Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Greia er vel at hvis du er mattelærer (og ikke kontaktlærer) og har hatt samme pensum i 10 år, så har man neppe en stressende hverdag.

Samboeren fikk seg jobb som lærer på VGS og ble satt opp som kontaktlærer og i et fag uten lærebøker. Hun skulle utarbeide pensum og alt av oppgaver selv i tillegg til å følge opp en klasse med diverse utfordringer. Dette var under covid-19 restriksjonene og måtte hive seg rundt å planlegge utfra om de skulle være på skolen eller hjemme. Hun sluttet 4 uker før skoleåret var slutt og fikk da ikke noe igjen for “overtiden” hun hadde jobbet. For å gjøre en god jobb, så måtte hun sikkert ha jobbet 50+ timer i uken.

Har en annen bekjent som underviser i 3-4 forskjellige fag og er kontaktlærer, han jobber nok også typisk 50 timers uker. Han er dog også ny.

Begge foreldrene mine har jobbet som lærere, men de jobbet som lærere i flere titalls år. De jobbet nok mer som vanlig kontortid og hadde lange ferier, men gjerne med endel ekstra press rundt eksamenstider. (Begge jobbet på privatskoler med litt annet opplegg enn offentlige, så de fikk mer å gjøre i den perioden).

Det er forresten ganske lett som lærer å gjøre en dårlig jobb og jobbe færre timer enn det man skal. Da bruker man ikke ekstra energi på å få med deg de som sliter eller lage noe ekstra for de som synes det er for lett. Man jobber rett ut av boken og gir faen.

… blah, off topic, hører hjemme i politikktråden :stuck_out_tongue:

4 Likes

Lurer litt på om den forestående kollapsen i boligmarkedet i Kina vil påvirke resten av verden?

Forskning viser at å samle bedrifter og tech sammen gir økt innovasjon.

2 Likes

Jeg faller under det du skriver over og det du skriver stemmer ikke. “Pensumet” blir jevnlig “utdatert” med nye læreplaner, senest i 2020. Det er heller ikke slik at det er statisk undervisning. De fleste kan ikke velge om de vil være kontaktlærere, man sier nei fordi betingelsene er elendige, deretter blir man pålagt det :stuck_out_tongue: Det er heller ikke slik at læreryrket er likt i dag som det var for 30 år siden.

Jeg opplever at de fleste uttaler seg veldig sterkt om noe de kan veldig lite om, ref @MrKirie som har et par kompiser som ikke gjør jobben sin og former sitt syn ut ifra det.

Hvis man mener at lærere har så mye fri burde man bli lærer selv. Jeg som arbeider som lærer kommer til å gjør det motsatte, jeg er ute etter å bytte yrke gitt de dårlige lønnsbetingelsene, uoppnåelige kravene samt arbeidsbelastningen.

9 Likes

Noe som er ganske drøyt. Det er latterlig underbetalt å være kontaktlærer. Det største problemet er vel kanskje ubekvemme arbeidstiden det medfører og all tiden man må gjøre for å gjøre en god jobb som kontaktlærer. Som det overhodet ikke er satt opp tid til.

Jeg tenker det kan stemme i ganske mange fag, men i matte, så er endringene rimelig små?

Matematikk for realfag (R1 og R2)

  • Du lærer om geometri, algebra, funksjoner, kombinatorikk, sannsynlighet og differensialligninger.

Det er det samme som jeg hadde for 20 år siden. Husker fattern hjalp meg å ta disse som privatist for 20 år siden. Det eneste som var “nytt” for han var sannsynlighet-biten. Hvis man har en realfagsutdannelse + ped, så har du samme lært alt, eller kan lære deg hele pensumet på type en uke. Husker jeg gikk gjennom 3mx (tilsvarende R2?) på 9 dager med 6-7 timer dagen sammen med fattern som 19-åring. Det endte med en 4-er.

Jeg kunne gått ned til 80% stilling og tjent det samme som en lektor med tilleggsutdanning med 16 års ansiennitet og jeg har bare 3-årig utdannelse (og 20 års ansiennitet da). Så jeg hører helt klart hva du sier.

2 Likes

Jeg har ikke sagt jeg har venner som ikke gjør jobben sin.

Jeg har bare sagt at det må korrigeres for faktisk arbeidsmengde. Jeg tenker det er ganske stor forskjell på hvor mye f.eks en barneskolelærer jobber kontra en lektor på VGS. Jeg er også for at læreryrket bør prioriteres og at man må satse på gode lærere og øke lønn for å rekruttere de rette lærerene. Det bør være som i Finland hvor det å være lærer er høytlønnet og prestisje. Da får vi også dyktige arbeidstakere på sikt.

Men, jeg kjøper ikke argumentene om arbeidstid og ekstra ferie. Jeg er lege, og jobber mye mer enn 37.5 timer per uke. Jeg får ikke 7 uker ekstra ferie per år, men jeg tjener også ganske så godt. Jeg ville heller hatt mer fri og tjent mindre, men det er vanskelig i min nåværende stilling.

Det er jo ikke bare i læreryrket at krav og jobb endrer seg. I helse er det stadig nye retningslinjer, algoritmer, økt arbeidspress og effektivisering. Lærere er ikke alene om å måtte omstille seg til endringer fra tid til annen. Men andre yrkesgrupper trenger ikke 7 uker ekstra ferie for å gjøre denne omstillingen.

For å havne på samme lønn som en sykepleier, når man korrigerer for ekstra fri, må man vel jobbe 6-7 timer ekstra i uken. Det er det sikkert noen som gjør, men langt i fra alle.

Det er ikke bare lærere som jobber mer i perioder. Det er også vanlig innenfor helse/omsorg og sikkert mange andre sektorer også. Prøv sommerturnus på et sykehus.

Syns lærerene bør skifte argumentasjon og heller fokusere på det viktige samfunnsoppdraget dere har :slight_smile:

2 Likes

Hvis du som lege eller sykepleier jobber ekstra, så får du ekstra betalt. Som lærer, så får du ikke det.

Btw, hele greia hvor man setter lærer/lege/sykepleier opp mot hverandre er litt fjernt. Problemet med alle de jobbene er vel at opp mot utdanningen, så er de relativt dårlig betalt.

Hvorfor det ikke utdannes flere leger, så du også kunne få en normal total arbeidsbelastning er et godt spørsmål.

Kan ikke ha leger utdannet med under 6,1 i snitt vet du, hadde vært farlig det :stuck_out_tongue: Underskuddet på leger kommer jo ikke fra mangel på folk som ønsker å bli lege, men mangelen på studieplasser.

2 Likes

Jeg er klar over det, og det er hinsides. Det må også være veldig mange leger som har kastet bort flere år på å ta opp fag fra VGS. Dette er år som de burde brukt som aktive leger. Evt, så har du som ene legen jeg bruker, han var ferdig utdannet sykepleier før han tok utdannelse som lege. 3 år “bortkastet” utdannelse for Norge.

1 Like

Det her er bare feil fra ende til annen. Lærere har ikke noe mer ferie enn andre, man har pålagt avspasering/arbeidsfri periode fordi man har jobbet for mye i løpet uken man arbeider. Det er det samme som at du får overtid når du jobber overtid. Ganske enkelt egentlig, men du er ikke alene om å ikke forstå det.

Jeg er for øvrig enig i at rovdriften på leger er hinsides.

1 Like

Endringene er enorme. Fordi overordnet del, kompetansemål, osv er forandret (men den matematiske kompetansen du trenger som lærer er lik, som gjelder alle andre fag også, med små endringer som innføring av programmering osv). Det er måten man arbeider, mål, klasser, elever osv som er i stadig endring, som gjør at du ikke kan gjøre det samme i 10 år på rad…

Funfact : Det er ikke noe pensum man skal igjennom, men mål, osv som skal nåes.

Men jeg lar det ligge der, helt feil tråd, men måtte bare påpeke den kunnskapsløsheten som ble vist av andre over her.

Admin får flytte/slette alt :stuck_out_tongue:

1 Like

I og for seg enig, men det er veldig individuelt om du som lærer faktisk jobber mer enn 37 timer i uken. Noen lærere gjør nesten ikke forberedelser eller planlegger og fortjener ikke ferien sin. Men de flinke og samvittighetsfulle fortjener i høyeste grad ferien sin

Er ikke dere lærere og leger såpass oppegående at dere kan slutte å spamme ned tråden om boligmarkedet, plz…

Ta det på poltitikktråden

8 Likes

Sikrere enn noen gang faktisk, kan tyde på en skikkelig oppgang i høst da.

8 Likes

Tror han for en gangs skyld kan få rett denne gangen :sweat_smile:

1 Like

Spenstig, det er nå en sement shortage i statene, følger en youtuber som legger sement for nye hus, og han har fått beskjed fra leverandør at det er og blir uhyre vanskelig å få produsert.

Selskapet han bruker har gitt beskjed til alle entreprenører om at hvis du ikke er “up to date(Krita)” på betalingene så mister du alle leveranser fremover.

Og grunnen? Arbeidskraft :sweat_smile:

Brukt markedet fikk enda et push i ræva :wink:

2 Likes

Hva har skjedd med boligprisene ved renteøkning historisk sett? Når inflasjonen øker, øker også lønningene, og da øker også boligprisene i en sunn økonomi. https://www.urban.org/urban-wire/when-interest-rates-go-healthy-economy-history-says-home-prices-will-rise

Noen som har noen erfaring eller kunnskap om hvordan det norske markedet tidligere har reagert ved rentehevinger?

1 Like

Dessverre har ikke SSB tall før 1992, under står Oslo med Bærum for leiligheter.
Finanskrisen førte til nedgang fra 64,9 til 60,6 i indeksen. Ikke dramatisk m.a.o.


Her er en “kilde” fra en som sier han har satt sammen de historiske tallene fra DNB sin tidligere oversikt, som nå dessverre er borte fra DNBs sider: Boligpriser og prisinflasjon i et historisk perspektiv | The Boom Bust

1 Like

Hei! Har gjort meg noen tanker om situasjonen vi kommer i nå. Vil gjerne høre om noen har noen innspill på det jeg tenker.

  • Alt blir dyrere og pengene mindre verdt, ekspertene sier de med høy gjeldsgrad blir “rikere”. Men det jeg ser som bekymrer meg er at for at “inflasjonen” skal komme noen til gode, må også lønningene øke. Noe som ekspertene sier er en selvfølge. MEN det jeg ser er at for mange kommer ikke dette til å skje i praksis, da bedriftene selv må kutte, og lønn kommer i siste rekke. Sier ikke at dette gjelder alle bedrifter, men jævlig mange.

  • Tilbud etterspørsel boligmarkedet : Nå når folk får mindre og rutte med, vil det jo også være naturlig at store investeringer slik som bolig vil enten la seg vente med og folk handler kanskje ikke over evne lengre? Da må jo prisene bli lavere? Kanskje det som har vært unaturlig høyt også vil komme ned i pris, på landsbasis også?

  • MEN, for min del som bor i midt Norge, har vi boligtomt mangel, slik at boligutviklerne stort sett har monopol på hva som ligger ute på markedet, slik at inngangen til mange kun er å kjøpe noe gammelt og pusse opp. Det blir meget spennende å se hva som skjer nå når prisene allerede er i taket og om folk er villig til å betale for små eneboliger for høy pris. Slik at prisene her i midt Norge kanskje kommer til å holde seg uavhengig av renten da det er stor mangel på tomter.

  • Hva tenker dere? Skjønner at det kommer til å falle i oslo, men hva med resten av Norge?

3 Likes

Folk får dårligere råd når nødvendighetsgoder blir dyrere (strøm, drivstoff, mat, husleie, renter). Lønnsøkninger vil ikke kompensere dette. Nå varsler Støre at det er viktig med skatteØKNINGER i høstens budsjett.

Hva gjør folk da?
De kutter ned på forbruk. Ungdommer flytter hjem igjen til foreldrene eller sammen med venner. Noen selger hyttene. Noen selger hus og leiligheter og kjøper noe mindre. Kjærester flytter sammen. Noen som vurderer å skille seg tør ikke fordi de ikke har råd etc.

Så svinger hjulene i samfunnet saktere, dvs resesjon. Slik fortsetter det nedover til det har blitt billig nok til at noen tør å satse igjen.

4 Likes