Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hehe nei sosialister er ikke spesielt opptatt av skatter, men et sted må de få pengene fra. Det viktige er at folk som faller utenfor blir tatt hånd om av systemet. De tenker ikke kroner og øre, de tenker omtanke og fellesskap. De tenker at vi lever på en stor planet så vi burde samarbeide så godt vi kan for å ta vare på den.

Likte godt ideen med utbytte, et system der økonomi og utbytte til borgerne står i fokus. Norge med oljefondet står i en særposisjon til å kunne få til noe sånt, ikke bare når det gjelder strøm, men resten.

En ekte kapitalist ville ha solgt all vannkraft ut av landet for lenge siden.

2 Likes

Ville ha sikret seg all strømmen i Norge og solgt den til høystbydende.

Ser mange kraftverk nordover sliter nå. Tenker at det er synd hvis disse nå går ut av lokale hender.

1 Like

Gi etter evne, få etter behov.

Ja, men staten har mer enn nok penger. Da kan det gis skatteletter istedenfor at politikerne øser ut til alle tullete formål. Bl.a gir Norge U-hjelp til Kina

4 Likes

Er du klar over at dette nesten ordrett er MDG sitt forslag? (Godt mulig du er MDG-er, men det er ikke der jeg plasserer deg). Et godt forslag er det uansett.

2 Likes

Hvis hele Jante-Norge fikk utbytte fra strømeksporten så hadde nok pipa fått en annen lyd når det gjelder utbygging av vindkraft.
Plutselig er det ikke så farlig om reinsdyrene får litt mindre beite.

8 Likes

Nei, jeg kommer aldri til å stemme MDG. Tror det finnes mye smartere måter å redde jorda på (klima og natur) enn å gjøre folket fattige.

Uke 34 starter med 1648 brukte og 1033 nye

Samme tid i fjor:

Denne uken starter med 1760 brukte og 990 nye

2 Likes

DNB’s fastrente for 10 år er gått ned fra 4.29 til 4.14%, jeg sjekket forrige uke så var litt overraskende å se at den var gått ned og ikke opp siden sist.

1 Like

Det vil nok endre seg ganske raskt.

2 Likes

Vi får se, selv tror jeg rentene vil settes ned i løpet av 6 mnd, kanskje allerede før jul. Rett og slett fordi folk ikke vil godta at rentene settes opp for mye, spesielt om boligmarkedet reagerer kraftig negativt.

1 Like

Det må de, sentralbankene har tydlige mandat som de må følge

2 Likes

Jeg har gått på noen visninger i det siste (august), i Oslo området, for å danne meg et bilde av trykket.
Det har vært horder av folk og budkamper som har endt langt over antydning på alle jeg har sett.
Ingen tegn til at renta biter.

12 Likes

Folk har ikke annet enn å godta, alas.

Argumentet er på linje med “sentralbankene/myndighetene vil ikke tillate et boligprisfall”. Vel, tror det har skjedd før selv om alskens velmenende instanser og enkeltindivider ikke ønsker det.

Det er nok fordi boligmarkedet ikke reagerer de første ukene etter slike hevinger, jeg ville heller gått på visning i ny og ne fremover mot oktober. Og når vi står i november så tror jeg det vil være ganske annerledes. For øvrig er jeg ofte på visninger i Trondheims-området, og bare sist uke er det flere gode, sentrumsnære objekt som ikke er solgt etter 1. visning. Eneboliger går fortsatt godt over prisantydning, men det er pga knapphet på eneboliger med egen hage generelt.

5 Likes

110% enig
De beste objektene virker å være hottere enn noen gang
Mulig at øvre grense (langt over prisantydning) roer seg noe

1 Like

Men hva er egentlig en prisantydning verdt?
Spiller ingen rolle at det ikke går høyt over prisantydning dersom denne er satt høyt.

Solgte en leilighet i Oslo, og megler mente vi kunne ha prisantydning mellom 3,75 til 4,2 millioner. Var litt opp til oss.

1 Like

I praksis settes ikke prisantydning ut fra hva megler tror boligen er verdt. Den settes ut fra hva megler/selger tror vil gi høyest salgspris.

3 Likes

Var på visning på mandag for å se på et oppussingsobjekt for å føle an markedet litt. Regnet meg frem til at det ville koste mellom 500-700.000kr å pusse opp. Absolutt alt måtte byttes inkl rør i vegger og gulv, elektrisk anlegg osv. Total renovering.

Det var masse folk på visning.

Leiligheten lå ved Trondheimsveien mellom Carl Berner og Sofienberg.
51kvm , lagt ut for 3.950.000kr , ble solgt for 4.600.000kr

Når jeg har vært å sett på leiligheter til 6mill+ er det kanskje et annet par på visning.
Så mitt inntrykk er at det er fortsatt stor pågang blant «førstegangskjøpere» , men de som allerede er i markedet og ser i prisklassen over avventer nå.

7 Likes

Og de som skal ha leiligheter til 6m+ er ofte par som sitter på 1-2 leiligheter i 3M klassen, så om de venter nå vil knappheten av mindre leiligheter fortsette så lenge det er tilfellet. Sitter i samme situasjon selv. Kjæreste som har en leil, og jeg som har min. Vi avventer å selge, kanskje dumt om situasjonen er som du sier?