Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Og du vil mest sannsynlig ende med å kjøpe dyrere på toppen av det :laughing:

3 Likes

Jeg prøvde å være konservativ :wink:
For å finne noe jeg vil ha i Oslo bikker jeg fort 14mill for en OK leilighet…

Fastrente baserer på hva som er prognoser for renten fremover i tid. Er fastrenten lav tror banken renten skal ned i tiden som kommer. Mye av det vi hører i dag er sentralbankene som prøver å stoppe forbruke med å advare om hører fremtidige kostnader i form av rente. Oppnår de målet sitt med å senke inflasjonen, bremse forbruket vil rentebanen rask endres. Verden er ikke som den var på 80 tallene. Belåningen er ekstremt mye høyere nå enn den var da. Ingen sentralbanker som er ute etter en negativ økonomisk vekst. Grunnen til at vi ikke ser en brutal endring i fastrenten er at ingen har tro på at renten forblir høy.

Faller prisene på bolig, vil jo det gangne førstegangskjøpere… Spørsmålet er bare om fallet blir stort nok kontra renteøkning.

Skal det lissom være positive når det r*vkjører førstegangskjøpere? (i dette tilfellet de førstegangskjøperne som akuratt har kommet inn på boligmarkedet. Ikke de førstegangskjøperne som står utenfor og skal kjøpe sin første bolig.)

1 Like

Rævkjørt av en styringsrente på 1,75%, hvis man ikke tåler mer så burde man vel ikke kjøpt i utgangspunktet…? Og ja, boligrenten ligger litt høyere men ikke høyere enn man burde tåle :slight_smile:

5 Likes

Sant, det burde man tåle.

Men det er kanskje litt vanskelig å sitte fint i det når boligprisene har galoppert og du har løpt etter for å skaffe deg 15% EK. Så faller boligprisene og din EK er borte.

De har blitt utdelt en elendig hånd, til tross for/på grunn av den lave renten.

3 Likes

Men det er jo slik markedet er, ingen får gjort noe med det. Penger har vært for billig over lenger tid, noe mange har trodd skulle vare evig… Greit å komme litt ned fra den rosa skyen :slight_smile:

1 Like

De fleste som har trodde det skal vare evig sitter ekstremt fint i det (med unntak av de siste passasjerene)… Hvem må betale prisen for det? De som ikke har vært med på karusellen…

Tja, jeg kjenner flere som har avdragsfrihet og lånt i hytt og pine… For lån er jo gratis… De er ikke så høye i hatten nå.

Binde renten i 2020-2021 var også uaktuelt, for renten var jo mye lavere og ville jo aldri gå opp…

1 Like

Da tror jeg de har uflaks, jeg kjenner mange som har lånt i hytt og vær, -for de går det helt fint ++++.

Jeg synes bare det er litt cocky å ikke være ydmyk for tiden man (tilfeldigvis) har levd i når man er 30+ (meg selv inkludert)…

4 Likes

På kort sikt så ser høsten/vinteren ganske skummel ut for de med ekstremt høy belåning og forbruk ift disponibel inntekt. Men renta skal ned igjen, spørsmålet er om styringsrenta topper på 2,75 ved nyttår eller om den skal videre opp. Mye mer usikre tider nå enn på lenge hvertfal, noe annet er naivt å tro.

6 Likes

Usikkerhet er det, det er det ingen tvil om. Merker det selv i jobben min, så får se hvor det ender.

6 Likes

Hva driver du med?

Jeg jobber innen transportsektoren.

2 Likes

Bra trøkk i 10-åringen igjen nå.

2 Likes

Er det noen som har tenkt på hyttemarkedet i det siste - nå skal nok det kraftig ned fremover med høyere renter og strømpris (hytter omfattes etter hva jeg kan forstå ikke av refusjon på strømregningen).

Det bør da være mulig å kunne lurke i sivet etter en relativt ny hytte til en OK pris.
Tror dere hytteprisene vil falle under byggekost?

3 Likes

De fleste som er nye boligeiere, bør greie en renteøkning på to-tre prosentpoeng, i alle fall dersom bankene har gjort jobben sin.
Den store faren i dette markedet er om og hvor mye arbeidsledigheten vil stige. Her ligger det en mulig domino-effekt.

3 Likes

Det stemmer nok, i all fall for hytter på fjellet.

Man trenger kanskje ikke hytte når man ikke har råd til verken å kjøre opp eller å bruke strøm på hytta (ingen strømstøtte der, -som du påpeker)

2 Likes

Det blir nok stille i fjellet kommende vinter når det koster en formue å varme opp hytta.
Trist for næringslivet i fjellbygdene. Lokalbefolkningen taper også når hyttefolket uteblir.
Synes strømstøtten burde gjelde bedrifter og hytter også. Staten håver inn på vår bekostning.
Da får de heller stanse eksporten når vannstanden er for lav.

4 Likes