Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jeg har kun vært borti utleiemegler som leietaker, men har vært særdeles lite imponert. De som var ansatt der virket å over hodet ikke ha peiling på faget sitt, rotet med inventarlister, og ringte meg opp etter at jeg flyttet for hjelp til å få satt opp strømabonnement. Dersom du betaler mer enn småpenger til de klovnene er det bare ved ev. problematiske leietakere at du får noe igjen for det. Det virker som en dyr forsikring spør du meg. Et unødvendig mellomledd.

Om du er brukbart oppegående og gidder å bruke bare er par timer på å sette deg inn i ting kan du klare det bedre selv. Ta litt av summen megleren ville ha kostet og sett ned leia med så mye i stedet, så får du nok kandidater til å velge noen som ikke lager problemer.

6 Likes

Støttes. Mer arrogante og lite imøtekommende folk har jeg knapt møtt i den bransjen. Når jeg leide og hadde de så har jeg sagt at jeg aldri kom til å leie noe der utleiemegleren er involvert. Det samme har et par kompiser av meg sagt. Nå har jo de fleste av oss kjøpt boliger, men poenget står fortsatt. Kommer aldri til å anbefale de til andre leietakere hvert fall.

1 Like

Er det noen her som har erfaring med å lånefinansiere kjøp av leilighet for å bedrive utleie?

Jeg er i en posisjon hvor jeg kan belåne mer enn nok for å kjøpe en leilighet nr to med sikkerhet i annen eiendom. Det jeg vurderer er å handle en relativt ny leilighet og la utleien av den dekke hele eller størsteparten av lånet på den til den er nedbetalt. D.v.s jeg forventer ikke profit på dette kjøpet før belåningen er nedbetalt om x antall år.

Jeg er åpen for å kjøpe mer eller mindre hvor som helst i Norge (bor selv i Oslo og har familie i Trøndelag) da dette er en rein investering. Jeg har null intensjoner å bo i den selv.

Spørsmål jeg har er;

  • Vil utleie kunne dekke belåning og div andre utgifter 100%?
  • Hvilke områder i landet er dette mest økonomisk fornuftig å gjøre?
  • Hva må man passe på i form at skatter og avgifter rundt utleie etc.

Om noen har erfaring med dette hadde jeg satt stor pris på en liten prat på PM.

2 Likes

Det første spørsmålet besvares vel i stor grad av det andre. I områder der leieprisen er høy og kjøpsprisen lav vil det nok være mulig å dekke alt av utgifter. Det spørs jo også hvor høy belåningsgrad du ser for deg.

Jeg har drevet med utleie siden 1992. Støtter Christian i at det viktigste er å finne gode leietagere. Man blir etterhvert en god menneskekjenner. Husker spesielt en jentegjeng på 4 som kom på visning i et bokollektiv. 1 av de 4 hadde masse tatoveringer og piercinger overalt. Jeg fokuserte derfor ikke mest på dem på visningen. Men da hun tok kontakt var det noe ved henne som gjorde at jeg endret oppfatning. Kort fortalt valgte jeg dem, og hun med piercingene viste seg å være et av de aller beste valgene jeg har gjort. Man skal altså ikke alltid “skue hunden på hårene”.
Noen av de mest “straighte” har ikke alltid vært like bra.
Det krever erfaring.

Når det gjelder område ville jeg valgt et sted der du får høyest mulig leie. Dvs sentralt. Der betaler du også høyest pris, men utgiftene til vedlikehold blir mindre i forhold til investeringen/inntekt enn der det er billig og lav husleie.

9 Likes

Umiddelbar frys av leiepriser + makspris på leie. Gode tiltak som vil føre til at flere selger sin sekundærleilighet og man får færre leieobjekter. Færre leieobjekter = lavere tilbud og økt press på leieprisene. Si meg, er det et krav at man som politiker i Rødt skal ha 0 forståelse for økonomi?

13 Likes

Om jeg leier eller har kjøpt og eier, så bor jeg i like mye leilighet som før, så det er vel et nullsumspill?

Problemet er vel heller at det ikke blir bygget nok.

1 Like

De har vel aldri tenkt at det kunne hjelpe på leieprisen om de reduserte skatten for utleierne for eksempel? Det er vel ikke på bordet en gang.

3 Likes

Det er jo ingen huseiere som hadde satt ned leien av den grunn? Prisen er satt utfra hva markedet kan betale, ikke hva det koster utleier. Mao, så vil forslaget ditt kun gjøre at huseiere tjener mer.

Problemet er at det er for få boliger, da presses prisene opp.

2 Likes

Det vil jo føre til lavere kostnader for utleieren noe som vil gi utslag i lavere leiepriser. De som ikke tar maksimal leie for å heller ha folk boende lenge vil for eksempel kunne redusere leien, eller la være å sette den opp. Noe som også gir lavere leie over tid.

Så vil det også bli mer attraktivt å leie ut sekundærboliger som i dag står tomme. De jeg kjenner fra vestlandet som eier bolig i Oslo leier ikke ut i det hele tatt. De kjøper gjerne boligen for barna når de skal på studier så beholder de den så de kan bruke den selv som ferie bolig etterpå. Fordi prisveksten er nok.

4 Likes

Jeg leier ut skattefritt og tar selvfølgelig vanlig markedsleie. Hvorfor skulle jeg ha satt ned prisen med 22% fordi jeg ikke betaler skatt? :crazy_face:

1 Like

Det gjør du ikke :laughing: Du har jo sagt mange ganger at du tar lavere leie enn det du kan fordi du foretrekker stabil leietaker? Ikke se alt gjennom dine øyne.

Mange arver boliger som står tomme i årevis. Andre beholder barndomshjemmet etter at de har kjøpt ny bolig. Mange eier ekstra boliger som de ikke leier ut. Jeg syns det er rimelig å anta at mange av disse ville vurdert å leie ut om de satt igjen med mer for det etterpå. Spesielt dersom de kunne fått en stabil og god leietaker for en pris de går godt i pluss med.

Mener du leiemarkedet er det eneste markedet i økonomien hvor skattenivået ikke påvirker priser?

4 Likes

Max leie er kanskje 5-10% høyere enn det jeg tar. Så jo, jeg gir litt rabatt, men hadde ikke gitt 22% :stuck_out_tongue:

1 Like

I markeder hvor det er større etterspørsel enn tilbud, så er det ikke kostnaden som setter prisen, men betalingsevnen. Det er jo en kjent sak. Et godt eksempel er f.eks. gassprisen :slight_smile:

1 Like

I markeder hvor tilbud og etterspørsel gjelder vil prisen påvirke begge deler. Prisen påvirkes av kostnader.

1 Like

Budrunde på leiligheten min i østfold nå, kjør da :muscle:

Første bud startet på prisantydning!

Drøyt mange på visning i går

14 Likes

Det er jeg jo forsåvidt enig i, men i begrenset grad. Hvor mye tror du leieprisene i Oslo vil endre seg hvis det blir skattefritt å leie ut? Jeg tenker kanskje 1-2%? Det er noen flere leiligheter som i dag står tomme som vil bli leid ut. Resten av skattegevinsten vil utleier ta i sin egen lomme.

1 Like

Mange har jo kontrakter. Men de som skal inngå nye leiekontrakter vil da kunne sette ned prisen for å leie ut til alenemor med barn på naboskolen i stedet for pendleren fra verftet, som kanskje kunne betalt mer. Og det tror jeg vil bli gjort.

Om det blir 1 eller 10 prosent lavere leie og 21 eller 12% høyere profitt vil variere.

Det økte tilbudet i markedet vil også være med å presse prisen ned. Det hadde nok blitt investert en del i nye utleieboliger også om det ble skattefri utleie.

Då vil jeg konkludere med at skattefri utleie ville garantert løst problemene med økende leiepriser.

3 Likes

Skjønner ikke helt hvor du vil hen med den første setningen der. Kan du utdype? Det er mange mennesker som av ulike grunner ikke kan, eller ikke ønsker å leie. Når det blir færre leiligheter til leie så fører det til press på leieprisene.

Helt enig med den neste setningen din :slight_smile:

Btw, økte leiepriser er først og fremst et problem i Oslo. I de andre byene så er økningen moderat