at disse tomtene ikke er gratis. Å gi bort noe så verdifullt er tapt fortjeneste. Et eksempel: Hvis vi ser på Bjørvika/Sørenga her i Oslo så har stat/kommune tjent enorme summer på å selge disse eiendommene til private utbyggere. Disse pengene går rett i kassa til felleskapet/byen.

2 Likes

Det er bygget en hel del studentboliger rundt om i landet, det er mange plasser å studere utover i Oslo. De studentene som absolutt vil til Oslo må da også betale mer for det, og må finansiere det feks ved å jobbe ved siden av, eller ved å spare opp i forkant av studiene ved å jobbe et år eller tre. Skal staten finansiere studenters ønske om å bo i Norges dyreste by, når det finnes alternativer i andre byer?

Hvis vi utvider spørsmålet litt; skal staten finansiere de studentene som ønsker å bo i New York (Manhattan) der medianpris for treroms er 3700$, og i Greenwich Village er gjennomsnittet 4495$? Students struggle to afford off-campus housing as rents surge - Washington Square News

Er det en menneskerett å studere? Ja i Norge er det på den måte det. Men er det en menneskerett å studere på et prestisjeuniversitet? Eller å bo i den dyreste byen?

4 Likes

Jeg tenker en kombinasjon er bra, men å tvinge de som har minst gir mer rom for å utnytte/dårlig vedlikehold fordi de rett og slett ikke har råd til bedre. Hvis det skal bli rimeligere å leie enn det er i dag så må nesten boligprisene også ned. Økt tilbud av utleieenheter tror ikke jeg er nok i seg selv. Mange useriøse aktører utnytter studentene til det fulle allerede.

Studentproblematikken gjelder nok samtlige byer det er universiteter i.

Problemene i Oslo er ekstra store i år. Det skyldes bl.a skatteøkningene som har gjort at mange har valgt å selge.
Mulig politikerne er overrasket men jeg skrev at det ville skje for flere år siden. Jeg har holdt på å selge i 5 år. Man gidder ikke jobbe med noe som ikke gir lønnsomhet. Dvs nå er det bedre lønnsomhet andre steder.

3 Likes

Hvordan vet du dette? Bor du i feks Trondheim eller Bergen? Jeg kan hvertfal melde at både boligpriser, leiepriser og tilgang på objekter oppleves uproblematisk i Trondheim.

6 Likes

Bor i Bergen ja.