Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Vil si det kommer helt an på tidsperspektivet deres. Er dere egentlig klare for å flytte sammen med en gang tror jeg det kan være gunstig å selge to små leiligheter nå. For å kjøpe en leilighet på 55-60kvm eller større. Leiemarkedet er jo også veldig trangt nå. Men dette er bare magefølelse og jeg har på ingen måte utdanning eller kunnskap til å gi råd om eiendom.

2 Likes
5 Likes

Virker som du synes synd på hytteeiere og de som har levd over evne i mange år nå? Min medfølelse går absolutt ikke dit.

2 Likes

Nei, men jeg synes alle bør behandles likt. Jeg vet om flere eldre ektepar som har levd nøkterne liv i trange leiligheter og drømt om en pensjonisttilværelse på hytta (fjell eller sjø). Hvorfor skal de betale 10X mer for strømmen enn folk med varmekabler i innkjørsel og boblebad?
Det er skikkelig grisete politikk. De stemmer neppe AP igjen.

9 Likes

Slike tiltak blir sjeldent helt rettferdig. “De flere eldre ekteparene” du prater om vil det kanskje være urettferdig, men det vil alltid være noen det føles urettferdig for, ellers blir det fryktelig dyrt. Så der er vi uenig

Hovedfokuset bør være å få til en så rettferdig løsning som mulig for bedrifter.

Grunnen til høye strømpriser er i hovedsak at det har regna lite og krigen i Ukraina. At vi her hjemme må betale mer for strømmen i en periode synes jeg er helt greit. Det er så ufattelig mange som synes synd på seg selv i landet her når det butter litt i mot og levestandarden går ned. Vi har hatt det alt for bra i lang tid.

4 Likes

Hjelper ikke om det regner mye så lenge strømprisene er høye i Tyskland og England.
Uansett bør alle norske husholdninger behandles likt.

3 Likes

Synes det er rart hver gang noen kommer med denne og glorifiserer dårlige tider. Det er vel ønskelig å ha det bra?

11 Likes

Vi har det ufattelig mye bedre enn veldig mange andre i verden. Litt høyere strømpriser en periode er ikke verdens undergang. Prøver bare å se ting i litt større perspektiv.

3 Likes

Si det ansikt til ansikt til dem som sliter.

“Forbrukerrådet frykter vi vil få en økt andel energifattige som ikke vil klare å betjene strømregningen, og som vil vegre seg for å bruke tilstrekkelig med strøm til blant annet oppvarming av bolig, sier Inger Lise Blyverket.”

Finnes allerede nok av folk som ser på klokken når de kan lage mat og har redusert dusjing til 1-2 ganger ukentlig…

1 Like

Nettopp. Og du ønsker altså å prioritere strømstøtte til hyttene? Der er jeg uenig.

4 Likes

Tenkt på at de fleste hyttene er gjeldsfrie? Mens eieren trolig ligger nokså nær gjennomsnittlig inntekt. Husk også at pensjonister blir hardest rammet av inflasjonen. Pensjonister eier også veldig mange hytter.

1 Like

Nesten så jeg får en halvkram av å lese det her. Tenk å faktisk bygge boliger:

5 Likes

Da kan jeg heller tenke meg boligpriser alà San Fransisco :wink:

Helt enig! Det er jo veldig positivt at folk kan bidra med enkle grep.

Noe jeg ikke syntes var like positivt var når “tante Olga” ble intervjuet på (tror det var) NRK.no en plass for noen måneder siden, og fortalte at hun måtte stå opp midt på natten for å ha råd til å trakte kaffe.

Å koke en liter vann krever visstnok 0.091 kWh energi. Det koster ikke stort. (Og nå ble jeg kvitt all dårlig samvittighet for de gangene jeg koker alt for mye, eller glemmer at jeg har kokt meg kaffevann).

Det finnes nok av folk som meg som egentlig ikke har løfta en finger for å spare strøm enda.

Ikke for å skryte, men når man har god råd er 80-90% over 70 øre ekvivalent med makspris på strøm. Vi pøser ut pengene uten tanke for hvilke incentiver det skaper.

På tide med en strømkrisetråd?

5 Likes

Veldig, veldig gjerne.

For de fleste av oss så er vel langt undertøy i kombinasjon med senking av innetemperaturen til 18 grader veldig overkommelig.

Selv føler jeg det ikke som et offer, eller en reduksjon i livskvalitet, men vi er jo alle forskjellig.

3 Likes

Tosifret inflasjon, 1200% høyere strømpriser (og mer i vinter, kanskje sågar rasjonering), høyere renter gir definitivt en reduksjon i livskvalitet på litt lenger sikt for vanlige folk.

Det er ingen garanti for at høye strømrpiser bare vil gjelde i en periode.

Greit nok med større perspektiv, men når det er helt enkle grep som kunne gjort at de dårlige tidene ble unngått eller minimalisert er det frustrerende. Føler at vi i Norge optimaliserer for subpar-løsninger i for stor grad og er “tilfreds” med det fordi vi har/har hatt en større buffer økonomisk som kan glatte over dårlig håndverk.

All den tid vi eksporterer vekk omtrent hele olje- og gassrikdommen vår kan det fort endre seg. I dag var det slått opp stort på E24 at uten store funn på norsk sokkel er det rundt 2050 omtrent bare igjen ressurser til innenlandsk forbruk.

1 Like

Det er jo også praktisk, for da dauer man ikke av varme med en gang man kommer inn fra to blå ute. Også er det riktig temp å ha på soverommet.