Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Skjønner at det kommer til å falle i oslo, men hva med resten av Norge?

Det er vel heller motsatt?
Hvordan skal boligprisene holde seg bedre utenfor Oslo enn i Oslo?
Jeg er selv fra Fredrikstad, men bor i Oslo. I Fredrikstad har de hatt en helt ekstrem prisvekst på bolig de siste 10årene.
Et hus som i 2015 kostet 3.5millioner koster i dag nærmere 10millioner.
Jeg tror heller at kommuner som Fredrikstad og lignende vil få et prisfall.

1 Like

image

Eiendomsmegler mener at Norges Bank tar feil! :sweat_smile:

Snakk om å be for sin syke mor. Hjelpe meg. At NRK gidder å bruke eiendomsmeglere som “eksperter” på pengepolitikk. Det er som å spørre pølseselgere om folk burde spise mer pølser.

9 Likes

Det er rett å være varsom ovenfor incentiver, men de har også verdifull kompetanse på realøkonomien det kan være verdt å lytte til. Man skal ikke droppe å høre på eiendomsmeglerne når de sier at dette rammer førstegangskjøperne. Trolig ikke en konsekvens Norges Bank har med i sine beslutninger, som kan være verdt å ta med.

Det virker som at Oslo er nærmest frikoblet fra det øvrige eiendomsmarkedet, og lever sitt eget liv. Kanskje dette har noe å gjøre med at mange høytlønnede jobber er i Oslo, og det man sparer i tid og penger på pendling utenfra er verdt de ekstra kronene i boliggjeld. Jeg pendlet en periode fra utenfor Drammen til Oslo, og det var altfor mye tid og penger brukt på ingenting.

Så med sikre offentlige jobber i Oslo, økende priser på transport (drivstoff, bilavgifter, bompenger), så kan prisene i Oslo øke?

3 Likes

Du kødder sant?

Trolig ikke en konsekvens Norges Bank har med i sine beslutninger, som kan være verdt å ta med.

Du mener at Norges Bank glemmer å ta med konsekvensene dette har for boligmarkedet i sine vurderinger?

Nei. Les gjerne igjen, er ganske spesifikk her knyttet til artikkelen over.

Siden du tar opp boligmarkedet generelt i spørsmålet ditt kan det jo nevnes at det er av mindre prioritet enn det generelle konsumet i Norge. Her er Norges Banks egen definisjon av målet med forrige renteheving:
“Målet for pengepolitikken er en årsvekst i konsumprisene som over tid er nær 2 prosent. Inflasjonsstyringen skal være fremoverskuende og fleksibel, slik at den kan bidra til høy og stabil produksjon og sysselsetting samt til å motvirke oppbygging av finansielle ubalanser.”
Boligmarkedet blir nevnt som et potensielt risikomoment.

Rentebeslutning august 2022 (norges-bank.no)

Tradisjonelt er det vel sånn at i nedgangstider faller prisene mest der de har steget mest.

Nå er det godt og vel 30 år siden forrige prisfall av betydning, bortsett fra en liten dupp under finanskrisen.
Oslo har ikke vært frakoblet nasjonalt vekst og fall. Boligkrakket på slutten av 80-tallet etter jappetida, ble brutalt i hovedstaden.

De siste årene har vel prisutviklingen i byen tatt en pustepause, i og med at under pandemien valgte en del å flytte ut til nabokommunene for å få litt mer albuerom i en ellers nedstengt tid.
Dersom smalhans for forbrukerne vedvarer, vil jeg tro at prisene i Oslo faller merkbart. Her er prisene høyest, og der er trolig her de fleste har strukket strikken i overkant for å finansiere boligen.

Men Oslo er vel også byen der prisene kjappest snur opp igjen.
Om renteøkningen vil ramme førstegangskjøperne verst, er mer usikkert.
De vil jo tjene på en lavere boligpris. Og de har ikke en bolig til fallende priser å selge.

1 Like

De spør Eiendomsmegler om boligmarkedet. Og hvem har bedre temp på boligmarkedet enn han?

Jeg er megler, men har også mastergrad i økonomi og har hengt her siden 2008 eller noe. Så jeg føler meg kvalifisert til å si hva jeg mener om Norges Banks avgjørelse om en journalist hadde spurt meg.

Syns dine kommentarer om meglere generelt går i negativ favør, men mulig jeg tar feil.

Her er en liten sak som kan gi et litt annet perspektiv på hva meglere gjør.

5 Likes

Jeg har gjort flere eiendomshandler enn de fleste (flere 10-talls) og har derfor kommet i kontakt med mange meglere. Nå bruker jeg den samme hver gang. Det er nemlig også mange «slubberter» der ute. Om det er flere enn i samfunnet generelt skal være usagt, men jeg tror nesten det.
Når man selger ønsker man en megler som er «akkurat passe sleip» men samtidig til å stole på. Man må vite at han jobber hardt for å skaffe bud.

Poenget er,- alle tenker først og fremst på seg selv. Det gjelder også meglere. De sier det som tjener dem best.
Å spørre en megler om hva hen tror om prisutvikling i boligmarkedet er derfor sjelden matnyttig. Hen vil «alltid» svare «svakt oppover».

Å si nedgang kan skremme kjøpere. Å si sterk oppgang kan skremme selgere.

6 Likes

Man kan spørre eiendomsmeglere om eiendomsmarkedet. Fair nok det.

Men å be dem uttale seg om riktigheten av pengepolitiske beslutninger er slapp journalistikk, da hva meglere måtte mene om det er riktig eller feil er totalt uinteressant. Selvsagt rammer renteøkninger førstegangskjøpere. Selvsagt rammer renteøkninger alle som har boliglån.

Men mandatet til Norges Bank er selvsagt først å fremst å sikre en lav og stabil inflasjon, ikke tilgang til billig kreditt for førstegangskjøpere. Derfor er jo det helt meningsløst at meglere skal vurdere pengepolitikken utfra andre kriterer enn mandatet.

Jeg har ingenting imot eiendomsmeglere. Som uttaler seg om eiendomsmeglerting.

3 Likes

Man spør folk i ulike bransjer hvordan renten påvirker deres marked akkurat som med kronekurs. Det er vel ikke slik at journalisten tror at lederen av Norges Eiendomsmeglerforbund vet bedre enn sentralbanksjefen. Men det er interessant å høre hvordan sentralbanken, som må ta mange andre hensyn, sine beslutninger påvirker ulike bransjer. Deriblant boligmarkedet og der er han en av de rette å spør.

Seniorøkonom mener renteøkningen er godt nytt for førstegangskjøpere:

1 Like

Rykende fersk liste:

Skjermbilde 2022-08-19 132642

3 Likes

God argumentasjon for hvorfor en ikke skal selge i Oslo med det første. (primærbolig)

3 Likes

Heh, Lillestrøm-tallene er vel enda drøyere egentlig.

1 Like

mange sterke her, asker, lillestrøm, sandnes

2 Likes

Ja og for min egen del så vet jeg ikke helt hva alternativet skulle vært? Selge og vente på at prisene faller mens jeg leier? Jeg brukte lang tid på å finne leiligheten jeg bor i nå, klarer jeg å time markedet slik at jeg finner en like fin leilighet før markedet snur? Faller det såpass mye at det dekker inn både ekstra dokumentavgift (2,5%) i tillegg til leiekostnadene og alle andre salgs- og flyttekostnader (som solskimm nevner)?

Edit: Til info så eier jeg ikke sekundærbolig og er heller ikke i markedet for å bli eier av en slik bolig.

3 Likes

For min del er det uaktuelt å prøve å time markedet, for det første er jeg veldig fornøyd med leiligheten (første eier i nybygg), videre blir det for dyrt:

Estimert salgssum: 7500’

Salg:
Lett oppussing (maling) 20k
Megler ca. 130k
Boligstyling(?) 25k
Flyttekostnader 20k

Kjøp (8mill):
2,5% omkostning på en dyrere leilighet (man oppgraderer jo): 200k
Litt nye møbler /maling: 50k

Totalt 445k eller nesten 6% i kostnader pluss mye stress. Her er det heller ikke tatt med leiekostnader / mellomlagring for å time markedet…

10 Likes

Ja, etter et kjapt søk her så Asker ut til å ha den største prosentvise økningen, deretter Lillestrøm.

Så Oslo eser basically utover mot øst og vest

4 Likes

DNB har faktisk senket fastrentelånssatsene med 0.1% etter torsdagen.

Kanskje prøver de å få inn flest mulig festrentesøknader nå før de selv øker utlånsrenten til uka.

1 Like