Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Har ikke du et relativt nytt hus?
I leiligheten min (under 5 år) kan jeg ha full fest uten at noen hører det, så lenge vinduene er igjen.

1 Like

Pent. Sånn skal det gjøres ! :+1:

Det er noe av det som er digg med at det er nytt. Ganske stor fordel det der

1 Like

Det er fra 1995, så lydmessig mellom de to etasjene, så er det stillere enn standarden :stuck_out_tongue:

1 Like

At noe er nytt trenger ikke bety mye hvis utbygger har vært lat eller ondskapsfull (profitt über alles).

Hørte aldri naboen tidligere (horisontalt) i blokk fra 2019, men de nye har et ganglag som bærer mye lyd. Det hjelper neppe å be noen gå normalt eller med mindre hæl i parkett heller, det er ikke noe folk klarer lære seg i voksen alder uten å ta det som en fornærmelse.

Hører heldigvis ikke naboen direkte over, men over naboen horisontalt er det noen ganger lyd som transporteres via betongen.

4 Likes

For de som sliter med støy fra etasjen over så har jeg et tips fra en kompis i samme situasjon.

Først monterte han lydhimling i sin leilighet, som henger på lydbøyler og er fylt med rockwool lydplater. Dette tok nesten alt av roping og slikt, men trinnstøyen ble værende da denne forplanter seg mye mer gjennom konstruksjonene i bygget.

Deretter tok han en prat med de som hadde leiligheten over, og tilbød seg å sponse trinnlydsplater pluss dele kosten på nytt gulv dersom de kunne tenke seg å bytte det de hadde. Det ble en meget bra løsning :smiley:

5 Likes

Ja, det er bra effekt på trinnlydsplater. Allikevel er det bare noe gulvleggere inkluderer hvis de får spesiell beskjed om det.

Hva synes dere om denne ?

Galskap!

Hva er det som er så ille? Pris pr kvm?

Ja, det ligner ikke grisen.

Da mener du alle leiligheter på løkka, St Hanshaugen osv er galskap ?

1 Like

Nei, det mener jeg selvsagt ikke, men over 100k/m2 for en 3-roms på løkka/tøyen/grønland er alt for dyrt i mine øyne. Du får 3-roms drøyt 300 meter unna i Motzfeldts gate for rundt 75k+. 2-roms på ca 40 m2 på populære Enerhaugen går for drøyt 100k.

1 Like

Høyt under taket, m^3 prisen er svært lav

2 Likes

Min erfaring er at det er bedre å kjøpe en som er litt dyr pr kvm enn å kjøpe den som er litt billigere men også litt dårligere på andre parametre, så kan man heller bo på noen kvm mindre gulvareal

2 Likes

Enig, det å henge seg opp i kvantitative parametere kan gå utover kvaliteten.

1 Like

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/28Lnkl/svenske-boligpriser-faller-kraftig

"Ifølge Geving skyldes korreksjonen blant annet at veldig mange svensker har fastrente på boliglånet i motsetning til i Norge.

– Hvis du går i banken i Sverige nå må du betale mye mer for lånet enn i Norge hvor rentehevingene kommer pø om pø fremover siden alle tar flytende rente, sier Geving.

Dermed får rentehevingene en mer umiddelbar effekt."

Hvor er logikken her?? Det burde jo føre til at færre blir påvirket av økt rente. Altså at tilbudet ikke bør bli påvirket i stor grad av dette.

Etterspørselen kan jo påvirkes (blir jo uansett det med økt rent), -men man må jo ikke ha fastrente.

3 Likes

Logikken er vel bristende hos norske kjøper om de bare ser på kostnaden i dag og ikke hva den blir om et år eller to. Bundet rente er i utgangspunktet like (mye/lite) attraktivt nå som i andre situasjoner men hvis man ser at marginene krymper kan man vurdere å betale forsikringspremien som ligger i å binde renten…

4 Likes

Enig i det, men da er jo ikke fastrente et argument for fallet. Argumentet er enkelt og greit økte renter.

1 Like

For å kjøpe et større sted å bo, så må du ha et nytt lån, som blir med en veldig mye høyere fastrente.

2 Likes