Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Liten dipp, så opp igjen. Så 2008 stil (14% fra topp til bunn), ikke 1987-1993 stil.

Lavere rente ga også høyere boligpris så det er ikke helt sammenlignbart. En som ønsker å leie ut må da betale mer for boligene, og en som eier utleiebolig kan realisere om de ønsker, dermed stiger gjerne leie med boligprisene.

1 Like

Hvis de kutter skatt på utleie av bolig, så blir det mer attraktivt å kjøpe for utleie, så da går prisene på bolig opp. Hva gjør det med utleieprisene?

Det kan ha en viss påvirkning, men de fleste kjøper for å bo selv, så det blir ikke samme effekt. Hvis flere synes det er greit å leie isteden for å eie går disse potensielle kjøpere/budgivere bort.

1 Like

Hvem er det som i 2022 sitter gjeldfrie? :see_no_evil:

Tror det holdt å diskutere dette for min del, men mitt standpunkt er i hvert fall klart, å kutte skatten på leieinntekter antar jeg vil ende i lommen på utleier 90-99% av tida. Jeg er faktisk overrasket over at andre her mener at det ikke er tilfellet.

6 Likes

Er nok mange utleiere som har høy egenkapital.

Jeg tror du overvurderer prosenten ja. Et gunstig skattenivå vil uansett stimulere til økt investering i sektoren og dempe prispresset på leieprisene. Det er det som vil utgjøre den store forskjellen.

2 Likes

Hva skjer med utleieprisene når det blir flere boliger tilgjengelig til leie? Om skatten økes og det blir dyrere å leie ut så øker prisene på utleie, dette observerer vi i dag. Om skatten senkes blir det billigere å leie ut og det gir høyere yield. Høyere yield gjør at flere ønsker å drive utleie og dermed går det hele i revers. Det er nøyaktig den samme dynamikken bare med motsatt fortegn.

Jeg er mer overrasket at noen ikke tror på dynamikken tilbud/etterspørsel.

3 Likes

Jeg er jo tilbøyelig til å være enig med deg i at hvis flere kjøper for å leie ut, så ender flere som nå vil kjøpe med å leie fordi prisene på kjøp blir for høyt. Jeg vet ikke helt om det er en god utvikling. Jeg kunne ikke tenkt meg å leid og være avhengig av huseier for om jeg kan bo der i 1, 3 eller 20 år.

Som jeg har nevnt, så mener jeg problemer med leieprisene er at det bygges for lite, ikke skattesystemet. De eneste som tjener på dette er de som har tomter/boliger fra før av.

Det er vel her uenigheten råder. Jeg mener jo at prisene økes fordi det er for få boliger tilgjengelig i Oslo.

1 Like

Irland hadde mange mulige løsninger de kunne velge når de slet med stor fraflytting. De valgte skattesystemet. Resultatet ble at alle som hadde flyttet ut kom tilbake (og flere til) og man fikk mange andre bonuser på toppen av det.

1 Like

Det er jo en stor del av bilde. Økt skatt er en annen stor del. Det var jo økt skatt og fallende etterspørsel (pga. covid) som gjorde at mange solgte sekundærboligen sin. Det er ingen forskjell på kjøttkaker, olje eller boliger, de er alle slaver av den samme dynamikken: tilbud/etterspørsel.

1 Like

Irland har opprettet et skatteparadis og er med i et race-to-the-bottom hvor statene ikke klarer å finansiere driften sin til slutt.

3 Likes

Poenget mitt er at lavere skatt på utleie av boliger ikke vil føre til at det bygges flere boliger i Oslo og andre byer. Det er regulering som er flaskehalsen.

3 Likes

Landet trenger en miks av boliger, dvs også utleieboliger. Det er ikke fornuftig for alle å kjøpe. F.eks studenter og folk med midlertidige jobber. Nyskilte etc.
Politikere er ikke i stand til å vite hvor mange landet trenger av hvert. Det må markedet (tilbud og etterspørsel) ta seg av.
Utleiere driver ikke med utleie for moro skyld. Det er mer behagelig å ha pengene i indeksfond.
Alle gangene politikerne blander seg inn blir det ubalanser. Deres eneste oppgave bør være å tilrettelegge for mer bygging. Flere investorer (utleiere) betyr da større etterspørsel, dvs at utbyggerne kan selge flere prosjekter og dermed bygge mer. Da holdes også prisene (kjøp og leiepriser) i balanse.

5 Likes

Jeg er ikke uenig :slightly_smiling_face:

En faktor her er kanskje andelen selveier vs andels leiligheter. Denne fordelingen på nye boliger setter også grensen på hvor mange utleieenheter som bygges.

1 Like

Legger ut noen nylig solgte boliger, stjålet fra HO:

Til salgs: 3 880 000 tot.
Solgt for: 4 350 000

Til salgs: 4 070 000 tot.
Solgt for: 4 500 000

Til salgs: 3 725 000 tot.
Solgt for: 4 400 000

Til salgs: 7 350 000
Solgt for: 7 800 000

Til salgs: 4 550 000
Solgt for: 4 625 000

Til salgs: 4 975 000
Solgt for: 4 900 000

Til salgs: 4 500 000
Solgt for: 5 380 000

4 Likes

I Oslo har leieprisene vært alt for lave i lang tid. De bør nok opp 20% til på kort tid for å få et normalt nivå.

1 Like