Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det er nok mange som ikke har råd til å bruke hytten i nærheten av så mye som tidligere, det i kombinasjon med at folk gjerne har belånt opp hytten med å makse ut huslånet gjør at det nok kommer til å bli trangt fremover. Som igjen fører til at de kan bruke mindre jevnt over.

Ettersom jeg kunne tenkt meg båt eller hytte regner jeg med det samme gjelder for større dieselslukende skip også - Redningsselskapet meldte om svært lite båttrafikk fra større fritidsbåter enn tidligere, de storingene som var ute gikk i sakte fart for å begrense bunkersforbruket.

Jeg tror ikke de har lov til å gi bedrifter strøm-støtte, noe EU-regler, men her er jeg på tynn is.

3 Likes

Helt enig. Det er naturressursene er allemannseie og alle skal kunne nyte det. Selv om man har hytte (jeg har ikke hytte selv) eller er en bedrift.

Som andre tidligere har påpekt, så er strømstøtte helt feil ord i utgangspunktet. Man får ikke støtte når man får tilbake det som allerede er ditt. Det burde het “tilbakebetaling av overfakturering” eller noe sånt…

5 Likes

(post deleted by author)

Det har jeg veldig lite tro på. Vedfyring og litt tykkere dyne, så går jo det fint.

1 Like

Nytter ikke å fyre opp store hytter med ved. Ikke alle leilighetene i fjellet heller.

1 Like

Grunnvarme må man jo uansett ha, så om det koster f.eks. 500 kr. ekstra for å bruke hytta en helg så tror jeg ikke det vil legge en veldig stor demper på bruken, men noe reduksjon vil det nok bli når folk summerer strøm og økte transportkostnader.

1 Like

Har du såpass stor hytte at du ikke får fyrt den med ved, eller store deler av den med ved, så har du god råd og kan betale det strømmen koster. Tviler på at dropper hytteturen. Hadde ikke gjort det selv.

… Har forresten ikke hytte. Leide vinterferie og påsken for noen år siden betalte 10k og 8k. Var store bok hytter til vår familie på fem og assortert blanding av onkler, tanter og besteforeldre.

5 Likes

Jeg dropper ikke hytta, men det er mange med strukket økonomi som må prioritere. Summen av alle økte kostnader (el, drivstoff, renter, bompenger, mat etc) blir mye for mange. Det snakkes også om å øke likningsverdiene på hytter. Det vil merkes når formueskattesatsen også økes. I tillegg til at hyttekommuner melker hyttefolket med høyere avgifter enn det fastboende får.
I tillegg sier Støre at nå er det ekstra viktig med skatteøkninger :crazy_face:
Blir moro dette.
Jeg forventet et «Muppet Show» og det fikk vi :rofl:

7 Likes

Er det smart å putte penger i BSU nå som rentene stiger?

Hva er alternativet?

1 Like

Blir veldig små utslag. Men tøft for privatøkonomien til “vanlige folk” så blir neppe noen stor prisøkning i det segmentet. Dyre boliger lever sitt eget liv

Smart om du har høy nok inntekt og nok penger.

Ikke bra utvikling. Betyr nedgangstider. Alle taper, både fattig og rik.

1 Like

Ingen strømstøtte på hytta

Det er snakk om vesentlig høyere summer enn dette.

Sør for Dovre er det ikke usannsynlig med priser rundt 1 000 øre per kWt. Gjennomsnittprisen gjennom en helg kan bli 500- 1000 øre per kWt.

Priseksempler ved 750 øre per kWt;

En ekstra panelovn på 1 000w vil gjennom helgen koste 360kr. To panelovner 720kr.

En dusj på 10 minutter koster 50kr. Er man 4stk som skal dusje en gang hver dag blir det 8 dusjer, altså 400kr totalt.

I tillegg kommer forbruk av stekeovn, kokeplate, TV, belysning osv. Vanskelig å bruke mindre enn 10kWt gjennom helgen på dette. Altså 75kr.

En helgetur til en helt middels fjellhytte koster dermed ca. 1 200kr kun i strøm. Da har man ikke skrudd på varmekablene i gangen og på badet, og kun varmet opp minimalt med strøm utover grunnvarmen i hytta.

Tørr nesten ikke tenke på hva det vil koste å opprettholde en akseptabel grunnvarme i litt større hytter vinteren gjennom. Men hvis man trenger 2000 watt vinteren gjennom så blir det 7 440 kroner i måneden med en gjennomsnittlig strømpris på 500 øre.

6 Likes

Får dusje i 3 min i stedet da, koster 133 kr. Behøver jo ikke gjøre det vanskelig. Eller dusje med mindre trykk.

Man kan også fyre mer med ved og la det være kaldere utenom akkurat i stua.

Det som kanskje svir litt er 5m i lån på hytta som ved 4% rente koster 14k i måneden etter skattefradrag.

En enkel måte å dra inn litt penger er å leie ut hytta

4 Likes

Man kan sove ute i telt også. Men hvis strømmen eies av det norske folk er det et ran at staten selger strømmen til folket for over 5kr når den koster 15 øre.
Å kalle ranet for «strømstøtte» er nesten like frekt som å rane gamle damer og kalle det eldreomsorg.
Hele overskuddet fra strømeksporten burde betales ut som utbytte med lik sum til alle norske statsborgere. Det ville motivert til utbygging av havvind, solenergi og eksport. Vinn-vinn for både nordmenn og europeere.

4 Likes

Visste ikke at du var sosialist!

2 Likes

Visste ikke at sosialister var tilhengere av utbytte. De er vel mest opptatt av å øke skattene.

2 Likes