Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

muligens dårlig forklart, men slik jeg tolker det blir det sett mer på som at leiligheten koster f.eks 10k i mnd over 30 år, i stedet for 3,2 mill.

et boliglån på 3 mill vil med f.eks 1% rente koste 9700 i mnd over 30 år, som kan ha vært tilfellet da en leilighet ble kjøpt i november 2021. Når leiligheten nå ligger ut for salg igjen, vil nye kjøpere kanskje a i nærheten av 3% rente, som vil ligge på 12700 i mnd. Altså vil kostnadene for leiligheten ha steget omtrent 20% for kjøper, om leiligheten går for samme sum som den gjorde i November.

Fallet drives med andre ord ikke av at folk MÅ selge, men at alle kjøperne får en redusert kjøpekraft med x%

1 Like

Nordmenn kjøper forsikring på et TV til 5.000kr fra Elkjøp / Power som allerede er dekket av forbrukerloven, men å kjøpe forsikring mot renteøkning (fastrente) på boliglån på 5.000.000kr det vil de ikke :relaxed:

8 Likes

Litt drøyt å sammenligne forbrukerkjøpsloven med «idiotforsikringen» hos Elkjøp. Tror ikke forbrukerkjøpsloven dekker ny TV hvis du mister den i bakken under flytting feks :wink:

Du ser sikkert poenget mitt likevel. 5000kr er «peanuts» sammenlignet med et boliglån.

1 Like

Penny wise and pound foolish. Mennesket er dårlig på de lange linjer og horisonter. Og proporsjonalitet. Å bruke noen hundre tusen på nye møbler osv ved ny bolig er visst mye, men en bolig til ti- og tjuegangeren er ikke det.

2 Likes

«Oslo hadde sterkest sesongkorrigert prisutvikling i juli, med en oppgang på 0,4 proent.»

Hentet fra NRK

1 Like

Spår en «stor» statlig plan for å redde leiemarkedet/hybelkøen før høsten er ferdig…
Så da blir det mest sannsynlig enda trangere for kjøpere.

Ja, 0,0% nominelt og +0,4% sesongkorrigert. Antall boliger til salgs:

Ganske kraftig nedgang i Stavanger og Kristiansand. Noen her som kjenner disse markedene og som har noen tanker rundt dette?

Lurer litt generelt på å drive utleie av en til to enheter. Er dette lite jobb og lette penger? Noen viktige ting å huske på? Er utleie noe man ikke bør gjøre på “hobbybasis” fordi det er komplisert og mye mas. Noen som har erfaring med utleiemegleren eller tilvarende?

Lurer sterkt på å leie ut leiligheten sentralt på Majorstuen i noen år, bo litt utenfor og se hvordan det er. Er klar over skatteregler rundt botid. Men om jeg kan leie ut så er det over 100.000 netto i året.

Jeg leier ut en leilighet i underetasjen og det går stort sett bra. Bare vær litt selektiv med hvem du leier ut til. Bedre å leie ut litt billig å få noen som bare blir boende og tar ok vare på leiligheten.

3 Likes

Jeg har en leilighet jeg leier ut og har en leilighet i huset jeg leier ut. Leiligheten er helt ny og huset er fra 2015. Jeg har veldig lite jobb med dette. Men det er som skrevet over, leietageren er alfa omega.

Jeg kunne sikkert tatt 3000 mer i måneden på leiligheten som er tilknyttet huset, har ikke justert opp leia på mange år, men det er helt greit å få litt mindre inn når man har en god leietager.

5 Likes

@Christian og @Chrkni : Takk for svar.
Hvordan finner man gode leietagere? Det er som dere skriver mulig å få noen tusen mer ved å gjøre det om til et studentkollektiv. Men det sliter på leiligheten og naboskapet.
Annonserer man for en pris som er attraktiv for langtidsleiende, så er vel den attraktiv for alle :slight_smile:

Snakk med de, sjekk de opp på nettet. Jeg har en enslig eldre og en alenemor (ungen går på den nærmeste skolen=langsiktighet)

Når det kommer til leien leide jeg ut til markedspris, men jeg har ikke justert den opp underveis, det hadde jeg gjort om leietageren var en idiot. For på den andre siden er det verdt å gå glipp av en månedsleie eller to for å bli kvitt en idiot og forsøke på nytt å få inn en god leietager.

9 Likes

Veldig fornøyd. Slipper å avertere, vise fram, sjekke leietakere, kaste dem ut og kreve inn penger de ikke har. leien er garantert ut oppsigelsestiden av megleren. Tjener jo en del mindre, men så skulle jeg helst solgt leiligheten uansett. Det viktigste for meg er at det går av seg selv.

Hva koster det i prosent av leieinntekten…?

10-15k for ny leietaker og 10% deretter tror jeg.

2 Likes

Er det lite jobb og lettjente penger? På en måte ja, men det er litt stress også. Ekstra ansvar, litt ekstra støy i livet. Men å leie ut en leilighet tipper jeg stort sett gir deg en liten følelse av stolthet, litt ekstra å gjøre, og en del ekstra penger på konto hver mnd.

Jeg leide ut en fire-roms til en vennegjeng. Heilnorske nordmenn med røde kinner og høflighetsfraser, som var temmelig rasert da de plutselig bestemte seg for å ikke betale lenger.

Etter den tvisten har jeg leid ut i bofellesskap isteden. Da vil sosial kustus som regel føre til at den enkelte holder seg selv litt i sjakk. Om en person ikke betaler får du fortsatt fra de andre osv. Det føles rett og slett sikrere!

2 Likes

Vanskelig å skylde på noe annet enn økte renter og lite omsetning? Var ganske «brutal» nedgang i Trondheim og, men jeg tror man må se på august og september-tallene før man trekker noen konklusjoner.

1 Like

Er vel derfor du har depositum? Om du mener megleren garanterer noe ut over det som du allerede er sikret så tror jeg du tar feil.

Depositum er vel først og fremst en sikkerhet for leiligheten. Det er lett å tape mye mer enn depositumet når du tar inn feil leietaker.

5 Likes