Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hvis du spør Rødt, så tror jeg nok Moxnes syns leieprisene er for høye over alt :wink:

En nyetablering av bedrift med 50 ansatte kan få leieprisene godt opp i en liten bygd. Samtidig kan ett enkelt nybygg fikse problemet. I Oslo er det nok større strukturelle endringer som må til. Eller eventuelt gjøre det enkelt og gjøre det skattefritt å leie ut i stedet. Da ville markedet fikset problemet selv.

3 Likes

Hva skjer med leieprisene om du dobler skatten?

4 Likes

Hvor mye ville bensinprisene i Norge endret seg hvis vi fjernet all skatten på bensin? Nordmenn har jo vist seg villige til å betale dagens pris?

Jeg eier flere enn 4 utleieleiligheter. Skatten på overskuddet av leieinntekten har på få år økt fra 28% til over 50% (Full inntektsbeskatning hvis man eier flere enn 4)
Formueskatten har økt fra “nesten ingenting” til 1,1% av leilighetenes likningsverdi som er ca 100% av reelle verdier fordi utleieleiligheter har litt lavere verdi enn naboene (lavere standard).
I tillegg har de innført eiendomsskatt i Oslo.

Samtidig har verdiene økt.
De fleste som driver med utleie har mattekunnskaper nok til å regne ut om driften lønner seg eller ikke.
Mine regnestykker viser at verdiene har blitt så høye at jeg tjener bedre på å selge og sette pengene i indeksfond.
Flere har selvsagt oppdaget dette og selger. Dermed blir det mindre tilbud av utleieleiligheter og prisene øker.

Jeg regner ikke med at politikere i Rødt eller SV forstår dette, men det er sjokkerende at Regjeringen ikke skjønner følgende av sin egen politikk (skatteøkninger).

11 Likes

Ta en investor som sitter på 10-20 millioner. Om hun skal foreta en vurdering om hun skal investere pengene i å bygge et utleiehus, vil ikke skattenivået hun utsettes for ha veldig mye å si?

2 Likes

Det kommer jo an på hvor mye markedet klarer å betale?

Jeg nevnte dette såvidt over, men det er hovedsakelig i Oslo at leieprisene har skutt i været (20%?), og dette kommer vel hovedsakelig av at det er for få boliger som blir bygget der.

Jo, men i Oslo, så tenker jeg det blir bygget så mye som mulig med dagens regulering.

Vi ser jo resultatet av den økte beskatningen allerede nå i form av økte leiepriser. Men la oss si at skatten dobles nok en gang, da vil følgende skje:

Det blir ulønnsomt å leie ut for mange → utleieleiligheter blir solgt → mye lavere utbud av utleieleiligheter → leietagere blir tvunget til å betale mer for leien-> markedet når equilibrium

Mao, en reprise av hva vi nettopp har vært vitne til.

4 Likes

I Oslo, resten følger ca inflasjonen

Problemet i Oslo er vel ikke manglende investeringsvilje til å bygge nybygg, men manglende regulering/mangel på tomter/bygges for lite i høyden. I et marked hvor produksjonsmengden er styrt av inntekter vs kostnader er jeg enig. Men i boligmarkedet i Oslo er ikke det tilfelle afaik, derfor vil redusert skatt i stor grad gå rett i lomma på utleiere.

4 Likes

Rentenivået påvirker bare de utleiere som har lån. Skattenivået påvirker alle.

2 Likes

Det store politiske spørsmålet er om man ønsker at “vanlige folk” skal drive med utleie eller ikke.
Jeg mener det er bra for landet at vanlige folk får mulighet til å drive litt business. De gjør et stykke arbeid og øker BNP. Private utleiere er langt mer engasjert i å vedlikeholde sine eiendommer enn noen som er ansatt i et firma med fast årslønn. Det er også mye enklere for leietagere å få tak i en privat utleier enn f.eks kommunen eller Tollefsen. De får bedre service.
Sosialister ønsker ikke like mye privat initiativ som de som tror på markedsøkonomi og privat initiativ. Det går igjen i alt som har med økonomi og marked å gjøre.

Gidder folk å jobbe like hardt for andre som for seg selv?
Gidder folk å vedlikeholde andres boliger like bra som sin egen?

Hvem taper ?
Studenter og folk som ønsker midlertidige boliger. Utleiere taper også. Det er tap-tap på noe som har vært vinn-vinn inntil nå.

2 Likes

Ser ut som det stiger langt over kjerneinflasjonen i en del andre byer også?
(Edit: Jeg skrev først at dette var kvartalsvis vekst, men det er feil. Det er 12mnd’s vekst.)

Leieprisene i de fleste av de største byene steg kraftig i årets andre kvartal.

I Oslo var snittprisen for å leie bolig på 14.621 kroner i andre kvartal i 2022, en oppgang på seks prosent sammenlignet med året før.

I Bergen steg prisene med sterke 9,1 prosent i kvartalet, mens de i Trondheim steg med tre prosent. Snittprisen i disse byene lå på henholdsvis 11.395 kroner og 11.477 kroner.

Prisstigningen var høyest i Kristiansand. Der økte leieprisene med 15,5 prosent i kvartalet. I Ålesund og Stavanger/Sandnes steg prisene med henholdsvis 9,3 og 2,3 prosent.

Rett i overkant av 960.000 nordmenn og rundt 587.000 husholdninger bor i en leid bolig. Det tilsvarer 23,6 prosent av alle norske husholdninger.

12mnd kjerneinflasjon var 3,6% i juli.

Har du noe tall på hvor mange dette gjelder?
Har litt liten tro på at dette gjelder særlig mange boliger i de områdene det er press på utleieleiligheter og høye priser.

Reduksjon av skatt hadde kanskje redusert prisene noe over tid men selv synes jeg storstilt bygging av studentboliger kanskje hadde vært det beste tiltaket i byene.

1 Like

Har ikke tall på det, men som megler så kjenner jeg til at det er vanlig over alt der jeg opererer. Det er ikke bare stundentboliger markedet etterpør, men om studenter bor i familieleiligheter så vil det hjelpe det også. Alt hjelper. Men man får ikke markedet til å bygge utleieboligene man trenger om skattenivået ikke gjør det attraktivt nok. Og om man skal stole på at staten skal bygge oss ut av problemet så tror jeg vi må vente lenge! Blir sikkert ordnet innen våre barnebarn har fått barnebarn da.

3 Likes

Budrunden går som faen! To budgivere kjemper, 200k over takst enn så lenge :muscle:

10 Likes

Selvsagt ikke bare studentboliger markedet etterspør men ser for meg at studenter utgjør en betydelig andel av leietagere i storbyene. Disse går jo ofte sammen og leier større leiligheter også.
Litt av tanken bak studentboliger er jo også å gjøre det enklere for studentene å konsentrere seg om studiene.
Men det vil ta litt tid ja. Men jeg har redusert tro på at redusert skatt gir noen særlig effekt på kort sikt. Risikerer man ikke også at dette bare driver boligprisene videre oppover da flere kanskje regner hjem det å kjøpe utleiebolig?

Redusert skatt vil avhjelpe de økende leieprisene noe på kort sikt og mye på lang sikt. Studentboliger bør bygges der skolene er. Så det vil da måtte kjøpes eksisterende bygninger som da må ombygges eller rives før staten med sin store pengesekk kan bygge det som trengs. For det er nok ikke så mange ledige tomter rundt de skolene. Et prosjekt en vanlig markedsaktør aldri kunne tatt i.

Så hva om staten tok seg av et dyrt løft for studentboliger landet rundt, mens staten ellers tilrettelegger for at markedet kan fikse resten ved å for eksempel halvere skattene?

Tror uansett det er bedre enn å sitte og håpe på at prisene skal gå ned av seg selv. Ikke det at jeg sier du mener det altså, men det virker å være politikernes holdning.

2 Likes

Jeg og @Morti diskuterte om kutt i skattene ville komme leietaker til gode i særlig grad. Det er noen store utgifter når det kommer til leiligheter, den største er kapitalutgiftene. Når renten falt fra 3% ish til 1,5% ish, førte det til at det ble billigere å leie? Svaret er nei, selv om kapitialutgiftene ble halvert. Mao, å kutte skatt på bolig vil ha svært lite å si for utleieprisen.

referanse: Leieprisutvikling Oslo

Har ikke lest hele tråden eller holdt meg godt oppdatert på boligmarketed. Men har fulgt med på krisa.

Holder på å selge en oppussings objekt nå.

Men hva er deres tanker om boligmarkedet? Dette er toppen? Ingen top, bare kjør på? Liten dip, så opp igjen? Hva tenker dere?